AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
427

Ojämnt prestanda

Dino
Är det nån som har nån aning om varför går bilen så bra ibland o så jävla trött ibland , vad kan det bro på ?? vad är det som styr det hela ??

M-MotorSport
Detta har jag också märkt och funderat mycket på utan att få något bra svar.
Ett svar kan vara att oktanhalten varierar något från gång till gång, då man tankar. Bensinbolagen är ju bara skyldiga att leverera MINST det oktantal som pumpen är märkt med, dvs du kan vid enstaka tillfällen få ett högre oktantal än vad du betalar för.
Sedan spelar naturligtvis luftens & omgivningens temperatur,tryck, och fuktighet in.
Vore intressant att höra om andras erfarenheter :-).

/Robert
Ro
131
RodM
320i -86
jag tycker alltid att bilen går bäst på kvällarna, när det är lite fuktigt ute. Speciellt sommarkvällar.
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Har precis samma fenomen, den kan gå som f"#n när det är svalt och gärna efter en regnskur.
Men skiner solen och man vill ut å gasa är det som om man lämnat 30-50 Hk hemma i garaget. Måtte nån veta vad detta kan vara....
Ju kallare det är desto mer luft får man in. Vilket ger effektivare förbränning.
Som en naturlig intercooler.

Kommer inte ihåg vad fukten bidrar med, men det finns en del som sprutar in lite lite vatten i luftinsuget (vid racing) och det ska ge lite ökad effekt. Det är inte vattnet i sig som gör effekten.... kommer inte ihåg riktigt. Nån kan säkert förklara.

Oktan talet spelar ingen roll. Högre oktantal betyder att man kan köra högre kompression utan att riskera självtändning. Olika kvalitet på besin kan dock göra skillnad.
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Kall luft har ett högre syreinnehåll än vad varm luft har och ju mer syre som motorn kan tillgodogöra sig(med motsvarande ökning av bränsle) desto mer effekt lämnar motorn. Kalla klara vinterdagar vid havsnivå ger alltså bra förutsättningar för att få ut hög motoreffekt(att väggreppet sen inte är det bästa sådana dagar är en annan sak ;))

Mvh Micke t
Dino
Det där med att de sprutar in vatten är för att hålla bilen nerkyld så att det inte överhettas under racet ,,, (VAD JAG TROR) men i mitt fall så kan bilen gå dåligt under regn också :((

M-MotorSport
323E21terror
Någon annan effekt som man inte får glömma är att mörkret bidrar till högre fartkänsla, så den psykiska faktorn kan alltså ha ett finger med i spelet. Det man borde göra för att få klarhet i det hela är att klocka tider just i mörker och med lite fuktig luft omkring sig och även klocka under en varm dag då bilen känns slöare.

De klart att fuktigt luft bidrar till en snarare ökning än minskning av den faktiska effekten då den fuktiga luften upptar mindre volym än den heta torra som man har under en varm sommardag tex och på så sätt får motorn bättre kylning. Men jag tror att bilen känns som om den går bättre än vad den gör pga av olika faktorer...och förmodligen gör den även det men kan det ge utslag i några större prestanda skillnader är frågan?

farten är min drog
E2
104
E28
M535iA -87
MB 300TE -88
Hej...
En motor vill ha kall luft i sej,ex.ett öppet filter utan avskärmning kan ge en effektförlust.Regnar det ute rullar bilen tyngre,känns helt enkelt lite slöare utan att motoreffekten är lägre.Oktantalet och kvaliteten på bensinen spelar in,nyare bilar kan,om jag inte missuppfattat allt ställa om tändningen beroende på oktantalet.Så det är många faktorer som spelar in,det optimala vore väl en kylig dag med torr vägbana och bra bensin i tanken...gärna på kvällen i mörkret så fartkänslan förstärks...

MVH
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.