|
|
|
|---|---|
|
Har tummen mitt i handen. Skall tändstiftsbyte göras på verkstad eller kan en händig person fixa det själv på en M3:a. Har en M3:a på gång där enda "felet" skall vara ett tändstift som behöver bytas. Skulle bara märkas på tomgång enligt försäljaren. Eller kan "ett risigt tändstift" vara ngt betydligt värre som jag upptäcker när jag har köpt bilen??? Vill inte råka ut för dyra repkostnader det första som händer... | |
| Låter helt klart som att försäljaren försöker med en enkel förklaring på något som kan vara mycket värre... Kräv att säljaren byter tändstiftet (det kostar inte många kronor) och ta sedan ett M-test, iallafall på motor och låda, innan du bestämmer dig... | |
|
Det stämmer nog som Osprey säger. Man byter ju inte ETT stift och ETT stift kan ju inte bli konstigt om motorn är i god kondition. M-test i all ära men det behövs nog inte i detta fall. : ( Låt ägaren byta stift och se om den går bättre annars kan du nog pruta REJÄLT även om det kanske går att fixa "billigt" när man har tagit hjälp av data analysen. MM |
|
|
Glömde nämna att två tändstift byttes i våras. Kan det ge någon förklaring? |
|
|
undrandex -- Det förklarar inget annat än att bilen skötts på ett mycket märkligt sätt, har man snålat in på service och skötsel...? om man byter tändsstift så byter man "alltid" alla... Om man har snålat eller sparat på service/skötsel så är det ändå märkligt, eftersom tändstift är billiga och lätta att byta... |
|
|
Nåja, stiften är ju inte sådär jättebilliga, kostar närmare 120 SEK/st, specialstift från Bosch. Faktum kvarstår dock, man byter ALLA stift vid service, ej ett eller två åt gången ! Vad är det för årsmodell och miltal på bilen ? MVH /Robert |
|
|
Om jag vore du, skulle jag gå till försäljaren och be honom byta alla stiften till nya, sedan kontrollera om bilen fungerar bättre. Låter otroligt naivt om en försäljare av en M3 påstår att enda felet är ett tändstift, ungefär samma som att ena däcket är utan luft! Kan ligga en hund begraven. Tror inte att en M-test hjälper så mycket dock. Hur är bilens helhetsintryck? Servicebok? Det att man byter som tidigare nämnt 1, eller2 stift åt gången är inte nåt vidare bra. Vidare kan du kontrollera strömfördelare. Den är dyrare än stift, men överkomlig. Du funderade på att byta tändstift själv. Om det mot förmodan skulle råka vara en ärlig bil försäljare (det finns inte sådana, skulle antagligen gå i konkurs) så byt då alla stiften, mycket lätt. Byt inte med varm motor, utan låt motorn svalna, p.g.a. aluminium motor kan jängorna ta illa upp. Kall motor alla stift, resultatet gott. |
|
|
Bilen är en 94:a som har gått ca 15000mil. Fullservad dock ej servad de sista 3000milen, vilket naturligtvis betyder att tvåan inte är gjord. Olja är dock bytt med jämna mellanrum. |
|
|
Hur säker är du på att olja verkligen har bytts då? Om det är gjort behöver det inte vara någon större fara med bilen, en bil slits inte av att gå med dåliga stift... men som sagt, det låter märkligt att bara byta ett eller ett par stift åt gången... En sak du kan få problem med är att om stift inte har bytts på ett tag så kan de gamla stiften sitta ordentligt fast i toppen och i värsta fall stryker gängorna med... det går iofs att sätta i nya gängor men för att göra det måste man plocka loss toppen och då behövs en sotningssats så helt gratis är det inte... Därför tycker jag att du ska försöka få försäljaren att byta stift innan du bestämmer dig, så att du ser att bytet går ok och att bilen verkligen känns bra efter det... Tändstiftsbytet inklusive stift och allt kostar gissningsvis inte handlaren mer än typ en 1000-lapp och det är ju inga stora pengar om han sedan får sålt bilen tack vare det... Att service inte gjorts på föreskrivet sätt kan, men behöver inte, innebära att det finns fel på bilen som inte upptäckts, som t.ex läckande servo etc. Även om M-test har sina klara begränsningar så brukar de upptäcka sådant här, liksom sliten koppling, bromsar etc... Vad är det för årsmodell? vad begär säljaren för den? |
|
|
Ojdå, ja just det ja... årsmodellen står ju där ja... :) Den och den relativt måttliga mätarställningen (om den nu stämmer) innebär ju att det handlar om en hel del pengar... eftersom du enligt vad du säger, inte själv har någon vana vid att skriva med eller undersöka bilar så föreslår jag definitivt att du m-testar eller ber någon som kan mer om bilar att hjälpa dig att titta på den... |
|
| skriva => skruva ^^ | |
|
Hej. Bara jag som reflekterat att just ett tändstift är trasig och inte två, eller tre mm? Hur kan man veta att just ett specifikt tändstift är trasig om man inte tagit ur den o kollat det. Och har man tagit ur tändstiftet, varför har man inte bytt det på en gång? undrandex: Det är väldigt enkelt att byta tändstift. Man behöver inte ens vara händig. =) Bara o plocka bort kåpan som sitter över tändstiften och sen lossa tändmodulerna och bara skruva ut dem sen. Men jag skulle hissa varningsflaggan ang denna bil. Helst ett M-test före, men rekommenderar att även lämna in den på en BMW verkstad som går igenom bilen. /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
Vari ligger problemet med bilen? Ojämn tomgång? Varierande varvtal vid tomgång eller något annat? Beskriv felbilden så finns det säkert kunniga M3-piloter som kan hjälpa dig med diagnos. MVH/ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.