AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.447

Lufta bromsar M5 3.8

Sida 1 av 2
No
216
NoFear
M5 3.8
328 coupé (Rieger)
E21 Alpina B6 2,5 24v TIC
gaaaah.. bilen e ute på vägarna nu.. MEN.. jag får inte till bromsarna på den, jag har först luftat "manuellt" med en kompis tills all luft va borta.. men bromspedalen sjunker först en gång i botten när man trycker men nästa gång stannar den där den ska o bromsar riktigt bra.. precis som man skulle ha luft i systemet..

då fick jag höra på bmw att man ska ha tändningen på, då åkte jag till verkstaden andra sidan gatan o hade tändningen på o luftade sustemet runt om emd vacum.. dvs jag sök ut bromsvätskan...

men icke vart det bättre för det...=(( måste få ordning på detta så man kan ut o köra ordenligt..

någon som vet vad jag ska ta mig till?

/NoFear
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Fungerar kopplingen som den ska då? För det är väl samma vätska man har både till koppling å bromsar? Är inte säker på hur det är på just bmw..

Mvh Jojje
No
216
NoFear
M5 3.8
328 coupé (Rieger)
ja.. kopplingen e luftad.. "bakvägen"... så den fungerar...

o bromsarna också... efter man har tryckt på pedalen en gång innan.. det fungerar ju.. men livsfarligt om man måste panikbromsa..

/NoFear
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Steg nummer ett är att lufta " mycket ".
Ungefär som på mercorna som verkar suga in luft under luftningen. Steg två är att riva bromsarna och kolla upp om alla klotsar ser okay ut. Demontera dem och smörj upp med lithiumfett. Det kan ju vara en kloss som kärvat fast under vintern. Rengöring av sadlar och dylikt. Steg tre är ju att kontrolera flödet i huvudcylindern och byta vid behov. Hoppas det löser sig.

Ett lands välstånd mäts i BMW per capita
så du lever... ;) du ska ju ringa!!!!

mi
168
mikey
M5 E34 turbo 964whp
MB C180 -09 AMG-optik
Hej Tony! offtopic: hur fungerar växellådan då? kul att du fått igång bilen!

/Micke
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Vad är det för bil föresten? Det är väl inte trummor på den bil du har problem med? Då brukar det ju vara justeringen som ger liknande problem. Tunna skivor fram?

No
216
NoFear
M5 3.8
328 coupé (Rieger)
MMM: Det är en M5 3.8, allt e bytt, dvs nya ok o nya skivor ink belägg.. slangar mm..

is-matte: svårt att ringa utan nummer..;-) maila det till mig igen.. bytt nick eller? =))

Mikey: Tack! den fungerar.. har dock inte kunnat köra sååå mkt hårt pga bromsarna.. har du några tips? måste ju få ordning på detta.. kan dub ta in den nån dag nästa vecka? ;-)

ps. hade lite frågor om lådan förresten.. vi tar det sen.. inte här..hehe

/NoFear

Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Om du inte spärrat flödet från huvudcylindern när det böts slangar så kan det ha runnit ut vätska från ABSen och det kan vara knökigt att få ut luften då. Det där med att suga ur vätskan funkar sällan så bra som man vill. Jag brukar trycksätta bromsvätskebehållaren istället. Bosch brukar ha luftnipplar på abspumpen. Men försök med trycksättning av behållare istället.
Sen är det hö fram, vä fram, vä bak, hö bak som gäller har jag för mig. Min pedal blev också lite mjuk de första två milen med nytt runtom sen slutade det fjädra och det blev 3,6 ifram och 3,2 ibak.

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
jag har kört med silicone baserad bromsvätska (ap racing 600) den tom håller luftbubblorna.

iaf du måste trycksätta huvudcylindern och köra igenom en heldel vätska för att få ut all luft. Spec om du tömt hela systemet....räkna upp mot 3-5dl ur varje nippel.

/Pelle
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Jag kör också med siliconbaserad vätska. Den är röd och ser nästan ut som atf-olja.

No
216
NoFear
M5 3.8
328 coupé (Rieger)
MMM såg att du va audi meck? vart då? har själv jobbat på oliak vw verkstäder.. där hade vi just tryckbehållare man bytte vätska med... du kanske kan hjälpa mig? om du vill o kan..? jag betalar självklart..

Pelle: så har jag också insett attd et måste göras.. trycka genom MASSA!!! kan du få fram det bromsvätska till bra pris? jag köpte från speedparts.. deras blåa race vätska..

/NoFear

Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Det finns ett universal lock (köpes på mekonomen tex) till bromsvätskebehållaren som man kopplar till ett däck.. på så viss trycker man igenom oljan.. och man kan göra det själv.. behöver inte vara två..

Mvh Jojje
No
216
NoFear
M5 3.8
328 coupé (Rieger)
Jasså? ska kolla om någon mekonomen har öppet i morgon då..=)) för satt själv o fundera om man kunde hitta en sådan apparat som man trycktestar kylsystemet tex...

detta ska nog fan lösa sig.. nästa steg för mig är att trycksätta systemet ordenligt...

/NoFear

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Maxtryck som man får använda på lågtryckssidan är 2 Bar, annars kan du skjuta o-ringar och andra packningar!

Så om du använder mekonomens lock som kopplas till ett däck, se till att det inte har för högt tryck...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
No
216
NoFear
M5 3.8
328 coupé (Rieger)
Johan B: Tack för det tipset.. bra o veta..=)) så man inte gör det till värre vad det redan e..*asg*

/NoFear
Fe
381
FearThis
M3 turbo
in action..
talibanjävel;) har massa olika trycksättningsgrejer till bromsluftning på jobbet så hör av dej så kan vi fixa det, ska ändå till jobbet å fixa slitvargen idag... åsså kan du få dina fjädrar efter typ ett år=) men bara om du e snäll haha

bilen: Länk
kolla din mail!!!
No
216
NoFear
M5 3.8
328 coupé (Rieger)
FearThis: har inte bilen med mig.. hade kommit på direkten annars.. kan du hjälpa mig nästa vecka? jag jobbar hela helgen.. kommer tillbaka på tisdag.. ja fjädrarna ja..hahaha tar med mig grenrör åsså så du kan måtta lite..

is-matte: inte fått nå mail..

/NoFear
No
216
NoFear
M5 3.8
328 coupé (Rieger)
FearThis: har inte bilen med mig.. hade kommit på direkten annars.. kan du hjälpa mig nästa vecka? jag jobbar hela helgen.. kommer tillbaka på tisdag.. ja fjädrarna ja..hahaha tar med mig grenrör åsså så du kan måtta lite..

is-matte: inte fått nå mail..

/NoFear
Fe
381
FearThis
M3 turbo
in action..
arå d löser sej men se till att ta me turbogrenröret, vill se hur det passar.. ta gärna me originalröret åxxå... ring när du e tbaks ha d

bilen: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.