|
|
|
|---|---|
|
Hej igår köpte jag en sensor och tänkte byta vänster bak, dessvärre föll sensors yttre delar nästan i bitar och resten sitter retfullt kvar. Att borra ut den verkar riskabelt, någon som provat ett annorlunda sätt? Med grispitt eller en lång smal skruv att dra in och försöka dra ut som en vinkork. Thepe | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Var väldigt försiktig, ta en liten borr och ta en bit itaget. Risken att skada triggerpunkterna på hjullagrets packbox är stor, även en del verkstäder misslyckas pga oförsiktigthet. Det är också väldigt viktigt att få bort allt, minsta spåna kan ställa till det. Din ide med "korkskruv" kanske funkar också. Men det får väl knappast vara nått som det expanderar av för då nyper det väl fast ännu värre. ///MVH Hasso Länk |
|
Min teori om att dra ur den som en vin kork fungerade. Efter som det var bak så fick jag demontera ok, ok hållare, bromskiva och handbroms samt vrida bromsskölden ett halvtvarv för att komma åt lite bättre. Jag tog en gipsskruv och drog in i sensorn, första delen var porös så den fick man ut i smulor. Sista delen är hår så då tog jag ett litet dorn och slog in så jag fick en början, drog sedan i skruven och ut kom sista biten ut utan att jag borrat eller kommit helt igenom sensorn, enda synbara efter operationen var en liten repa på insidan godset. Av största vikt är att skruva in skruven rakt och centrerat. Mvh Thepe |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Bra återkoppling,!! lägges i banken "bra vetande". ///MVH Hasso Länk |
|
Hej, lånar och lyfter en äldre tråd. Råkade i helgen ut för trasig ABS-sensor (vänster bak). Idag hade jag för avsikt att byta den. Gjorde samma jobb, fast på höger sida för ca 4 år sedan så jag tänkte att detta borde väl gå bra, men inte. :-( Givaren sitter fast och yttre delen är söndertrasad. Nu sitter det dessutom en avbruten skruv i sensorn. Vid nästa försök tänkte jag göra som Thepe och ta dän färdbroms och p-broms samt vrida bromsskölden för att komma åt bättre. Undrar dock om det är så att hjullagret hindrar att man får bort skölden helt? Vet inte om det fungerar med "skruv-tekniken", och får ev borra ur den. Givaren är ca 40-45mm lång så jag vet hur långt jag kan borra utan att skada ngt. Frågan är bara om jag får ut allt?? Är tacksam för alla tips!! Mvh H |
|
|
hej jag har tagit gas svetsen och smält ner givaren men man får akta så man inte bränner nåt annat , fast var ju inte på en e39,, vet inte hur det ser ut på den. // micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.