AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
825

Torkare som funkar över 140km/h?

Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Jag har nyligen köpt min 535i, haft Volvo förrut både i familjen och jag själv, men efter att ha kört grannens M3:a -96 så var det inte mycket som kunde hålla mig kvar hos Volvo! :)
Dock ett problem som kvarstod på BMW:n som irriterar mig lite är att när man kommer upp över ca 140km/h så klarar inte torkarna av att torka längre, visst viftar de fram och tillbaka, men de tar inte med vattnet! DEt spelar ingen roll om det regnar mycket eller bara duggar.

Jag bytte framruta på min Volvo och bytte då såklart även torkare, satte på äkta BOSCH "profile" eller vad de hette som de på glasfirman postod skulle vara de bästa, men fortfarande, 140 är gränsen!

Har du någon lösning på detta?

MVH
//Jonas Lagerqvist
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Det måste ju handla om att torkarna har för lätt tryck mot rutan, så att fartvinden lyfter dem... det som påverkar detta är fjädern i torkararmen plus eventuellt justering etc. om du har justerbart tryck på torkaren framför förarplatsen...
anderz
finns även torkare med "spoiler" på

Visa användare
747
TCG
Det var Borsch profi jag satte på min 740, det hjälpte inte, trotts att även rutan var ny så förutsättningarna borde ju vara bästa tänkbara, ska se om det går att spänna fjädern som Osprey nämnde.
Säker på att du inte monterat på ett sk. spoilerblad då? Det måste monteras åt "rätt" riktning för att få effekt, annars får den motsatt effekt dvs den lyfter från rutan istället för att tryckas mot den.

//Calle
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Om du lossar plastkåpan där torkararmen är fastskruvad så sitter det en insexskruv där som du kan justera med, om det är justerbara torkararmar alltså...

//Magnus
bl
2.296
blixten
325i -88
Vad jag vet så sitter det bara spoiler på originaltorkarna. Jag har provat med och utan spoiler på torkaren och det är mycket stor skillnad.
korp
Hej!
Är du säker på att du behöver köra över 140 kmh när det regnar? =)
Visa användare
747
TCG
Med en BMW går allt, har kört ca.240 på motorvägen när det regnade, det som stoppade mig från att köra fortare var att det svängde ut en liten skiten renault 5:a framför mig... *suck* Hatar småbilar!
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det är väl inte bilen som sätter begränsningen utan Du som förare och naturlagarna. Om du inte förstår det så är det ju synd om dina medtrafikanter!

Mvh, Steaman
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.