|
|
|
|---|---|
|
Jag har funderat på att montera 6*9or i min E36 sedan. Då undrar jag om jag måste kapa upp nya hål bak i hatthyllan eller finns det något annat alternativ till det? Finns det någon typ av "adapter" till det?! Snälla, hjälp mig!! MVH// Tobias | |
| det finns adapter på brl.se om jag minns rätt. Har sett det på nätet i alla fall. Man tar då bort de "lådor" som orginalhögtalarna sitter i och monterar dessa adaptrar istället. Snyggaste lösningen då du ej behöver göra åverkan i hatthyllan. | |
| ja finns adapter till det som ska passa utan att göra massa hål, mds ha det 500 kr kosta det. ha beställt till min ha tagit 2 veckor nu ej kommit | |
|
okej...tackar=) då ska jag se om jag kan få tag i sånna...har ju lite dåligt tryck i orginalhögtalarna så...hehe |
|
|
ja det suger riktigt det som är original. ha köpt ett slutsteg med som ja ska driva mina 6 9 or med duger bra sen |
|
|
Om jag t.ex. skulle köpa högtalare (6*9or) från MDS...måste jag köpa till en steg då eller klarar jag mig utan det? Jag vill ju förbättra ljudet i bilen, men utan att det ska kosta så j*vla mycket... |
|
|
Det beror på hur stora krav du har och vad du har för enhet. Du kommer ju kunna driva sexniorna till en viss del på stereon men du kommer aldrig att få dem att spela fullt ut utan steg. Börja med att koppla in 6x9orna och är du inte nöjd så får du köpa dig ett litet 2kanals steg och koppla in det. Schnelle fart, Härliche fart. Länk |
|
|
nej nej nej 6x9 skall INTE in i en modern bil!! Läs och beakta dessa förslag: Länk Länk Länk Länk Länk Länk Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Jag har inte så stora kvar bara det låter bättre än orginal. Spelaren som jag har är en Kenwood KDC-307 4*50W, rätt så ny alltså. Räcker det ett tag att driva ett par 6*9 på ca 200-500W?! |
|
|
Gasar-Magnus: är det utseendet du stör dig på 6-9orna? För ljudmässigt kan de väl spela lika bra som vilken rund högtalare som helst. Om man kan montera 6-9or diskret i orginalhålen med eller utan adatper så tycker jag det är klart bättre än en 5.25. |
|
|
Slöarton: det är varken ljudet eller utseendet utan att det blir fel med ljudet ifrån hathyllan, Om jag sitter hemma med min HiFi-anläggning eller går på en konsert nog sitter jag med ansiktet vänt mot scenen och högtalarna knappast vänder jag ryggen till för att få bästa ljud, eller ?? Så i bilen bör man sträva efter att ljudet skall komma framifrån dvs högkvalitativa diskanter och mellan register och helst mid och lågbas ( men verkligheten gör att subbasen ofta sitter bak) i bilens främre regioner Från bilens bakre regioner skall det endast komma lite "rearfill" samt ( om man har DSP) lite "reflexer" , Än dom där bak då frågar du dig kanske?? Tja hur många är du i bilen när du vill dra på stereon och njuta av en bra låt?? Själv troligen... Vem betalar kalset?? Knappast dom i baksätet... Så i mina öron är det bortkastade pengar att satsa på bra stora högtalare i hatthyllan , 6x9 är helt OK OM du lyckas montera dom i framdörrarna, på/i instrumentbrädan eller i kickpaneler... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| OK, men 6-9orna fyller ju på med lite mer bas än vad 5.25or gör. Vill man att det ska låta lite mer fram än bak kan man använda fade:(justera) ljudet så att det låter mindre från dom där bak. | |
|
Slöarton: lyssna på t.ex 5,25 eller 6 monterade i orginal hålen fram och bak som matas med ett steg på ca 50W RMS / kanal, ljudet låter långt bättre än vad ett par 6x9 ( eller vilka högtalare som helst) som matas av en headunit på "4x50W" .. Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Jag kan inte skryta med att jag är någon ljudfreak som kan allt... Men av mina erfarenheter så spelar ett par 6*9 mkt bra, speciellt om du sedan kopplar ett slutsteg till det.. Jag läste dom andra inläggen som var länkade lite högre upp, och jag tycker det (nästan) bara verkar Gasar-magnus som är imot 6*9. Just nu håller jag på att uppgradera mitt framsystem, högtalarna jag bytte ut var ett par DLS 5,25, dom nämndes i någon annan tråd, är det bra eller dåliga högtalare? Jag ersatte dom med Sony Xplode 5,25. Främsta anledningen var att den ena högtalaren lät inte riktigt bra. Nästa steg är ett par Alpine 6*9 på hatthyllan (ja magnus jag vet... :) ) Som även skall drivas av ett steg så småning om.. |
|
|
