AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.141

servicebok överskattad eller inte?

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jag vet inte varför är alla så besatta av servicebok? Idag kan du få fram en falsk servicebok för en femhundring. Själv har jag servicebok till min bil som är full dokumenterad, men jag kommer inte att lämna in bilen på nån service på BMW fr.o.m nu. Eftersom min far driver en bilverkstad kommer jag att lämna min bil hos honom för underhåll och det gratis dessutom.

Det som jag kommer ha som bevis att jag har skött min bil är att jag sparar kvitton på allt som jag byter. Det tycker jag borde duga lika mycket som en stämpel i en bok som kan mycket väl vara förfalskad.

Skulle jag sälja min bil och nån skulle backa för att min servicebok inte är ifylld sedan 2004 då skulle han gå miste om en välskött bil. Kan man byta slitdelar och sköta oljeservicen etc så varför ska man lämna in den för tusentals kronor. En BMW går det inte fuska med servicen, man lurar ju bara sig själv.

Hur viktig är serviceboken för er?

Framförallt så är ju serviceboken viktig på nyare, svensksålda bilar i och med alla garantier. Maskinskadeförsäkring som finns i de flesta halvförsäkringar gäller ju hos många försäkringsbolag upp tom 10000 mil eller 6 år.
Gemini__
Beror givetvis på vilken bil och prisklass det handlar om, men jag tycker serviceboken överlag är mycket viktig. Ser den som en värdehandling.

Diskuteras även här:
Länk

Mvh:
Thomas
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
jag tror den är extremt viktig, speciellt för den stora delen bilköpare som inte har några kunskaper om bilar. om man är bilmek kan man självklart kolla skicket även utan servicebok, men svensson vill ha serviceboken som bevis på att den är skött. sedan anar väl de flesta att en fullservad bil ändå kan vara ett vrak.
så jag tror inte man ska säga att serviceboken inte är värd något, utan tvärt om blir väldigt många bilar osålda om den inte finns.
om det är rätt eller fel vågar jag inte svara på, men jag är övertygad om att så är fallet.
så nog går din bil ner i värde om du inte servar den på BMW. frågan är hur mycket, dvs uppväger den minskade arbetskostnaden värdeminskningen. för egen del anser jag att jag får så mycket mer betalt för bilen om den är fullservad på BMW att det är värt de extra pengarna. för delarna kostar lika mycket, det man spar är arbetskostnaden som gissningsvis ligger mellan 500-2000 kr per service beroende på variant.

Mvh Johan
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Johan:
Varför har du så många bilar?Varför köpte du en 318 T och inte en 330 dito?Varför överhuvutaget en touring när du har en X5?Lite nyfiken bara!
/Anders
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Sigdarve,

jag tar in lite bilar från BMW då och då. 318iT:n har jag haft sedan i somras, dvs innan jag köpte X5:an. Lill-kombin skulle ha sålts när 330:n kom, men den gick inte iväg till den köparen, så nu står den där....

Mvh Johan
Servicebok utan kvitton är lika med hemstämplat. Kvitton är mer värt en servicebok. Hört många som slänger orginalserviceboken för den inte är riktigt stämplad och köper en fullstämplad för en 500ing.
Finns det inga kvitton på servicar så ska man inte lita på boken.
Skulle du slängt servicekvittona till en inspection2? Tror inte det!
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Jag skulle dra åt mig öronen direkt om serviceboken fattas. VARFÖR är den borta? Det finns en stor risk att ägaren har ngt att dölja i så fall. Visst den kan vara stulen, men jag tror att när folk säger att den är stulen så är det i 99% av fallen inte sant...... En kompis till mig undersökte det lite när han skulle köpa E39:a. Han tittade på några stycken där man påstod att serviceboken var stulen. Men inga inbrott var rapporterade på bilarna, de var aldrig lagade för inbrottsskador eller ngt.....

/B
Jag skulle också dra åt mig öronen om sboken fattades. Även om den inte fattades skulle jag dra åt mig öronen om det inte finns en tillstymmelse av kvitto som kan bevisa att stämplarna är äkta.
Som sagt fullstämplade serviceböcker finns o köpa på svarta marknaden för en 500ing idag. Och då stämmer till och med när boken är tryckt.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Saknas serviceboken så är ju det i sig ett tecken på slarv och lättja. Kanske har bilen då skötts likadant?

Mattias Larsson
Håller med! Serviceboken är en värdehandling!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.