|
|
|
|---|---|
|
vad är fel när man får upp suspension leveling på färddatorn? Bmw säger att det beror på säkningssatsen,men jag har kört med säkningssats i 1år och det är först nu som det visar fel. bmwrally | |
| det är nivåregleringen som varanar för att bilen är för tugnt lastad = för låg, jag har samma problem på min. Det skall gå att höja bilen lite så att detta försvinner. Skall bara va att skruva på ngt under bilen som hör till bakdämparna så att den höjer sig typ 1 cm, vet inte riktig själv hur det fungerar då jag är ganska ny inom detta men har hört att man bör ha bilen på lyft och ha motorn igång med felmedelandet i displayen och sedan höja bilen så att meddelandet försvinner. Jag skall testa det inom kort när min kompis som kan detta bättre än mig har tid att hjälpa till.. | |
|
okej,skulle vara roligt om du hade lust att berätta hur det går till sedan när du har gjort det. bmwrally |
|
| visst, jag hör av mig när jag testat. | |
|
Nu har jag testat att höja min bil och det hjälpte inte, jag har fortfarande suspension leveling på min så det är förmodligen givaren till nivåregleringen som är trasig och vad gäller din beskrivning så har du nog ngt likande fel efterson du kunnat köra med den i ett år innan det uppkommit. Får du upp felmeddelandet direkt när du startar din?? På min så kan jag åka ca 3-5km innan meddelandet kommer fram. Jag ska nog ta in min till BMW så de får göra en felsökning och se vad det kan bero på. Hör gärna av dig om du lyckas fixa ditt fel. |
|
|
det var lustigt,för det är så långt som jag kommer med min också innan den börjar felmeddela.men det roliga är ju att jag har haft inne min bil på bmw och att dom sa att det hade med säkningssatsen att göra.men du kan väl höra av dig om du hittar felet. bmwrally |
|
|
Min fungerar fint nu!!!!! Problemet är löst och det känns helt underbart. Kostnaden för det blev ca 20-30kr i lite kabelskor och krympslang mm.. Nu skall vi se om jag kan ge beskrivning på hur jag gjort.. På högersidan under bilen så sitter nivågivaren (en liten plastlåda med en arm som går ner till länkarmen för att mäta invån på bilen). I den sitter en kontakt med 3st kablar i som hade ärgat massor på min så det var kabelbrott på inte mindre än 3ställen, så jag fick dra lite nya kablar Lossa den kontakten och leta fram den andra änden på den som finns under baksätet. Mät sedan upp om du har kontakt i alla 3 kablarna. Jag hade bara kontakt i 1, men felet har varit på min ända sedan den importerades år 2000 så det har nog varit en och en annan som försökt lösa problemet men inte lyckats. För att det skall bli smidigt att mäta så kan man dra ut kabeln via hjulhuset men då måste man lossa kabeln till stötdämparen och där gick självklart en kabel av när jag plockade med den så jag fick klippa bort kontakten och sätta kabelskor och krympslang där med. Hoppas det fixar sig för dig. om du har några frågor så skriv det i detta inlägg så försöker jag hjälpa dig så gott jag kan. |
|
|
Min klagar också efter ett par km, men bara ifall en eller flera åker i baksätet! Det borde ju innebära att givaren inte är trasig, trots allt. Någon som har något förslag till åtgärd? Mvh speakman |
|
|
Min bil varnade igår igen, snacka om att man blit trött. jag fick varningen när jag var på väg till gds hall för att sänka den bak igen men det fick bli sänkning ändå och på hemvägen så varnade han inte så det får bli att testköra. Har dock upptäckt att blien är lite lägre v-bak så det får nog bli att mäta upp kablarna till den dämparen. speakman på din bil verkar det som att nivån ligger precis på gränsen så att den varnar att den är för tugnt lastad så fort du får in en person bak. Är bilen låg bak så kan det hjälpa att höja den ca 1cm bak så bör det försvinna helt. |
|
|
Aha! Men hur rent praktiskt höjer man den då? Har även sett att den inte står helt plant bak, utan det skiljer 1-2cm mellan däck och skärm på de olika sidorna. Ställer man det individuellt? Mvh speakman |
|
|
Man ställer bägge dämparna på en gång och det sitter under bilen på vänster sida. På krängninhämmaren sitter det som ett U med 2st m6 muttrar på som man lossar och vrider. Det går sedan ett stag till nivåpumpen som sitter lite längre bak som ökar och sänker trycket vilket gör att bilen blir högre eller lägre. OBS bilen bör vara igång när man ställer då den är ganska känslig så lyft är ett måste. Det att den skilljer lite kan jag inte svara på men en teori kan ju vara att det är lite dålig kontakt till en av dämparna så du får ett spänningsbortfall men det är bara en gissning. |
|
|
Blir till att jaga en lyft då! Tack för tipset! Mvh speakman |
|
|
tack för alla svar ska se om jag får det att funka. den som lyckas först vinner. bmwrally |
|
| min fungerar nu och har inte varnat sedan jag sänkte den. Jag har väl åkt ca 15-20 mil totalt utan att bilen varnat. | |
|
jag har också lyckats nu,höjde min 2cm och har kört över 15 mil så nu är jag nöjd.Tack allihop för hjälpen. bmwrally |
|
|
Jag har åtminstone hittat problemet; dämparna är bytta till icke-reglerbara. Får köpa en liten höjning bak så man kan skjutsa utan att meddelandet dyker upp. Eller vet någon hur man får bort själva avkänningen av nivån? Så slipper man felmeddelandet iallafall. Mvh speakman |
|
|
bmwrally: det blev smidigt för dig då.. kul att det fixade sig speakman: om nivåsensorn sitter kvar så kan man ju koppla bort staget till den och sätta givaren så den tror att bilen är i rätt höjd. Den sitter på högersidan bak (en liten plastlåda) och det går en liten arm till den som sitter på bärarmen bak. Prova med att plocka bort staget och försök att tex steloperera givaren så den inte längre indikerar på felet. Detta ingrepp spelar ju absolut ingen roll då du inte har nivådämpare och det tar max 20-30 min om man vet var sakerna sitter.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.