AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
864

lådvolym till 15"

köpte en cerwin vega bas för några år sedan, "vegaline 154" på hifiklubben i umeå, det finns en man som heter jocke somtävlade ilstereo då som tipsade om att 50L basreflex blir kanon, sen när jag skaffade bmw så ville jag ha elementet klistrat mot skidluckan, så jag tog kontakt med min lokala ockrare om sa att 50L sluten funkar kanon för den basen/bilen... det gjorde inte det, det låter som jag har en 8" på ett j*vla biltema-steg i skuffen på cerwin vegas hemsida finns en pdf-fil med en massa siffror å skit men där står basreflex med st 4" portar, 3.93 kvadratfot = strax över 100L !!?? då blir det ju lagom mycket space över för en golfbag! kan det stämma att lådan ska va så j*vla stor?
Den basen är inte direkt modern med dagen mått, det plus den stora storleken gör att 100 liter inte låter särskilt konstigt. Cerwin har nog aldrig gjort en bas som passar till slutna lådor.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Robsarve
Jag simulerade basen och 50 liter borde funka rätt bra faktiskt.
Även om en 100 liters basreflex ger MYCKET mer bas, så skall det låta rimligt gott om denna med.

Vad driver du den med och hur är det inställt?

tycker Erik
Marknadschef
Ncore Acoustical Solutions
www.n-core.se
jag hade lånat ett gammalt alpine v12, kan ej exakta benämningen, 450 nånting, fyrkanals vitt med guldemblem, men nu kör jag med coustic 4-kanals, (var finare ljud i causticsteget, var å andra sidan betydligt nyare) men letar febrilt efter ett mono el. 2kanalssteg så basen får jobba fullt ut, den första lådan jag byggde lät faktiskt bra på caustic steget, men den lådan var byggd för saab 900cc så ingenting stämde. låt oss säga att jag smäller ihop en 100 literslåda, blir basen mer svårdriven då, dvs att den börjar fladdra utom kontroll vid rappa låtar? eller blir effekten motsatt?
tror causticsteget heter 620...
Robsarve
I en halvkombi som en saab med saker och ting riktade bakåt så får man massivt mycket mer "bonus-bas" gentemot en sedan som laddas genom bakluckan. Eftersom du hade basreflex förut så kan du räkna med minst 9 dB mindre bas.

Det som händer i en basreflex är att du får mer & djupare bas, under 30 Hz så får du sämre kontroll men det finns knappt nån musik med information där nere...

Men innan du bygger nytt kolla inställningarna på steget, delningsfilter, gain et.c

tycker Erik
Marknadschef
Ncore Acoustical Solutions
www.n-core.se
byggde en basreflex på 110L med två 4"portar upp genom hatthyllan (ser lite fränt ut med två aeroportar på hatthyllan) å elementet bakom skidluckan, j*vlar vad det spelar, måste klistra asfaltmattor i hela bilen nu :(
anyway, tack för hjälpen erik! //Johan
Robsarve
Kul att det blev bra!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.