|
|
|
|---|---|
|
Köpte privat en kanonfin e36 328ia -96 för några veckor sedan, bilen har rullat 13000mil, kollat hos Bmw, . Har kört ca 100mil med den, slängde på 17" fälgar i början på veckan. När jag körde hem från jobbet i Tisdags så hände det grejer. Började komma missljud från bakdelen av bilen, skakar och klonkar samt tycker den känns lite vinglig på vägen, det känns även som bilen rullar tyngre. Har kollat p-broms, och bytt bromsdelar, allt funkar. Har även kollat övre stötdämparefästen dom är hela, dock lite slitna. När bilen är upphissad och man drar runt hjulen för hand så är det ett litet missljud från bakaxelklumpen, svårt att beskriva hur det låter. Ska en bil med automat låda vara tyngre och dra runt hjulen på även när man har lådan i neutralt läge?? Har aldrigt ägt en automatare tidigare och dom första 100milen rullade bilen kanon och jag var supernöjd med mitt köp, men nu är man lite besk... Tacksam för lite tips. //Calle | |
|
Som du beskriver det så är det mest trolig att hjullagret har get sig.......Hadde samma problem fast min är inte automat först tänkte jag på bakaxelklumpen okså men det var det inte utan det var hjullagret som lät på min kärra...... Att det kommer lite missljud när du lyfter upp bille och snurrar på hjulet så behöver det inte betyda nånting för det gör det på min bil med och det går inte att snurra på hjulen så där hel lätt heller. Jag frågade på BMW verkstaden och de ville ha 2600 kr för att bytta den och lagret kostar 550 kr så jag köpte den och byte den själv i stället. Det var ungefärg vid samma miltal som min hjullager gav sig... Tips 1: Lyft upp bilen och starta den och läg i D och lysna efter om det hörs när du lysnar vid hjulet...... Gör samma sak med bäge sidorna och försök att lysna om oljudet kommer från höger eller vänster vid körning på vanlig väg. Tips 2: Det brukar inte bli nån glap på dom förän de är helt slutkörda eftersom de är inpresat med ganska hög tryck. Annars för du kolla så att alla bussningar är hela och sånt...... |
|
|
Kan det vara så enkelt som ett hjullager? Hoppas det, jag har stressat upp mej nu och tror att lådan håller på att rasa samt att diffen sprängs vilken meter som helst... Ska in på verkstad i morgon om jag hinner så får vi se vad dom hittar. //Calle |
|
|
Säg gärna till vad det är för fel för jag vill så gärna veta ..... Men jag kan inte tro att det är nåt anat.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.