AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
454

735+pengar mot 540

Funderar på att byta min 735iA -88 plus pengar mot en 540 -93-94.
Vad är de största fallgroparna?
Hur är det med aut.lådorna?Dyra reparationer?
Förbrukningen?
I vilket skick brukar 540:or för 60-75000 kr vara (hade tänkt mig den prisklassen)?

Intressenter kan gärna maila till mafr75@hotmail.com.
735:an är laxsilvermet med skinn, svensksåld, 28000 mil (med servicebok) och i gott skick.
Bedömer värdet till 35000 kr.
Största fallgropar på tidiga V8 gäller lösa bultar till oljepump samt läckande membran i insuget. Inga jättedyra grejor. Sen måste man kolla kamkedjans kondition, spec om den rullat långt. Kolla genom oljepåfyllningslocket + lyssna förstås. Soppa drar den knappast mer än 735:an, snarare mindre. 0,8-0,9/landsväg typ. Automatlådan har jag ingen koll på men dessa brukar väl hålla på BMW?

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Kolla under Köpguider/Begagnatguiden här på BMWPower. Där finns en del info om motor och växellåda.
Personligen hade jag alldrig gjort det bytet..
Hade en 540 -93 innan... o jag var långt ifrån nöjd..
mycket små skit som krabbade(bla det som nämns ovan)
sen var jag inte riktigt nöjd med bmw:s v8.
en sak som gjorde mig grymt besviken var att det inte är diffad axel på dom (automaterna).
Ska du dessutom byta till en i den prisklassen...
du vet hur man brukar säga.
du får vad du betalar för... skulle alldrig köpa en för under 90.000kr
Kläm ditt en M5 axel
Jag har haft 2st 540 93+94, det enda jag råkade utför var en trasslande vattenpump annars gick båda klockrent. Jag tycker det är ett vettigt byte, sen när du tröttnat går du tillbaka till 7-serien och en E38 740 !! :-)
En gång V8 alltid V8, inget annat kommer duga sen !

===========
V8-power
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Håller med "matte". Men varför inte byta upp dig till en 740-E32 i stället. Mer komfort, utrymme (som du säkert redan är van vid) samt utrustning. Vad gäller 5-stegs automaterna så har jag upplevt ryckiga växlingar när de börjat bli till åren. Detta kan dock åtgärdas med en uppdatering av mjuvaran till växellåds styrningen för ca 1500:-. Adaptiva som kom 94- har ju tydligen problem med en plastkula som är billig i inköp men ett h-vete att byta. Kontrollera också om du får vibrationer från kardan vid gaspådrag (mkt. vanligt). Kan i värsta fall vara kardan knutarna, vilket resulterar i ett byte av hela kardan på ca 7-8000:- på verkstad.
Rätt av "PJ", ryckig växellåda kan förekomma.
Passa dig för den adaptivalådan !

===========
V8-power
Tackar för dessa inlägg.
Klart att det är riskfullt (och kanske dumt) att byta
en bra fungerande 735:a mot en osäker 540:a.
Men har man en gång börjat fundera, så är det fan i mig kört. Har i alla fall kollat med försäkring. Blir faktiskt billigare med V8:an.
Några bytesförslag har dock inte trillat in.
Får väl försöka med en mer seriös annons efter nyår.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.