|
|
|
|---|---|
|
Jag har nyss köpt en E39-98, gått ca 12' och allting var tipp-topp, men nu hände nåt konstigt med växellådan: ibland när jag lägger i ettan och ska gasa, så hoppar spaken ur med stum dunk. Ljudet är inte knackande eller skrapande, men ganska högt, jag blev rädd tom när det hände första gången. Nu har det hänt ca 3-4ggr och jag börjar undra vad är det för fel på växellådan?...Är det nån som vet vad det kan vara, lådan eller kopplingen? Är det vanligt på BMW 5-ser? BMW 4ever | |
|
I bästa fall är växelspakslänkaget utslitet, så du inte 'får i' ettan ordentligt. Annars är det nog tyvärr allvarligare, typ utsliten medbringare eller axiellt glapp i något lager - det betyder i så fall sannolikt växellådsrenovering.... /// Gunnar E |
|
|
Har exakt samma problem. Enligt verkstaden finns inget annat att göra än växellådsbyte. Jag har en E36 och de sa att det skulle kosta ca 7000kr att installera en bättre begagnad låda. |
|
|
Synkringarna? --- AF-Racing.tk Länk |
|
|
Nej, inte synkringarna. Kassa synkringar ger skrap vid växling, men orsakar knappast att växeln hoppar ur. Orsaken är sannolikt slitna eller deformerade medbringare, eller något lager som har för stort axialspel. Växellådsrenovering är det fråga om vilket som... /// Gunnar E. |
|
|
Min arbetskamrat hadde detta problem på sin 520 98 E39 och det vara bara en justering som gjordes på BMW. Han hadde dock garanti så jag vet inte vad han betalade men det var tydligen bara en lätt justering. Körde själv denna bil och det dunkade till ganska rejält när växeln hoppade ut. (endast ettan) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.