|
|
|
|---|---|
|
Hej !idag när jag kom hem så rök bilen som tusan, röken var/är vitblåaktig. Vad kan vara problemet?? jag behöver justera ventilerna kan det vara det som är problemet? Bilen är en 735IAL Zalmon | |
|
Det där låter som om det vore vatten. Har du kollat kylarvätskenivån? Luktar det avgaser i glykolbehållaren? Låter som en dålig topplockspackning eller värre är en spricka i toppen. Diesel-räsern |
|
|
Hej ! Hm ska kolla det där med avgaser. den varnar för låg vätskenivå men nivån är korrekt, hoppas det inte är toppen i alla fall får be meken kolla upp det när ventilerna ska justeras, kanske därför den går lite dåligt också, ingen toppfart alls bara runt 180 km/h Tack för svaret Zalmon |
|
|
Zalmon>>>"Blåaktigvitrök" har ingenting med ventilspel att göra...Snarare sliten motor på det ena eller andra sättet. Mest troligt som tidigare skribent skrivit dvs toppackningsdef eller def. topplock på annat vis. Kan säkert vara något annat men det är vad jag tror hur som helst.. Kontrollera co-halten i kylvätskans exp. kärl,ett sätt att se om oljan/kylarvätskan blandats.. Om man inte kontrollerar ventilspelet blir följden till slut(i värsta fall) brända ventilsäten eller ventiltallrikar(vid för litet spel),då är det renovering av topplocket som gäller. M.a.o. ventilspelskoll är en förebyggande åtgärd, så att skador ej ska inträffa pga fel spel iaf.. Mvh Janne. |
|
|
Hej igen ! Hm hm nu ryker den inte längre vitblårök?????????????? Har inte gjort ngt alls åt den...................... Zalmon |
|
|
Hej igen! Vad bra då :) Hmm...Du kan inte berätta mera om hur du gjorde för att framkalla detta rökmoln,kan ju bero på någon defekt packbox som läckte olja på någon varm avgasdel t.ex?...Men du säger att röken absolut kom från avgasröret,då borde du nog kolla upp felorsaken lite närmare.Mekaniska fel reparerar sig inte medans man "tar en cigg" ;) Kan säkert vara ett fel i insprutningssystemet som då o då sprutar in för mycket soppa i cylindrarna som orsakar din blårök...Lite billigare än "maskinfel" iaf :) En frisk 735.a går bra mycket fortare än dina 180 blås. Iofs så kan ett ventilerna vara åt h-vete för löst "justerade" nu, iom att det var länge sedan en justering gjordes. Då hinner inte cylindrarna fyllas tillräckligt o effekten blir lidande..Återkom gärna om felet dyker upp igen.. Ursäkta mina tvivlanden men blårök är aldrig något som indikerar friskhet i maskin och/eller insprutningssystemet.. Kanske fukt orsakade dina fel? Motortvättade du just innan du upptäckte detta med blåröken? Mvh Janne |
|
|
Gjorde inget spec varken innan eller efter. när den rök så stod jag still och varvade ut den bara....... skriver mer senare dricker Öl nu !! Zalmon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.