|
|
|
|---|---|
|
Hej, För några dagar sen under körning hem från jobbet kom en mycket obehaglig doft/lukt in i kupén. Lukten är ganska "vass" och sticker i halsen och orsakar hosta. Lukten påminner inte om något men är markant och märks direkt. Nu har det gått två dagar och lukten är fortfarande kvar. Öppet fönster är ett måste när man kör. AC:n funkar inte och har inte gjort det sen köpet i december. Och lukten har varit normal fram tills för ett par dagar sen. Det spelar ingen roll om jag kör på full fläkt med alla spjäll öppna eller om jag försöker stänga av allt. Lukten är där, dock kan jag se en tendens till mönster och det är mer lukt i "stadstrafik" än vid landsvägskörning. Vad fåglarna kan det vara? För tre dagar sen fyllde jag på olja och lite kom utanför och rann ner - kan det vara det? Lukten påminner dock inte om olja. mvh Björn | |
|
Kan det vara en gammal råtta som laggt av??.Kolla det för jag hade en råttmamma som byggde bo i min bil.Igen trevlig syn när hon ruttnade där inne. BMW e lag |
|
|
Rutten råtta luktar lite speciellt, försvinner knappast på några dagar. Luften tas ju från utsidan, lite osande olja i motorn försvinner under bilen vid drift. Hur funkar kupéfläkten, går den på alla steg? Ett bränt fläktmotstånd kan ge stickande lukt, isf brukar fläkten bara gå på högsta läget. FP |
|
|
kabel brand .? luktar faan å sticker i halsen .. Micke.l |
|
|
Kylmedel från AC:n? Dom "gamla" kylmedeln luktade väl lite specci har jag för mig?? Två bilar är fler än en.. |
|
| hade en ford fiesta förrut, hade ett fågelbo i motorutrymmet. | |
| Hade liknande lukt på min audi 200 turbo då var det batteriet som överladdade (för litet batteri) stank och stack i luftrören så förba....at. | |
|
GEN: Det är definitivt batteriet, var ute och rev baksätet, lukten kommer därifrån. Jag antar att det bara är att byta batteri. Märkligt dock att det först nu har börjat eftersom det varit luktfritt i 6 månader!? /björn |
|
|
Frågan är om det är något speciellt som gjort att batteriet överladdar? Jag har ju ingen lust att köpa ett nytt bara för att upptäcka att det var något annat som påverkade batteriet. Någon som har en idé? Bara som info, så uppträder vindrutetorkarna lite mysko. Det funkar helt normalt på intervall(läge 1) - förutom att själva torkningen sker med ovanligt hög fart. Läge 2 har samma hastighet som gamla läge 3 och läge 3 har numera karaktären av att vara supertrimmad... /björn |
|
|
Mät spänningen över batteriet med motorn igång. Skall visa runt 13.8-14V, om laddningsregulatorn i generatorn är OK, isf är det bara att byta batteri om detta verkar skumt. Kolla först så nivån på elektrolyten är riktig om batteriet är av påfyllbar typ. Du får nog kolla upp ventilationen på batteriet, det skall aldrig komma något in i bilkupén, brukar ofta vara en liten slang från ena sidan på batteriet som mynnar ut i det fria under bilen. FP |
|
|
Folke: Jag ska kolla spänningen, problemet är att batteriet är hur varmt som helst och som sagt avger stark doft. Kan det vara en begynnande kabelbrand på gång tro? Ang. ventilationen så vet jag inte om det går en slang ut i det fria men det känns som om lukten kommer från "hela" batteriet. Det finns ju tusen kablar i bilen så det känns som ett omöjligt företag att felsöka eftersom allt fortfarande funkar. /björn |
|
| Det kan väl vara kortis i batteriet, därav värmen? Men som Folke säger så går det en ventilationsslang från batteriet till ner under bilen. Denna slang ventilerar alla batteriets celler. Kolla syranivån i cellerna och mät batteriet över polerna, även när bilen är avstängd. Skaffa också en syraprovare och testa alla cellerna. | |
|
Jag tackar och bockar för svaren! /björn |
|
|
Låter som laddningsregulatorn gett upp med överspänning och överladdning som resultat. Jag skulle inte köra en meter innan jag kollat spänningen, kör du kan du bränna massor av elektronik och det kan bli dyrt. |
|
|
Ok, efter diverse samtal är nog denna laddningsregulator det hetaste tipset. Nu till nästa fråga... var kan jag köpa den? Bara på BMW eller någon som har ett tips? /björn |
|
|
Spänningsregulatorer finns hos BMW, hos Mekonomen, Elektrodiesel (finns dom fortfarande?), hos Autoexperten och dylika. Du bör ha hela generatorns beteckning till hands, kan finnas varianter på samma bil och årsmodell. Batteriet skall aldrig blir varmt och lukta, möjligen ljummet när det fått jobba hårt och det kommer att ta flera timmar för det att svalna pga sin stora massa. Det kan mycket väl vara en kortsluten cell som orsakar det hela, mät spänningen när bilen varit avslagen en stund, om den ligger runt 10-11V så är en cell borta. Isf kan det räcka med bara batteribyte. FP |
|
|
Jag tänkte uppdatera lite så här på kvällen. 1. Jag har kollat spänningen, både avslagen och med tändningen igång - perfekt! 2. Den lilla slangen var loss, fäste den och problemet tycktes vara borta. Men efter lite hårdkörning nu på kvällen och vid ett bensinmacksstopp så började det lukta igen. Bort med baksätet direkt och det formligen kom rökpuffar ur batteriet. På motsatta sidan där jag fäste slangen. Det finns alltså två "utblås" från batteriet. Vet inte hur jag ska tolka det men helt klart är att den "luften" också måste ledas ut under bilen. Det finns dock ingen slang... problem... /björn |
|
|
Jag hade bytt batteri. Avluftningen från batteriet med sin slanganslutning kommer från samtliga sex celler intert i batteriet, det brukar aldrig vara två anslutningar. Batteriet skall som sagt aldrig bli varmt. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.