AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.919

chock vid stiftbyte M70

Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Hej.

Vart ut o börjat byta stift på tolvan. Tog först bort dunken för spolarvätskan, tog tag i tändkabelhylsan, som lossnade bra från stiftet. Satte i hylsan för att skruva ur stiftet. Men det satt helt löst.....vart mycke paff. Sen när jag fick ur den efter bara några varv så är den just ovan gängen "dränkt" i något liknande sirap. Stiftet i sig var som lite gråvitt.

Eftersom jag har haft problem med HC-halten så första tanken var att om det är otätt så kan detta vara en del i det problemet. Men var kommer det siraps-liknade ifrån, eller rättare sagt, vad är det? Är det olja så är det ju inte alls direkt bra. Men det var som kladdigt. Motorn har ju gått som en dröm, så efter detta så...Ja, om fler sitter sådär är jag ju paff över att den gick över huvud taget. Om det är soppa eller vad?

Men ska ut o kolla resten nu med. Nu sitter ett nytt där iaf, bara elva kvar.

Ronny.
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Hej igen.

Har nu bytt hela högra sidan, alla satt "löst". När jag sen startade den så gick den inte alls bra. Om det behövs en "reboot" kanske. Eller om jag inte satt på en tändkabel ordentligt. Men tycker jag gjort det, de satt bra o jag tryckte in den "ett snäpp" sas. Vet inte om jag ska pressa in dom mer ordentligt.

Har iaf kopplat ur batteriet nu, får se hur den beter sig imorron, ska även byta övriga sex stift då.

Men jag tar MYCKET gärna emot tips nu.
Paap Reeder
Hej Ronny!
Ett vanligt fel är att stiften på M70 endast dras för hand eller dylikt ty man har inte rätt grejor, tångt o s v.
Sitter inte stiften dragna med rätt moment - vill minnas att det är 15 kgm - så bildas det "sirap" av läckande olja och komp.

Denna sirap bör du ta bort ty när fukt och taskigt väder kommer och man har geggiga stifthål är det lätt att gnistan slår över fel.

När du nu har monterat stiften tycker jag att du varmkör ca 1 min - sedan skarvar du på en litet längre plastslang på avfettningsflaskan så att du kan sprfuta in kallavfettning.
Sedan spolar du med helst varmvatten - och slutrligen blåser du rent med tryckluft i hålen.

Beträffande att den går ojämnt så skall du veta att tändstiftshylsorna ärz "jäkligt sköra". Minsta brytkraft i sida så går keramikisoleringen av.

Vad du måste göra är att lossa kablaget igen - tillsammans med Motronic-locken samt ohm-mäta alla 12+2. Ca 6,1 +/- kanske uppåt 0,5 ohm är OK.

MVH /// Paap R
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Tack Paap för detta svar.

Har vart mycke orolig i väntan på svar. Har tänkt runt om att ringarna är slut osv. Jag har inte alla skruvat med motorn förrut, detta var första saken förutom att byta olja. Ska ta upp kablarna igen imorron o kolla stiften. Ska man pressa på kabeln hårt eller räcker det med att trycka in den till det tar stopp utan större tryck?

Kan nog tänka mig att jag kan ha brutit lite åt nån sida vid monteringen.
Ska se hur jag lyckas med mätningen.

Jösses vad man kan bli orolig när man har skruvat.

Tack igen Paap.

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Hej Ronny!

Se det positivt i ditt sökande efter hög HC, detta kan ju inte direkt vara positivt för avgasvärdena...

När jag bytte stiften på min så satte jag tillbaka kablarna fel på höger sida. Följden blev att bilen misstände och "poffade" lite, trots det var den förvånansvärt körbar. Kolla så att inte du också gjort samma sak.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Hej igen.

Jag tog ett i taget, men jag tror att jag kanske inte tryckt in tändhatten riktigt. Ska verkligen bli kul o se vad oljebytet o nu stiftbytet kommer att göra på min HC. Vad tror ni om ev skillnad i effekt när det kanske inte är så hårt sittande stift? Men den har ju gått jäkligt bra trots dåligt sittande stift.
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
När jag bootar om, kan man köra lugnt till det ställe man kan ha lite frihet å störa harar, eller ska man ta det direkt sas. Måste tanka upp den lite oxå. I vilket läge fastställer den hur den ska gå? Är det vid 5000rpm eller under gaspådrag o motorbromsningen?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag antar du läst detta tipset för att byta stiften: Länk Själv kom jag faktiskt åt 12:an utan att lossa pluspolen, tack vara originalverktyget och mina långa fingrar. Men mina händer och armar såg ut som om jag varit slagsmål med en hel kattfarm...

Du kan lugnt ta dig till en trafiksäker plats för att synka spjällen, motorn bör ju vara varm när man varvar så mycket. Risken finns att bilen går lite ojämnt innan det är gjort. Efter synkningen, låt den gå på tomgång i 5 minuter.

Tanka 98 oktan, det lär vara bättre för avgasvärdena.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Paap Reeder
... hej Ronny!
Jag skrev fel ... inte 15 kgm utan 1,5 skall det i s f vara.
Jag har inte tillgång till rätta värden just nu men dra nya stift tills packningen sätter sig.

MVH /// Paap R
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Hej igen.

Armarna rätt svarta nu efter att ha monterat de sista sex stiften. Det sista mot torpedväggen var lite trixit att fixa, men det gick. Tog inte bort något utan hade ett bra verktyg som fick plats. Ett tips där är att känna efter var hylsa plus förlängare kan få plats, för det får de. Det om man har ett på ca 3dm. Jag kan kolla exact om nån vill. Sen att man har armar som en mygga hjälper.

Det var inte riktigt lika illa på denna sida, men de satt inte hårt alls heller. Antar att de inte efterdragit dom efter att dom bytt senast, jag kan förstå om det har lämnats in på verkstad.

Jag provkörde motorn lite efter att den ståt strömlös ett dygn, då gick den jämnt o fint. När jag startade efter att ha bytt de sista sex gick den ojämnt igen, så den får stå strömlös ett dygn till. Antar att dethänder saker i datan så fort man skruvar med stiften, speciellt då de ej varit riktigt 100 monterade. Men det är ju bara ett av mina många antaganden.

Vill nån ha hjälp med stiftbyte, speciellt det sista mot torpedväggen, säg till.

Ronny.
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Hur länge måste den stå strömlös innan man synkar spjällen? Eller behöver den inte det överhuvudtaget? Är det andra grejer som raderas/återställs då eller?
Paap Reeder
... minst 15 min brukar jag låta den stå.
Alla felkoder raderas.

Sedan gjorde jag fel i början och körde på 1:an ... 5000 rpm -> tomg. Det går fortare än de 10 sek det rekommenderas (eller står det t o m 15 sek i TIS) vilket gör att du måste köra på 2:an.

V12 i 5000 rpm och på 2:an gör att all övrig trafik verkar stå stilla .... således gäller motorväg för dessa motorbromsningar.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.