|
|
|
|---|---|
|
Funderar på att byta min 735iA -88 plus pengar mot en 540 -93-94. Vad är de största fallgroparna? Hur är det med aut.lådorna?Dyra reparationer? Förbrukningen? I vilket skick brukar 540:or för 60-75000 kr vara (hade tänkt mig den prisklassen)? Intressenter kan gärna maila till mafr75@hotmail.com. 735:an är laxsilvermet med skinn, svensksåld, 28000 mil (med servicebok) och i gott skick. Bedömer värdet till 35000 kr. | |
|
Största fallgropar på tidiga V8 gäller lösa bultar till oljepump samt läckande membran i insuget. Inga jättedyra grejor. Sen måste man kolla kamkedjans kondition, spec om den rullat långt. Kolla genom oljepåfyllningslocket + lyssna förstås. Soppa drar den knappast mer än 735:an, snarare mindre. 0,8-0,9/landsväg typ. Automatlådan har jag ingen koll på men dessa brukar väl hålla på BMW? |
|
| Kolla under Köpguider/Begagnatguiden här på BMWPower. Där finns en del info om motor och växellåda. | |
|
Personligen hade jag alldrig gjort det bytet.. Hade en 540 -93 innan... o jag var långt ifrån nöjd.. mycket små skit som krabbade(bla det som nämns ovan) sen var jag inte riktigt nöjd med bmw:s v8. en sak som gjorde mig grymt besviken var att det inte är diffad axel på dom (automaterna). Ska du dessutom byta till en i den prisklassen... du vet hur man brukar säga. du får vad du betalar för... skulle alldrig köpa en för under 90.000kr |
|
| Kläm ditt en M5 axel | |
|
Jag har haft 2st 540 93+94, det enda jag råkade utför var en trasslande vattenpump annars gick båda klockrent. Jag tycker det är ett vettigt byte, sen när du tröttnat går du tillbaka till 7-serien och en E38 740 !! :-) En gång V8 alltid V8, inget annat kommer duga sen ! =========== V8-power |
|
| Håller med "matte". Men varför inte byta upp dig till en 740-E32 i stället. Mer komfort, utrymme (som du säkert redan är van vid) samt utrustning. Vad gäller 5-stegs automaterna så har jag upplevt ryckiga växlingar när de börjat bli till åren. Detta kan dock åtgärdas med en uppdatering av mjuvaran till växellåds styrningen för ca 1500:-. Adaptiva som kom 94- har ju tydligen problem med en plastkula som är billig i inköp men ett h-vete att byta. Kontrollera också om du får vibrationer från kardan vid gaspådrag (mkt. vanligt). Kan i värsta fall vara kardan knutarna, vilket resulterar i ett byte av hela kardan på ca 7-8000:- på verkstad. | |
|
Rätt av "PJ", ryckig växellåda kan förekomma. Passa dig för den adaptivalådan ! =========== V8-power |
|
|
Tackar för dessa inlägg. Klart att det är riskfullt (och kanske dumt) att byta en bra fungerande 735:a mot en osäker 540:a. Men har man en gång börjat fundera, så är det fan i mig kört. Har i alla fall kollat med försäkring. Blir faktiskt billigare med V8:an. Några bytesförslag har dock inte trillat in. Får väl försöka med en mer seriös annons efter nyår. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.