AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.427

Kör ni Z4 med sportknappen inkopplad?

ay
234
aye
Z4 3,0i 2004 (ljusröd)
Kör ni Z4 med sportknappen inkopplad? Jag brukar koppla in den på 90- och 110-väg. Det jag mest uppskattar är att styrningen då blir - hur ska jag säga - lite trögare och stadigare. Att han också svarar bättre på gasen betyder mindre.

Men hur mycket mer soppa tror ni han drar när sportknappen är inkopplad?
tg
92
tgneb
Z4 2.2i -04
Hej Aye. Har själv ingen sportknapp på min 2.2. Är dock helt säker på att den inte drar mer bensin med den inkopplad. Knappen funkar inte på det sättet. Skulle det vara så att du noterar ökad förbrukning så beror det på att du ändrar körstil.
kör rätt ofta me sportknappen på, tycker att bilen blir mycket roligare när man inte behöver trycka ner gasen så mycket för att det skall hända något...

tgneb: hur är 2.2:an att köra? märks det någon större skillnad mot t.ex. 2.5:an?

/Cronor
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Förmodligen ökar inte sportknappen i sig förbrukningen eftersom det den primärt gör är att snabba på gasresponsen elektroniskt. Däremot kommer man med största sannolikhet få högre bensinförbrukning med knappen "på" eftersom den inbjuder till lite hårdare körning :)
aye:

Nu ska jag inte förstöra Er Z forum men vi M3 ägare har oxså sport knapp:)

Jag använder den väldigt sällan skillnaden är mycket märkbar framförallt i gasresponsen, tycker mig inte märka av lika stor förändring i styrningen dock.

Angående bensinförbrukningen så håller jag med acey.

Z4
827
Z4 Maria
BMW M4
BMW 420D Gran Coupé M-Sport
Jag brukar koppla in den när jag kör på motorväg .. tycker oxå att bilen blir mycket roligare med den på. :)

** Lycka är att se livet genom en solstråle. **
tg
92
tgneb
Z4 2.2i -04
svar på Cronors fråga.

Har visserligen inte kört 2,5 så mycket och inte efter att jag fått min 2.2. Upplever dem som förvånansvärt lika. En uppfattning som jag delar med bl.a tidningen Total BMW.
ay
234
aye
Z4 3,0i 2004 (ljusröd)
Men visst borde väl bensinförbrukningen öka när sportknappen är intryckt, eftersom bilen accelererar betydligt snabbare då?
tg
92
tgneb
Z4 2.2i -04
Trampar du gaspedalen i botten så accelererar bilen exakt lika snabbt oavsett läget på sportknappen. Bensinförbrukningen är också identisk.
ay
234
aye
Z4 3,0i 2004 (ljusröd)
tgneb > Så hur menar du att sportknappen inverkar på motorn? Man upplever faktiskt stor skillnad.
tg
92
tgneb
Z4 2.2i -04
Den ger en mer direkt reaktion på gaspådrag. Men du kan få samma effekt på motorn om du i standardläget i stället trampar lite snabbare på pedalen.
pe
31
perplutt
Z4 3.0 2004
när jag ligger i 100km/h i sportknappsläge och kopplar ur den märker jag en betydlig skillnad, bilen, den "sackar" liksom. efter jag bytte ut mjukvaran till en optimerad är det en betydlig skillnad. sen åker jag inte sportkärra för att att den drar 07 eller 09L/milen, jag njuter av varje meter.
Det är känslan :)
Ra
338
RasmusBMW
VW Golf GTD 2011 DSG
Carbon steel grey metallic
Bi xenon , DCC.
No turboshit - Only real Power - NOT 😉

Ski-doo MXZ X RS 2007

Kör alltid med sportknappen intryckt :)
Liksom rutin varje gång jag startar :)
Hårdare styrning å bättre gasrespons :)
Nån gång har jag glömt att trycka på knappen å funderar vad som är fel på bilen ...;)
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
På Z4 M ändrar sportknappen endast gasresponsen, från härligt linjär till katastrofalt känslig. Bra om man gillar att slira lite extra på kopplingen vid snabba växlingar.
Ra
338
RasmusBMW
VW Golf GTD 2011 DSG
Carbon steel grey metallic
Bi xenon , DCC.
No turboshit - Only real Power - NOT 😉

Ski-doo MXZ X RS 2007

Beror väl på att z4 m har hydraulisk servo å vanliga z4 har el servo :)
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Jo, jag vet. Men gasresponsen blir väl lika katastrofalt dålig på en "vanlig" Z4 också. ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.