AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
938

95 eller 98 oktan?

Tänkte bara kolla vilken oktan man igentligen ska använda på nya bmw,visst går de att köra på 95 men vill motorn igentligen ha 98 oktan?
Kör en 325-03 nu å har i 98,men kan man tanka 95 i den utan nåt problem?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Har tankat både 95 och 98 i min 330-01 och någon skillnad i effekt eller bränsleförbrukning är svår att märka. Trots det tankar jag 98 oktan, för jag tycker motorn går jämnare och finare p 98 oktan.
Din motor skall kunna gå på 95 oktan. Motorns programvara kan, i viss grad, anpassa tändning och bränsleinsprutning så att det passar bäst för bensinens aktuella egenskaper.
Hej,

Jag tycker min bil känns lite lite rappare när man kör på 98 (gör alltid det). Tror att den drar 0.1-0.2 mindre också, så det kostar ju samma ungefär.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

0.1-0.2 mindre per mil !? Då måste du ha lagt ett ägg under gaspedalen också! :)
Skämt åsido, det låter lite i mesta (lägsta) laget...

Länk Länk
På bilar med knacksensorer och adaptiv motorstyrning, t.ex BMW sedan början-mitten av 90-talet, ställer tändning mm om sig automatiskt efter vilket oktantal man tankar. Standardmotorer brukar specas för 91-98 oktan, M-modellerna vill helst ha bara 96-98. Energiinnehåll, förbränningshastighet osv är precis samma för alla bensinsorterna men eftersom tändningen ställs lite tidigare vid högre oktanhalt så kan man få ut lite mera effekt ALTERNATIVT något lägre förbrukning, aldrig både och. Skillnaderna är dock svåra att märka vid vanlig körning

FP
I försej skiljer de ju inte så himla mycket mellan 95 och 98 nu,och en en beemer är ju värd 98!!

Vad kostar en liter 98 hos er? kosta 10.97 här igår.
Från 9.3/100km till 9.1/100kml, det var så jag menade.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Drygt 2% alltså, låter rimligare. Dessvärre tror jag literpriset är mer än så. Men men, genom att bara veta att den går lite lite bättre gör det ju värt att köra 98! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.