AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.014

Är det lättare att bli av med körkortet under prövotiden?

To
12
Tobac
320i 2d -88
Jag har haft körkort i ca ett halvt år nu och har fortfarande 1.5 år kvar av prövotiden. Det jag funderat en hel del över är om man lättare kan förlora körkortet under prövotiden. Det händer väl att man kör lite för fort ibland... Vem gör det inte det? Men jag är oftast noga med att hålla mig innanför gränserna så att man i alla fall slipper förlora körkortet om farbror blå skulle ta mig på bar gärning.
Men nu är det så att flera kompisar har sagt att det räcker med att åka exempelvis 105 km/h på 90-väg för att man ska bli av med körkortet. Under prövotid alltså.
Har för övrigt läst trafiklagen och där står det inte en enda rad om att vi som precis tagit körkort ska dömmas hårdare... Det står enbart att om man blir av med körkortet under prövotid ska man göra om teori, halkbana och uppkörning föra att få tillbaka det...
Så är det detta en myt eller är det bara för mig att leka bromskloss i 1 1/2 år för att minimera risken för körkortsförlust?
Samma regler gäller som om du inte hade haft prövotid, skillnaden är bara att du får göra om hela kortet om du väl blir av med det. En kompis till mig körde 99 på 70 väg med prövotid kvar, resulterade inte i annat än böter.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Det ska vara lättare och bli av med körkortet på prövotiden, sen är det väll upp till vilken polis som stoppar dig. Men att köra 29km/h för fort på en väg så ska det resultera i att körkortet ryker.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Vad TGul snackar om har jag ingen aning om. Kanske har han satt i sig lite T-gul...verkar ju vara på modet enligt nyheterna:-)

Oroa ig INTE. Samma regler för alla körkortsinnehavare oavsett prövotid eller ej. Kanske T-gul tycker att det borde vara annorlunda, vad vet jag...

Som Greenberg säger inget att oroa sig för. Undrar varför T-gul har laggt sig i när det är helt felaktigt...

*BAWORAK*
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Får man inte lära sig vad som gäller när man tar körkortet?!

japp, det var nog för mycket T-gul för min del :-)
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Tobac//

Det är samma vilkor för dig som en annan som har haft körkot i 10... år. Dock, kör du exempelvis 30km/h över gränsen får du göra om allting när en som har haft körkort i 5 år får den tillbaks efter några månader utan att behöva ta körkort på nytt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.