AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.141

E39 Ljud! Vad göra?

LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
Jag har nästan läst alla inlägg som handlar om e39 och ljud.

Jag har Bandare med DSP och ni kanske förstår att jag vill ha en CD spelare.

En cd spelare är dyr, en begagnad är svår att få tag i.

Det jag är ute efter är följande.

Ur bandare måste det gå någon form av "stereo" kabel alltså tre kablar för höger och vänster ljud. Kan man ta och löda på tre andra kablar och skicka ut den till en kontakt där man kanske sätter dit en MP3 eller CD spelare. Alltså som en line in. Det borde fungera tycker jag.

Är det någon som har schema över vad det går ut ur band enheten och vart de tar vägen?

Tacksam för lite tips!

Visst, om det går ut en vanlig stereokabel osv. Men ofta är bandare och radiodel/förstärkare sammanbyggda (under luckan i panelen på E39). Troligen är det isf bara högnivå (högtalarnivå) ut från denna. Du kan däreomot tänkas ha en växlaringång på bandaren, här kan man (med specialadapter) koppla line in från t.ex MP3 osv. Vet inte exakt hur DSP-varianten är uppbyggd, du har väl en del komponenter i skuffen också kanske?

FP
LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
Jag vet att de är till en viss del ihopbyggda men.

Från bandare måstedet bara gå en stereo line ut som inte har förstärkning alls. som line out alltså. Det
är de kablarna jag vill åt.

Vi de går ljudet oförstärkt i form av line out. Och dit de tar vägen så är det igentigen en line in som tar imot de. Denna vill jag utnyttia för att koppla dit en mp3 spelare.

Jag har bra ljud med bra dunk från radion och om jag kommer åt de kablarna så får jag bra ljud även från mp3. Nu kör jag via bandare och ljudet från mp3 spelaren är nästan sämre än ett band.
E46 har iaf balanserade signaler från head unit till DSP/förstärkeriet bak i, så man kan ju misstänka att även E39 ha det snar likt, det finns nån adapter pillejutt för detta (RS2??)

Så din idé med att köra "bypass" headuniten och direkt mot DSP/förstärkarna kan bli lite krångligare än du tänkt dig

Enklast är Sony/Alpine växlare ( finns även i MP3 utf) och adpterbox , kostar en slant men enklet och ger "orginalkänsla"

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Robsarve
e39 buisness har 4,5 V obalanserad lågnivå. Så har du en vanlig bärbar mp3-spelare som ger 1 V kan det bli lite tunt. Ett alternativ är en MP3-växlare från sony eller alpine.

Det finns en hel del matnytig info under "DSP analyzed" på www.bmwtips.com, b.la kontaktdonslayout etc.
LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
Tja!

Är det ingen som har schema på bandarens kontakter.
16 pinn.

Någon borde väl kunna det där!!
Gå in på www.bmwtips.com som Robsarve skrev, där hittar du info.

FP
LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
Jag har tittad där men ej hittad där.

Jag har TIS ETK eller vad de nu heter, finns de el schema?
Finns inget elschema i dessa.
Jag gick in på adressen ovan, hittade Länk
direkt.

FP
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Det finns nästan alltid begagnade original CD-spelare på eBay för rimliga belopp.

Mvh Björn
Länk
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Jag har oxå en bandare med 6 sk. CD-växlare där bak. Det funkar ju bra för mig: jag kan både lyssna på CD och kassetband när det behövs, det finns fortfande många ljudböcker och (språk-)kurser på band...

BMW 4ever
LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
What??

ljudböcker??

Vad lyssnar du på när du kör? Koranen i ljudformat eller?

Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Neej...Koranrecitation finns på CD. Men om jag skulle vilja lyssna på mitt hemlandsmusik, så finns det fortfarande mkt på band. Sedan lyssnar jag på språkkurser när vi är ute på bilsemester, typ engelska, tyska, spanska, serbokroatiska... Jag lovar dig, när man e frame efter så många timmar, så kan jag redan snacka me' folk!
Prova själv, du kommer att prata tyska innan du kommer fram till Berlin! Hehe..Italienska blir ännu lättare...och ska du lära dig arabiska så har du 5 dar på dig att åka till närmaste land...Lycka till!:)

BMW 4ever
LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
he he, nej tack det räker för mig kan redan 6 språk flytande.
fr
1
fridolf_h
320i -89
Hejsan, finns säkert info någonstans men hittar inte. Har en buisness bandare utan navigator eller liknande, (snikmodell) i min e39 96:a. Kan man komma åt en line in på något vis? Kan tänka mig att laborera lite för att få rätt signal in men behöver veta vart jag i så fall ska koppla in eventuell mp3 eller liknande. Är ute efter en ganska billig lösning. Mvh: Henke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.