|
|
|
|---|---|
|
Har haft problem me vibrationer när jag bromsar ett tag nu. * Skivorna och belägg fram e bytta * Spindelleder OK * Styrleder OK * Vinterhjul eller sommarhjul gör ingen skillnad... Vad ska jag nu gå på? mycket obehagligt med dessa vibrationer.... snälla hjälp. mvh Daniel "M3 snart om jag kanske hittar nån" | |
|
Har du kollat med en mätklocka så att skivorna inte sitter snett alternativt är skeva? Jag har själv bytt både skivor och belägg och har ändå vibrationer. De försvinner dock om man bromsar till ganska kraftigt, men kan dyka upp ett tag senare. Funderar på om det kan vara oket som kärvar men har inte kollat upp det så noga. |
|
|
Eftersom att jag bytt skivor o problemet kvarstår så tror jag att jag kan utesluta att det beror på skeva skivor? mvh Daniel "M3 snart om jag kanske hittar nån" |
|
|
Körde du in bromsarna, eller bromsade du som vanligt? Bromsade du som vanligt finns risk att dom nya skivorna slagit sig. Har läst någonstans att man ska först köra in dem te´rmiskt och sedan mekaniskt. |
|
| har du balanserat däcken???? | |
|
en christmasinställning och balansering av däcken borde kunna eliminera dessa vibrationer! BMDoubleV Min bil: Länk |
|
|
däcken är balanserade. Samt att jag har haft den inne på hjulinställning. Bilen e sänkt 40mm fram o efter mätningar sa han på däckfirman sa att det var bättre att hjulen stod som dom gjorde än att han ställde in dom..då de skulle slita betydligt mer... mvh Daniel "M3 snart om jag kanske hittar nån" |
|
| Jag har samma problem. Eventuellt beror det på att jag har satt på skitdäck, skall se om jag kan byta däck och se om det blir bättre. Vad kör du för däck? Eller har du kommit på vad det var som orsakade vibrationerna? Jag misstänker att det är så att på en 11 år gammal bil som min så är det väl både ett och annat i framvagnen som är lite slitet och som gör att vibrationer från exempelvis däck tas upp och ger problem. Även om min kontakt vad det gäller framvagnar (en mkt erfaren sådan) har gått igenom allt och ryckt och skakat och påstår att det inte är något fel så kan ju även flera mindre glapp inom toleransen sammantaget ge problem. Min gissning. Men som sagt, hade varit intressant att veta vad du kör med för däck. | |
|
jag hade samma problem på min bil. bytte skivor och belägg men fick fortfarande vibbrationer i ratten! den vibbrera dock inte lika mycket om man bromsade hårt! sedan fick jag höra av en kompis att, Om man kör länge med snea skivor kan gummibustningen till krängningshämmaren bli utsliten, så om man sedan byter skivor kan hela hjulet börja skaka för att gummibustningen är utsliten! jag sålde bilen med vibrerande ratt så jag vet inte till hundra 100% om det va det som va felet.. men du kan ju kolla det om du inte hittar något annat! lycka till |
|
|
Jag har exakt samma problem på min E36 1,9 Compact från 1999. Har haft den hos JArls i Hbg där dom bytte skivor och belägg men sa att det inte fanns något fel på bussninger elller annat. Dock har jag lite glapp i styrstången, men tydligen inte något allvarligt. Jag har bokat ny tid nästa tisdag, då hoppas jag att dom hittar felet - VÂLDIGT jobbigt inte at kunne bromsa på motorvägen utan att ratten skakar (lite - men ändå...) Mvh. Carl Johan, DK |
|
|
Just nu kör man med Toyo däck fram. Men det var samma problem med mina gamla däck oxå. Samt med vinterhjulen.. vet inte vad jag ska ta mig till :// mvh Daniel "E46 Coupe snart kanske om jag hittar nån" |
|
| Jag kom just på en grej som hjälpte på min gamla E30: Jag hade bytt skivor men det vibrerade ändå. Den gången visade det sig dock efter en del plockande att jag hade slarvat med att smörja in glidstiftet på oken. Lite silikonfett där och saken var löst. Det är ju så att inte ens de bästa skivor är HELT utan slag och vid vissa farter räcker kanske det lilla för att vibrationer ska fortplanta sig till framvagnen? Att det skulle vara detta som strular för mig nu skulle möjligen kunna föraklara varför vibrationerna kan försvinna periodvis och ibland blir värre när jag bromsar. Det där med att det blir värre när jag bromsar kan ju i och för sig bero på att framvagnen blir mer belastad och därmed mer benägen att ta upp vibrationer. Hursomhelst skall jag pilla lite med detta i helgen. Jag återkommer om jag kommer på nåt. ;) | |
| Hallå Spajjis,jag läste något om att dåliga länkarmar kunde ge typ såna tecken som vibrationer i ratten vid bromsning(precis som skeva skivor),du kan ju kolla det.:-) | |
|
Har du luftata bromsarna? E det "Flytande" Caliprar? Om det inte är flytande kaliprar eller om det är luft i bromsarna så rusar bromsvätskan fram och tillbaka och orsakar. *För att du älskar att köra* |
|
| jag har en 320d 2000 kan inte mycket om bilar lämnade in den för service av vibrationer vid bromsning i ratten november 2003. 15000 mil. Skivor och belägg byttes fram. 2 månader efter började vibrationerna i ratten igen. De påstod att jag bromsat för lite men byte ut skivorna på garantin. två månader senare kom vibrationerna igen. Jag tänkte naturligtvis att samma problem igen lämnade in bilen igen 500 mil senare. På verstaden undrar de frågande varför jag inte lämnat in bilen tidigare. Bakbromsarna är ju helt slut!!!. Vad jag menar är att dina bromsar bak kan vara dåliga. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.