|
|
|
|---|---|
|
Då bygget med en m50turbo/smt6 börjar närma sig körbart så har jag börjat kika mina alternativ för att inte få en flaskhals innan turbon. 1. Ersätta lmm Mapsensor Finns det ens någon som fått detta att fungera BRA på m50 motorn? Har lite funderingar över hur man skall få fram orginal lmms voltkurva så man kan efterapa densamma med mapsensorn? Funderat på att ta en voltmeter på både mapsensor och lmm medan man kör sedan notera vad de båda ger... inte så exakt men men.. 2 ta isär lmm och sätta in i ett 4" rör istället. -kalibrera smt6. Det finns ett antal formler på nätet som man kan få ut flödet ur ett rör, man skulle här kunna grovt räkna ut det med differensen på arean på rören och sedan mappa med lambdavärdet. Någon som har erfarenhet av någon av metoderna eller tips så är det mycket välkommet //Martin "Man skall sikta mot stjärnorna, då når man iallafall trädtopparna" andra bilar:Saab900T16@TD04 | |
|
verkar bli mer jobb att ersätta lmm med 4", med tanke på att klaffen måste förstoras också. Jag skulle isåfall bytt till map-sensor TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
|
klaff!? det är vad jag vet inte luftMängd mätare på m50 utan luftMass med tunntråd. tack ändå.//M "Man skall sikta mot stjärnorna, då når man iallafall trädtopparna" andra bilar:Saab900T16@TD04 |
|
|
aha, sorry. Är för insnöad på M30 :P TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
|
Du kan ju ansluta både lmm och map till SMT6:an. Börja med att mappa efter lmm, så får du mapsensor-värdet presenterat för varje belastningspunkt. Du kan ju sedan anteckna ner värden för mapsensorns utsignal genom hela registret (+alla belastningar). Du skulle ju också kunna logga några repor. Jag har inte provat att göra logga något, så jag vet faktiskt inte om mapsensorvärdet presenteras i loggen. Kan kolla vid tillfälle. Tyvärr kan jag inte svara på om nån har fått det att funka bra med map istället för lmm. Själv kör jag lmm, men använder mapsensor för att kunna styra laddtryck mha magnetventil. Lycka till! /Andreas |
|
|
Men alltså, hur stor är en LMM till en M50B25? Hur mycket skall du ladda? Är du säker på att det verkligen blir en flaskhals? Det är ju onödigt att göra någonting onödigt. :) ___ Gör det med stil eller gör ingenting. |
|
|
en strut på lite drygt 2" innan turbons 4" inlopp (Garret GT37) är nog den tydligaste flaskhals man kan finna. Efter turbon däremot är det nog inte lika kritiskt då turbon kan "tvinga fram flödet" med högt laddtryck, men framförallt på turbons sugsida är det viktigt vad jag kommit fram till i tidigare byggen. //M "Man skall sikta mot stjärnorna, då når man iallafall trädtopparna" andra bilar:Saab900T16@TD04 |
|
|
>>Talwar Läste lite i en av manualerna för hur man kalibrerar för en större LMM/mapsensor. (har den inte framför mig nu) Det stod något där om att värdena i mappen (loggen samma sak?) inte representerade utsignalen från (LMM 0-5volt) utan var ett i 256delar sönderhackat värde som skickades vidare till processorn...Men om det är någon multippel av det reella värdet kan man ju använda värdena därifrån ändå kanske. Får nog gäsa igenom det ett par gånger till och lite annat för att fatta vad de menar :O //M "Man skall sikta mot stjärnorna, då når man iallafall trädtopparna" andra bilar:Saab900T16@TD04 |
|
|
Ja, värdet i själva mappen visar inte utsignalen från lmm i volt. Den visar en skala t.ex 0-100% (detta är beroende av vad du ställt in den på, bl.a analog zero-värdet). MEN, utsignalen från lmm (både orginalsignalen samt den förändrade signalen från SMT:n) visas i vänstra kolumnen i ANALOG MAP, så det borde gå att utläsa den ur loggen samt jämföra med mapsensorns värde. Eftersom jag har lmm med klaff, så kan jag se min-max utslag i vänstra kolumnen när jag när jag vrider på klaffen utan att ha motorn igång. Vet dock inte hur din lmm fungerar, men jag tycker det borde gå att se värdet från den i volt, precis som min. Du måste ju dock köra motorn för att se nåt från din lmm. Igår drabbades jag av "mycket vill ha mer sjukan" och provade att öka laddet lite. Fick till en kanonrepa (tycker ja, med slirande koppling) när jag var ute och g-techade lite. Tyvärr så tyckte inte toppackningen detsamma, så jag började tillverka vit dimma efter bilen. Åkte hem för att riva och insåg då att jag ändå tänkt riva för att o-ringa, byta lager, balasera vev och svarva kolvar m.m. Nu blir det nog inge mer köra i sommar (tråkigt som fan). Finns det nån som vet var man köper motordelar typ lager, hårda ventilfjädrar m.m till ett bra bris, så är jag tacksam. Lycka till annars Turbovulc! /Mvh Andreas |
|
|
motornord och bildelsimporten har billiga lager m.m. TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
|
Intressant länk!.. Skall kika efter en dubbelkanalig multimeter. Länk |
|
| bra länk... | |
|
Jag kanske låter enformig och tvär, men jag säger det igen. Släng org spruten om ni ska köra överladdat. Köp eftermarknadssprut!! Dyrt i inköp?? Javisst men Blir billigast i längden!! Mvh Limmet Www.Limmet.se |
|
| Mmm, blir till att bygga MS i vinter för min del. | |
|
skall nog invänta nästa vers av MS skall väl komma snart? |
|
|
Tydligen kommer ersättandet av AFM >> MAP sensor gå mycket smidigare med SMT7. Denna har en inlärningsfunktion där den kommer ihåg vad LMMs signal på samtliga mappunkter, sedan anpassar mapsensorns signal, låter klart jusste!. Den kommer dessvärre inte än på ett tag. //M "Man skall sikta mot stjärnorna, då når man iallafall trädtopparna" andra bilar:Saab900T16@TD04 |
|
|
Tydligen kommer ersättandet av AFM >> MAP sensor gå mycket smidigare med SMT7. Denna har en inlärningsfunktion där den kommer ihåg vad LMMs signal på samtliga mappunkter, sedan anpassar mapsensorns signal, låter klart jusste!. Den kommer dessvärre inte än på ett tag. //M "Man skall sikta mot stjärnorna, då når man iallafall trädtopparna" andra bilar:Saab900T16@TD04 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.