Om man ser till hur vi människor uppfattar ljud kan man konstatera att vi har svårt att uppfatta varifrån lågfrekventa ljud kommer. Av detta skäl går det bra att placera basen i bagageutrymmet. Om den filtreras tillräckligt lågt och brant kommer vi inte att höra skillnad på en bas som är placerad bakom eller framför oss. Exakt var gränsen går är inte så lätt att säga, men delar man vid 80 Hz och har rimligt brant filtrering brukar det fungera bra. Delar man lite högre måste man ha brant filtrering. Om man gör på detta sätt kan 6x9 användas som bashögtalare, men en baslåda med exempelvis ett 10" element kommer att ge ett betydligt bättre resultat, i alla fall om dess ljud leds in i kupén på ett vettigt sätt. Frekvenser över 80 - 100 Hz bör återges framifrån, av flera skäl. Dels är det omöjligt att åstadkomma en vettig ljudbild annars, dels kommer den tonkurva vi uppfattar att bli fel om ljudet huvudsakligen kommer bakifrån. Dessutom finns det en risk att det uppstår märkliga utsläckningsfenomen pga fasskillnader om samma ljud åstadkoms av två eller fler högtalare, som sitter olika långt från lyssnaren. Den bästa lösningen är alltså att skaffa ett bra framsystem, som kan spela lågt nog för att möta basen i skuffen. 6x9 i hatthyllan förblir en tveksam kompromiss. Men man har ju ofta bakhögtalare hemma nuförtiden kanske någon invänder. Jo, det stämmer, men skall det bli bra med sådana högtalare så krävs endera att inspelningen är multikanalig, eller att man har en dekoder som kan plocka ut skillnadssignal samt tidsförskjuta denna och helst decorrelera den också. Det går att åstadkomma i bil, men då talar vi om betydligt mer avancerade lösningar, och i sådana brukar inte 6x9 i hatthyllan figurera. Gasar-Magnus är inte ensam om att vara emot ett par 6x9 i hatthyllan. |
|
|
o här är en till som håller Gasar-Magnus om ryggen...:-) Med den utveckling som skett inom bilstereo, så är den gamla trotjänaren 6*9 en kompromiss, o tyvärr en "mindre bra" sådan... Den fyllde sin funktion på 70 å 80-talet, då utvecklingen inte hunnit så långt inom bilstereo. Men idag så har vi kommit såpass långt att vi (förhoppningsvis) insett att ett BRA framsystem kan prestera bättre än en 6*9. Jag försöker undvika att vara så "bestämd" som jag är nu, men d finns så otroligt många fördelar med att ha ett BRA framsystem i främre delen av bilen istället för 6*9 i hatthyllan, att d konstigt att 6*9 överlevt överhuvudtaget... JAG kan inte säga till dem som är nöjda med ljudet ur sina 6*9 i hatthyllan att dem har "fel", men troligtvis så har d gjort en kompromiss nånstans "ut efter vägen"...eller så har d kanske inte haft chansen att lyssna på ett BRA framsystem...vad vey jag, men d jag däremot vet, är att ett BRA framsystem är att föredra i d flesta situationer. mvh Rutger...som babblar lite kontigt idag pga sömnbrist... |
|
Robsarve |
Jag är inte emot 6x9 i hatthyllan om man bara vill ha lite poppa och skiter i de finare nyanserna av ljudåtergivning, då kan det vara en både enkel och effektiv lösning. Men om man sen kommer på att man vill ha en bas så står man dock oftast där med ett par dyra fasförstörande slavbasar. Vill man ha riktigt bra ljud med homogen ljudbild, scenperspektiv osv bör eventuella bakhögtalares omfång begränsas till ca 400-9000 Hz och det klarar en tretummare... |
|
MIN tanke är så här: för att en 6*9 ska låta "bra" bör den ha "rätt" förutsättningar, bla ett stumt montage. Samma tid som Du lägger på att få ett stumt montage för 6*9 kan Du lägga på montaget av ett framsystem ist. Du har då undvikit alla probs man får med 6*9 i hatthyllemontage, såsom fasförstörande slavbasar (om man stoppar i en baslåda i bagaget...) osv... En 6*9 är oftast byggd för att sitta i en stor "låda" (läs bagageutrymme) för att spela lite bas, rätta mig om jag har fel!! Ett BRA framsystem som sitter i en dörr bör klara av att ge minst lika mycke bas som en 6*9, eller hur?? Så samma ansträngningar man måste lägga ner på att få en 6*9 att låta "bra", tycker JAG att man ska lägga ner på ett framsystem istället, o i MINA öron belönas man mer då, än med ett par 6*9... Men d är vad JAG tycker d... :-) mvh Rutger...som kan vara lite kontroversiell ibland... ;-) |
|
|
Ett problem med många framsystem är att de inte får tillräckligt med volym, pga montaget. Så behöver det inte vara. Jag har Amega Q-Comp 50 i originalhålen i dörrsidorna i min E46 sedan. Jag kollade och de klarar att spela med rimlig nivå ner till 30 Hz. För att det skall ske med välljud måste dock dörrsidan försärkas mer. Bättre då med en baslåda i skuffen som tar de två lägsta oktaverna. Nu är jag inte främst ute efter mycket bas, utan naturlig bas. Som Robsarve skriver, vill man poppa en del utan att kräva realistisk återgivning kan 6x9 i hatthyllan vara tillfyllest. Vill man komma rimligt nära en återgivning av det som musikerna spelade då mikrofonerna fångade ljudet krävs andra lösningar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.