AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.562

Är det mycket stulet till salu på eBay?

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hallå!
Jag har surfat runt en hel del på eBay i tyskland på sista tiden. Skeptiskt som jag är så funderar jag på hur mycket stöldgods som florerar där? En del förklaringar till att delen är till salu är ju klart tveksamma, tex "min kompis voltade sin bil och då fick jag delen". Kan vara sant, men varför skulle kompisen skruva ur just ett MK3-navi och ge bort när det kostar 1300 euro nytt?
Samtidigt så har de flesta säljare sålt hundratals grejer via eBay, och måste ange kreditskortsnummer osv inför varje försäljning. Då vore man ju himla dum om man sålde stulna grejer, eftersom det är ur-enkelt för polisen att sätta dit dem.
De flesta begagnade delar som säljs är säkert ärliga, jag gör ju själv det när jag har prylar över. Men frågan är, hur försiktig ska man vara? Ni som är vara att handla på eBay, hur säkerställer ni att grejerna är ärliga?
Jag vill absolut inte handla stulna saker, i så fall får det vara.

Mvh Johan
Be
726
Bert-Ola Runeson
523iT LCI -07
316i -00
530iT/5 -96
528iA -86
528i -83
Alpina B9/E28 -82 Nr:003
525 -75
3.0 CS -73
Jaguar E-type OTS v12 -71
Dynapack dynamometer
Jag har bjudit på en del prylar men inte "vunnit" mer än några trycksaker och ett originalemblem (Alpina).
Har inte fått uppfattningen att det figurerar speciellt mycket stulet på ebay. Det är nog som du säger ganska dumt att bjuda ut stulet gods eftersom säljaren är väldigt lätt att spåra. Risken att någon ska "känna igen", eller misstänka stulna saker är ju ganska stor.
Är man lite osäker så kan man ju alltid maila säljaren och fråga om frakten eller något om auktionsobjektet. Svaret , om man får något, borde avslöja hur seriös säljaren är.
Sen kan man ju alltid kolla vilken feedback säljaren har fått från tidigare affärer.

Bert-Ola
BmwCS #2423
Tja Johan:

Nu har jag inte köpt något på eBay men om du köper saker där ifrån så köper du dessa i god tro inte sant. Då kan du inte belastas för något fel eller hur??

Tyvärr finns det säkert saker/delar som folk har stulit/tagit och säljer de på nätet för att tjäna lite extra moa det finns alltid folk som är oärliga tyvärr......
Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Men att man ska ange ett kreditkortsnummer är inte så säkert ändå, när man har hört hur många stulna kort som florerar runt i sådana kretsar.. det enda du behöver är ju ett kortnummer.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Hej Johan!
Tror inte att Ebay har så mycket stulet. Kan tänka mig att det mesta som är stulet hamnar i Länk (Zweitehand), då det räcker med att uppge ett telenummer där.

Att någon har en kompis som fått en Navi eller hur du uttryckte det tror jag är en modifierad sanning.
En hel del livnär sig på att köpa delar från skroten billigt och just sälja det något dyrare på Ebay.

Kan även vara nån BMW anställd som plockar delar från deras egna provbilar som endå ska skrotas, eller om de får prylarna till ett ruskigt underpris. Vad vet jag. Men att det är stulet har jag lite svårt att tro då jag har för mig att man måste "skilja" de gifta delarna med bilen för att datorn inte ska låsa sig. Men det kanske inte är så på BMW?

Schnelle fart, Härliche fart. Länk
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Starre, reglerna om godtro-förvärv är borta. köper man något som är stulet så blir man av med det, oavsett hur riktigt du har gjort affären.
och det är egentligen inte att jag är rädd att få lämna tillbaks grejerna, utan jag vill verkligen inte köpa stulna grejer!
JohnnyB, många av de som säljer grejer på eBay kanske har sålt saker i flera år där. då kan de omöjligtvis ha stulna kreditkortsnummer, eftersom det skulle upptäckas omgående.
fast det finns ganska gott om puckade tjuvar, det ska gudarna veta....

Mvh Johan
li
1.959
liste
535i -89
Har handlat på eBay i USA i många år och i Storbritannien och Tyskland i ett par år. Skulle tro att jag handlat ett 100-tal gånger totalt och har aldrig haft några som helst problem.

