AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.788

Går det att justera en trög koppling?

jo
4
jonasbjörck
523i Sedan -98
Tycker att kopplingen är trög att trycka ned. Jämfört med andra bilar går det tyngre.
Går det att justera?

Jibe
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Oftast beror en trög koppling på en kärvande tryckplatta som har ett behov av byte, det är ett tecken på att kopplingen bör bytas, och när den slirar (som många väntar tills innan dom byter) är igentligen i senaste laget att byta för det sliter på svänghjul och inte minst växellådan tar styk av en dålig koppling.

Så bytt kopplingen (tryckplatta, lamell, urtrampningslager och stödlagret i vevaxeln samt packboxar så känns den som ny igen!
Väl värt pengarna istället för att slita onödigt på växellådan!

///Magnus
Jag gjorde allt detta eftersom att Kopplingen började bli sliten, men min koppling förblev trög. Men detta måste då ändå vara vanligt BMW fenomen med tröga kopplingar. Jag kör Audi nu och den kopplingen e så mjuk och fin, men det märker jag inte så mycket av förren jag hoppade in i en annan BMW. Jag har provat både 330 och 528 E39 och de hade tröga kopplingar. Men man vänjer sig till att man sätter sig i en annan bil och märker hur mjuk den är. Men det finns säkerligen andra märken med tröga kopplingar, men vet att BMW är "kända" för detta fenomen.
Vissa gillar det andra inte. Som en Motorjournalist skrev "det tar ett tag att vänja sig att köra en BMW Koppling, men sedan är det bara till att skrynkla asfalt"

Mvh
/sky
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.