|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
| Janne T: Amazon Sport var väl rejsig med sina dubbla förgasare? | |
M3-Mackan |
Tillbaka till topicen. Har inte Golf VR6 en tvärställd 6a? -Mackan- |
|
He,he bjoerck>>>Känns inte som att det var en rättvis jämförelse ...Jag menar 3,0:an med "superprestanda" mot den lille Volvon med "rejsig fyra" ;) Ok,en liten start av Volvo var det kanske iaf :) Mvh Janne. |
|
|
De flesta 6:or på marknaden är tvärställda, men det är ju bara v-motorer. Visserligen är Volkswagens VR-motor en blandning av en rak- och en V-motor, men räknas ändå som V-motor. Exempelvis så hette ju modellen Golf V6 (IV-alltså). /B |
|
| Gunnare: hade inte Oldsmobile wastegate på sin Jetfire redan 1962? | |
|
Fiat V8 visades i Geneve 1952. 1996 cc, 70 graders vinkel, 105 till 127 hkr beroende på utförande. Ferrari 815 hade rak åtta på 1500 cc. Ford hade ett patent på V8 så t.ex. Fiat fick kalla sin motor 8V. Lancia hade V8 från 1928 till 1955. Det sista utförandet av Lancia V8:an hade aluminium i block och toppar. ///Thomas |
|
ormen |
VR6 är en "hybrid", dvs V, men ändå RAK 6:a, o på tvären ja, det stämmer! Länk Länk |
|
w9816: Nä, wastegaten uppfanns av Per Gillbrands motorutvecklings-gäng på SAAB nån gån 1976-77. Deras 99 Turbo kom ut som 1978 års modell, och var definitivt den första produktionsmodellen med wastegate. Jetfire hade däremot vatten/alkoholinsprutning för att eliminera knackning vid full överladdning, man hade nämligen behållit kompressionsförhållandet från sugmotorn.... F114: Jag relaterar bara vad jag läst i historieböckerna om aluminium-V8:or - där står att BMW var först med en produktions-V8 helt i aluminium, i BMW 502 1954. Jag blir nyfiken på om det är fel... har du nån källa du kan hänvisa till? /// Gunnar E |
|
|
BMW kanske var först att serietillverka en aluminium-V8 (mer än något 10-tal per år). Det finns lite info på www.carsfromitaly.com men det är gamla bilar så det blir att ta med en magnet till ett bilmuseum och testa. Wastegate, hade inte Porsche 911 Turbo det före Saab? 911 Turbo kom hösten 1974 (utan intercooler). När det gäller V6:or. Alfa's V6 är lite speciell (men inte unik) därför att den har vevslängarna förskjutna i 60 grader för att få samma inbördes lägen som en rak 6:a. Carlo Chiti konstruerade Alfa V6:an och gjorde även Ferrari's V6:or, som har 65 graders vinkel. Ljudet brukar vara lite speciellt och gången jämnare på dessa motorer. ///Thomas |
|
|
gunnare, på vissa ställen påstås det iaf att olds var först: "In 1962, Olds, along with AiResearch, introduced a 'turbocharged' (called Fluid Injection) version of this engine, which put "Turbo Rocket Fluid" (½ distilled water, ½ methyl alcohol) into the carb. Along with a 10.25:1 compression ratio, yielded 0-60 in 8.5 seconds (with the manual tranny). The turbo was a Garrett TO-3 with an integral wastegate, the first. Unfortunately, due to the 10:1 compression ratio, boost was limited to only 5 psi, not the best use of a turbo." (www.442.com) "'62 Olds (F-85) Jetfire (first integral Wastegate and production of water injection) (hhscott.com) |
|
|
Gott att läsa lite BMW/VOLVO diskussioner..... volvoarbetare kör M3 |
|
|
Hade en diskussion med en polare om Boxer 6:a. Han påstod att den inte alls var bra. Mycket vibrationer och krävde balansaxlar o grejer. Hur är en boxer 6:a i förhållande till en V6:a och rak 6:a t ex? |
|
|
Porsche har inga balansaxlar men dom har 7-lagrad vevaxel. Han kanske tänkte på Subaru? Jag vet inget om Subaru... ///Thomas |
|
|
Hur fårn man plats med 7 lager på en boxer sexa? ligger inte cylindrana mittför varandra? Är de förskjutna så kan jag fatta.. Diesel-räsern |
|
| tarzan325: svårt att få plats för vevstakarna kanske om cylindrarna skulle ligga mittför varandra! Jämför med en v-motor, där är ju cylindrarna också förskjutna (i de flesta fall) och en boxer är ju bara en v-motor med 180 graders vinkel... | |
|
jo visserligen. Har aldrig kollat en V motor direkt ingåene men ligger det inte två vevstakar bredvid varandra eller har varje vevstake sin egen "ficka" även där? Diesel-räsern |
|
|
Vissa V6 har 2 vevstakar på varje släng (som en V8) och vissa V6 har slängen förskjuten mellan höger och vänster cylinderrad. Jag tror alla V6 har 4-lagrad vevaxel. Alfa Romeo V6 har slängen förskjuten på vevaxeln så den vänstra (främre) cylinderraden är 45 mm längre fram än den högra (bakre). Man får bäst balans om en V6 har 60 graders vinkel. Man får en ojämnare gång med 90 graders vinkel på en V6 som t.ex. gamla Volvo (PRV) V6, Maserati Biturbo, Audi o.s.v. Volvo gjorde om vevaxeln i slutet av 80-talet för att få jämnare gång. Ferrari däremot hade 65 graders vinkel på sin Dino V6. Jag tror det var för att få plats med insug och större förgasare. Man har fortsatt med 65 grader på de nyare V12:orna. Ferrari boxer-12 (BB & Testarossa) har 2 vevstakar på samma släng (1 på varje cylinderrad) och 7-lagrad vevaxel. 2 cylindrar tänder samtidigt. Cylindrarna ligger inte mitt för varandra vare sig på Ferrari eller Porsche boxer motorerna men däremot är det mindre förskjutning på Ferraris motorer än Porsche. Det är inget nackdel med en V6 så länge vinkeln och/eller vevaxeln är utformad så att man får 60 grader mellan varje vändpunkt. En V6 blir lättare och vevaxeln kortare så det går att varva mer än en rak 6:a. En V8 ska helst ha 90 graders vinkel men det finns även block ner till 70 grader (TVR). Den "vanliga" V8:an typ jänkare som man känner igen på ljudet har 90 grader mellan slängarna på vevaxeln medan en Ferrari V8 har en "platt" vevaxel (kallas 180 graders vevaxel) som liknar en 4-cylindrig vevaxel men med 2 vevstakar på samma släng. Dessa V8:or får ett ljud som liknar en 4-cylindrig motor. Vad det gäller 5-cyl och V10 så är den idealiska vinkeln 72 grader. På t.ex. Lamborghini Gallardo har man 90 graders vinkel (byggd på Audi's V8 block) så där får man trixa med vevaxeln. ///Thomas |
|
|
Och just för att audis V6 härstammar från V8:an så har även v6:an 90 graders vinkel..... /B |
|
|
Generellt. Kan man säga att någon motorkonstruktion är den bästa? Eller beror det på användningsområde? Om vi tänker slitstryka o bortser från ekonomiska aspekter såsom bensinförbrukn. & tillverkningskostnad? Jag menar då inte olika bilmärkens motorer. Utan den bästa motorkonstruktionen/lösningen helt enkelt. mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.