Många använder sig av t ex PayPal för betalning och då måste man ange ett kreditkortsnummer. PayPal drar sen några ören och lämnar ett referensnummer som man måste bekräfta på deras hemsida. Det är alltså inte "bara" att stjäla ett kortnummer, utan du måste också ha tillgång till kontoutdragen för kortet.

I mina ögon är eBay ett utmärkt komplement till vanlig e-handel och att handla i butik. Visst finns det rötägg (det gör det överallt), men jag har som sagt aldrig råkat ut för det.

Ett tips: handla bara av folk som fått feedback tidigare och betala varorna via sedvanlig kortbetalning, PayPal eller banköverföring. Då eliminerar man risken att det är något skumt med varorna och risken att kontanter "försvinner i posthanteringen".
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tänkte köpa en reservdel på tyska e-bay.

Hur brukar det fungera? Vill tysken skicka varorna utomlands?
Tillkommer frakt på priset?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Man kan aldrig vara 100% säker på någonting. Jag har gjort kanske 50 affärer via ebay och aldrig fått något som jag har misstänkt varit stulet eller på något annat sätt oärligt. Men visst förekommer det säkert stulna saker på ebay, det gör det även på powerbörsen...
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
BjörnB. Om du kollar på sidan så står det var säljaren kan tänka sig att skicka.
Står det: Nur innehalb Deutschland, så betyder det skickas endast inom tyskland. Men mejlar du och frågar så brukar det oftast inte vara något problem att skicka till Sverige.

Frakt tillkommer nästan alltid.

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tack, herr GP

Ser nu att det står "nur innerhalb Deutschland".

Jag mailade säljaren innan jag såg detta.
Samtidigt har jag lagt ett bud (som är högst för stunden)

Antar att man därigenom är med och trissar upp buden utan anledning. Bra för säljaren, tråkigt för de andra spekulanterna.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Jag både säljer och köper diverse grejor på eBay och har gjort så i över tre år nu. Köpte praktiskt taget alla bitarna till min MkIII satnav-installation där som exempel.

Som svar på inledningsfrågan så är jag av uppfattningen att det är sällan stöldgods säljs där, men det händer säkert, och en av anledningarna är säkert att allt är till fullo spårbart i tre månader efter vinnade bud. Då är det nog bättre med mer anonyma handelsplatser som det ju finns väldigt gott om också med kontantaffärer och kontantkortmobilnummer enbart. På eBay finns det helt uppenbart de som antingen livnär sig på att sälja grejer där eller iaf har det som viktig inkomstkälla.

Kan ju också nämna att på iaf eBay.co.uk kan man välja att filtera på sitt eget destinationsland när man söker. Då visas bara grejer som säljaren har markerat att de är villiga att skicka till det landet. Mycket händig finess.

Beträffande betalning så är PayPal (ägt av eBay) ett numera ett utmärkt betalsystem, säljaren ser aldrig köparens kreditkortsdetaljer utan får bara pengarna. Annars är banktransfer enkelt och smidigt nu med BIC och IBAN nummer (internationella bankkontonummer) vilket man oftast måste använda för att betala iaf tyska säljare.

Frakt till länder utanför säljarens land kostar nästan undantagslöst mer, men det är bara att fråga.

Jag har praktiskt taget enbart mycket goda erfarenheter av säljare på eBay och i synnerhet de i Tyskland, Holland och USA jag handlat av.

Tipset om att kolla en säljares "rating" innan man lägger ett bud är en mycket god idé och man bör tänka flera gånger innan man bestämmer sig för att handla med någon som har flertalet missnöjda kunder. Nu vet jag det... Ännu så länge är min egen "rating" 100%.

Mvh Björn
Länk
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
hej!

kul inledning jag fick då! jag vann en auktion på multifunktionsknappar till min E39:a för fyra dagar sedan, men trots fyra mail har killen inte återkommit med skeppningspris! ok att det är lite pengar, 12,50 euro, men har man bjudit ut dem med startpris 1 euro så har man! killen hade iofs bara 90 % rating, men ändå. man blir så himla besviken, en massa jobb i onödan. trist.

får se om jag hinner köpa något annat idag!

mvh Johan
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Då är det ju bara att skriva i hans "gästbok" att du lade det vinnande budet och har inte fått någon vara eller kontakt med honom. Räcker att en person har fått ett sådant inlägg av någon i sin gästbok och jag handlar inte av honom.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.