AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.430

hur gammal måste man va för att ta körkort

marre86
Hej!

måste man ha någon ålder inne för att ta en intensivkurs om körkort?
Mvh

Th
59
TheHenk
318i -04 (04.06.18)
En intensivkurs syftar väl till att ta körkortet snabbt (i samband med kursen), så 18 är väl ingen vild gissning?

/TheHenk

Mvh

Visa användare
318
Robert Sahlin
320i Coupe -95
Ferrita sportsystem
Kan inte se något hinder till detta...

mvh Sahlin
Varför inte ringa vägverket och beställa teori, halkkörning och uppkörning någon dag efter att du fyllt 18, sedan kan du köra hemma och på trafikskola sålänge. Skulle nog tro att en intensivkurs är ganska hysterisk, det kommer nog inte fastna mycket kunskaper mm, den är nog inte för billig heller.
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Om man inte har kört mycket innan och pluggat teori osv på egen hand så tror i alla fall inte jag att dessa intensivkurser är något att satsa på... precis som "T-Gul BMW" säger så kommer förmodligen inte mycket att fastna den vägen...

När det gäller Körkort och bilkörande så är det djupinlärning som gäller...Visst man klarar kanske körkortet men man är förmodligen inte en speciellt bra bilförare efter en vecka bakom ratten på nån skola jämfört mot om man övningskört i ca 2 år!

Men som sagt har du kört mycket innan så kan det vara ett alternativ för att få det avklarat snabbt. Men det är förmodligen inte försvarbart ur ett ekonomiskt perspektiv.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Om du inte är 18 än, så satsa på en "riktig" kurs istället. Kursen kan du gå innan du fyllt ån, finns väl ingen åldersgräns för att gå den. Men sen kan du ju göra skrivningen och uppkörningen så fort du fyllt. Jag tog 4 dar efter jag fyllt, iofs 6 år sen...
tog mitt kort för snart 1,5 år sen och då var det inte möjligt att boka uppkörningen innan man klarat teori och halkkörning...

halkan får man göra innan man fyllt 18, men inte teori och uppkörning...

som en liten upplysning kan man få ta traktorkort vid 15 år om man har speciell anledning :)

MVH
Johan K
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
bmwfreaken:
Då borde man ju få lov att köra hela Volvo´s modelprogram från 15 års ålder! :)

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Halkkörningen kan man göra när man är 17 år och 9 månader.
För att få gå i körskola måste man vara minst 16 år gammal, måste väl ha ett körkortstillstånd om jag inte minns helt fel.
Kom å tänka på att för några år sen så läste jag statistiska centralbyråns katalog där stog det hur många som hade körkort i alla åldrar kommer ,inte ihåg exakt men det var 1 eller 2 15åringar som hade körkort o typ 5 16 åringar o 30 17 åringar så man verkar ju kunna få nån dispans.

MOA-power
///Mpower: Kan det röra sig om ungdomar inflyttade från länder med lägre åldersgränser för körkort?

Mvh Elvis
ja
9
jag_gillar_e30
325ix -87
325i -90
323i -85
T-gul bmw: man kan väl inte boka uppkörningen förrän man har klarat teoriprovet..
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
jo d e väl bara o avboka om man skulle kugga!?

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!

Min M3:a: Länk
Man får inte boka uppkörningen förrän man är godkänd på teorin
fa
255
fabi_no1
Z3 2,8 Coupe -99
jag har fullt upp med att ta körkort just nu. jag får inte lov att skriva upp teorin förrän jag fyllt 18. så jag planerar att göra det på min födelsedag. inte förräns jag har klarat uppskrivningen så kan jag boka uppkörningen.
För att få övningsköra både privat och med skola så måste man ha ett lämplighetsintyg från Vägverket, där de godkänner dej att få övningsköra. för att de inte ska ge dej lämpet så krävs det att du har tex kört trimmad moped och åkt fast, olovlig körning och möjligtvis (har inte bra koll) om du har någon sjukdom som tex epilepsi.
För att få köra privat så måste din handledare, den du kör med, vara godkänd av vägverket. alla ansökningsblanketter finns på www.vv.se

Mvh Fabian
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Fabian,

Fel! Det är inte vägverket som beslutar om körkortstillstånd, det är länstyrelsen. Samma sak gällande handledare. Denne måste också haft körkort i minst 5 års obruten följd, samt vara minst 24 år.
fa
255
fabi_no1
Z3 2,8 Coupe -99
hehe myndighet som myndighet... ;-)

+ att handledaren måste även vara prickfri under de 5 senaste åren.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.