AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
548

Beg. Motor 318-87

Det är då själva fan att allt ska komma när man är barskrapad in på bara skinnet!
Verkar sóm att topppackningen gått på bilen, hela undersidan på ventilkåpan är en gul brun smet, det ligger även vatten i utrymmet under några av ventilerna men konstigt nog så syns det ingenting på oljestickan... Den har kokat då och då för mig och jag har fått fylla på en del vatten vid olika tillfällen, vattnet i kylaren är rostfärgat men det beror kanske på att jag åkt utan glykol en månad eller så.

Hur mycket kan man få en beg. e-30 320 motor i hyfsat skick för tror ni?
Slänger du i en sexa så kommer besiktningen underkänna dig så du vet det.
Varför inte byta topplockspackningen?
Visst ska väl en sexa passa va?
Passar gör dom väl någolunda men den kommer inte gå igenom besiktningen för det.
Hade du haft en 320 och ville byta motor till 323 eller 325 så skulle det gått igenom.
du kan inte lägga en sexa i en bil som har fyra från början!

kör du till besiktningen så kommer dom att underkänna dig och antagligen ge dig föreläggande om registreringsbesiktning av den enkla anledningen att e30 316 och 318 aldrig gjordes med sexa i, och lägger du i en sexa så har du gjort en modell som aldrig funntis och därmed strular det med avgasreningen då 318 inte finns med m20 original...även om bilen klarar alla avgaskraven så går det ändå inte..¨

har du däremot en 320 så är det inga problem att lägga i en 323 eller 325 motor då dom motorerna ser precis likadana ut, oavsett om dom kommer från en 320, 323 eller 325. Det enda som skiljer visuellt är viss slang och kabeldragning beroende på vilket sprut den motorn du byter till har.

satsa isf hellre på en 318iS motor, 16 ventils m42 med dubbla kammar på 145 hk...

MVH
Johan K
s_
125
s_maid
318i -88 med m20b23 TiC
540iaT -97
här i finland går det hur bra som helst att lägga sexan i en 316-318... bara man byter det som är annorlunda..

iS: 136hk.... 10 hästar hit och dit..

BmwBasti

-BMW gör det goda godare-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.