|
|
|
|---|---|
@BeeMWe |
Länk Satt och läste gammla Classic Motor tidningar från sent 80-tal/tidigt 90-tal och läste om Slick 50 som tydligen lägger en teflonbeläggning innuti motorn som skyddar mot läckage, minskar bensinförbrukning etc. Det fick bra betyg av tidningen och stötte nyss på en länk till deras hemsida. Är det någon här inne som provat detta? |
|
Hej... Har provat det på några bilar med blandat resultat,har aldrig blivit sämre.På en gammal SAAB 900 EMS tyckte jag till och med att jag verkligen märkte skillnad,motorn gick liksom lite "lenare" och tystare.Teknikens värld har testat det,dom blev inte så impade,förutom smörjan till lådan.Bilsport har också testat det,med fantastiskt resultat...så vem ska man lita på.Men det kostar ju inte en förmögenhet,och Slick 50 har ju funnits ganska länge så helt kasst kan det ju inte vara.Någon annan här med erfarenhet av Slick 50 kanske ? MVH |
|
Bad_Boy |
tjena. Vet inte om det är fakta eller bara prat! Men har hört att motor tempen inte når ända upp pga slick50. Skulle bero på att det blev för lite friktion,(låter långsökt) tycker jag. Thomas S Icq 42110131 |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Inget att använda för nyare bilar med sk lågfriktionslager det varnas av tillverkaren för dessa tillsatser. det funkade bra förr i tiden det vet jag , men till dagens bilar är jag väldigt skeptisk att använda tillsatser. men det är ju upp till var och en att prova. En gammal saab-83 fick man sänka tomgången på 3 ggr på 250 mil den gick lättare och lättare men det var då det.MVH Hasso |
|
Vi hade en oljesnubbe från Statoil (inte helt opartisk i frågan kanske) på besök på en föreläsning som ansåg följande om oljetillsatser och jag ser en viss poäng i hans påståenden: 1. När motorn är igång ska ju oljefilmen hindra att metallytorna kommer i kontakt med varandra.....vad spelar det då för roll att det sitter teflon på ytorna om de inte rör varandra? 2. Om metallytorna skulle komma i direktkontak med varandra med teflonbeläggning så skulle det aldrig hålla för nötningen. 3. Om man häller i någon tillsats som är tunnare än oljan och det utgör 20-25% av den totala oljemängden så borde väl motorn rimligtvis snurra lättare? Teknikens värld gjorde något test med 2 st Fiat Ritmo där den ena behandlades med Duralube. Oljan tömdes sen ut i båda och sen kördes de tills de skar. Utan Duralube kom de några km och med Duralube tror jag det var över 10 mil! Man vet inte riktigt vad man ska tro --------------------------------------------- "Speed doesn't kill, it's the sudden stop..." |
|
PIST OFF |
Har testat Slick 50 och många av mina kompisar har gjort det också med Kanon resultat.Motorn går mycket mjukare och tystare.Om den sänker bensinförbrukningen vet jag inte.Men den funkar Verkligen.oljan för lådan skall också vara mycket bra har jag hört. 20tum SPLITT |
|
Har inte brytt mig om att prova ännu, men tror på att Slick-50 etc är helt ok... nyttan av det kan dock diskuteras och i en motor i bra skick som körs med högklassig olja (t.ex Mobil-1) så vet jag inte om det har någon större effekt... Meningen med teflon är ju att minska friktionen, men om den redan är tillräckligt låg så kan det inte tillföra så mycket... Har funderat några gånger på att prova det, men är har inte gjort det ännu eftersom jag har svårt att komma på vilken fördel det skulle innebära... däremot känner jag mig rätt säker på att det inte är någon nackdel iallafall, möjligtvis bortkastade pengar... |
|
| Här kan ni läsa om bluffen Slick 50. Länk | |
| Läste en hel del sådana artiklar för typ ett eller ett par år sedan, kontentan är helt enkelt bara att det finns inga bevis för att Slick-50 förbättrar motorn, men heller inga för att det inte har effekt. Det finns ett antal artiklar skrivna av båda sidor i ett ganska stort rättsmål, men det finns inga entydiga bevis för att varken den ena eller andra sidan har helt rätt... | |
|
Jag skulle ALDRIG köpa en bil som varit Slick 50 behandlad. Hmm.. behandla växellådan? Hur påverkar detta syncringarna!? Deras funktion grundar ju sig på friktion. Slick 50 hör inte hemma i en modern bil. Överlåt detta till 140-raggarnas B20 motorer. Den dag bilfabrikanterna rekommenderar Slick 50 i serviceboken kommer jag ev. att överväga en behandling. Mvh Pär |
|
intemartin |
hur funkade det med aut lådor martin_750 |
| kan man hälla i det i en 316 då eller? | |
| Jag gjorde en behandling av motorn i en 528 en gång o fick ned bensinförbrukningen något efter det,i snitt ca 0.05l/mil räknat på den blandade körning jag hade då.Sedan kan jag väl nämna att det som var i kanonskick på den när jag sålde den efter drygt 25000mil var kammaxeln.Vet i o för sig inte om det var slicken som gjorde det eller det faktum att jag bytte olja relativt ofta...mvh janne | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.