AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.223

Underbar bil men lite halvdålig kvalite...?

kilroy
Jag förvånas lite över den ganska skiftande kvaliten hos M5. För en bil som kostar över 700.000:- borde man kunna begära bättre.
Nästan all färg har t ex försvunnit från handsbromsreglaget!! Jag har kört ca 15 olika M5:or innan jag köpte min...åtminstone hälften av dom hade dålig passning mellan dörrar och kaross. Nästan hälften av dom hade fått kopplingen utbytt trots miltal under 8-9.000 mil. Ett antal andra standardfel är vanliga, inte att förglömma bekymren med felfungerande Vanos som kostade både kunder och BMW stora pengar.
Är det någon som känner igen bekymren?
Adam
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Kör du svenska rallyt med den, eftersom du lyckas nöta ut färg på handbromsspaken efter 6000 mil !?

Länk Länk
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
att kopplingen byts är inte alls konstigt - det är till och med mycket lätt att köra sönder en koppling i en motorstark bil. Slitagedel, liksom dämpare, däck och bromsbelägg ;)

att färgen försvinner från handbromsen låter ju onekligen lite lustigt?

mvh
Anders

PCS #8050
BMWCS #4727
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Att kopplingen tar slut är precis som Firren säger inget ovanligt. M5:an är en i många samanhang en extremt motorstarkbil som lätt bränner en koppling. Allt beror som sakt på förarens handhavande.
Förmodligen är orginalkopplingen ganska "soft" för att bilen lätt ska kunna köras till vardags mm.

Dålig passning kanske snarare beror på dåligt krocklagade bilar än på BMW som byggt bilarna? Bara en tanke!

Att färgen släpper på handbromsdelar mm har jag också sett på en del M5:or och jag kan hålla med om att det är dåligt. Smartast är nog att köpa en med träinredning då slipper man det sistnämnda problemet!

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Jag tycker också att BMW M5 E39 håller dålig kvalite.
Original koppling & bromsar är dåliga på M5 E39.
De ska bytas ut om man har råd till bättre än original.
Luftmängdsmätarna kan man rengöra.

Man ska jämföra med Mercedes E55, Audi RS6 & Jaguar X-Type R.
Har dessa bättre kvalite?
kilroy
Nja, svenska rallyt är inte min stil...
Intressant att även andra har sett det kufiska med att färgen på handbromsen nöts bort...
Att dålig dörrpassning bara skulle bero på halvdåliga reparationer är väl tveksamt eftersom det ofta gäller alla fyra dörrarna...men det ligger något i vad du säger...
Kopplingen är nog bilens svagaste punkt som flera har påpekat. En vanlig standardbil tål att man slirar på kopplingen emellanåt men inte M5:an...Uppenbarligen har många förare svårt med anpassningen till en M5:a. En 540 är betydligt mer förlåtande, min manuella 540 har gått drygt 19.000 mil och kopplingen fungerar perfekt.
Vanligt är också felfungerande indikationslampor för bl a antisladd...ingen stor grej men ändå lite halvdåligt.
Totalt sett är nog kvaliten i tveksammaste laget....tack och lov glömmer man sånt när man tvingar in en M3:a tillbaks i in högerfilen, sånt förlåter det mesta...
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
det jag har sett/läst/hört om M5 är att man absolut måste undvika slir på kopplingen i sb med högre varv. Låter vettigt, jag gissar att motorn laddar på ganska duktigt redan på låga varv.

Men ljudet och sparken i ryggen slätar över ganska mycket, eller hur? :)

mvh
Anders

PCS #8050
BMWCS #4727
kilroy
Jo...att slira på kopplingen är förödande...många ovana M5-ägare gör misstaget att köra på för låga växlar i början...eftersom gasresponsen är blixtsnabb och våldsam luras dom att "köra" med kopplingen innan dom lärt sig att hantera bilen vilket blir dyrt för den ovane...
Som långfärdsbil är egentligen en 540 att föredra, den går tystare, är mer komfortabel. Den saknar visserligen lite av M5:ans kraft i fartregistret 200+...men kan man stå ut med den lilla olägenheten så...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.