|
|
|
|---|---|
|
Min BMW Z3 M Roadster har nu gått 6500mil. Vilken service är det som ska göras då? Är det Inspection 1, oljebyte eller Inspection 2? Hade inte tänkt att göra servicen på BMW utan en annan stor bilfirma i stan, men hur släcker jag då servicelampan? MVH Fredrik 19" :-) VD med R&D "M ROADSTER" | |
|
Tycker det borde va Insp 2 men är inte riktigt säker. Varför inte lämna den till Be-Te? /Johan |
|
|
jag gjorde min insp II vid 5900 mil.... /B |
|
|
Servicelampan skall kunna släckas genom att man kortsluter två kontakter i serviceuttaget, helst med ett motstånd på säg 100 ohm ungefär. Se länken: Länk I denna "manual tycker författaren att man skall kortsluta kontakterna, jag tycker i alla fall att du skall köra med ett litet motstånd, utifall du kortsluter fel kontakter så du inte bränner något vitalt även om det mesta är skyddat. mvh Peter |
|
|
Vilken service du ska göra beror helt enkelt på vilka servicear som gjorts tidigare, titta i boken.. Bmw går ju inte efter miltal på samma sätt som andra bilmärken utan på bränsleförbrukningen om jag inte är helt felinformerad. På vanliga BMW-modeller är det inspection vid vart annan service dvs: Oljeservice, Inspection 1, Oljeservice, Inspection 2, Oljeservice, Inspection 1 osv osv.. Borde vara likadant på M-modeller. Om det gjordes Inspection förra gången kan du med andra ord vara ganska säker på att det blir en oljeservice denna gång. Om du kör ända till den gula lampan visar sig i "serviceindikatorn" på bilen så har jag för mig att det dessutom ska stå "Inspection" lite finstilt i instrumenthuset när det är dags för en sådan. /Carl ______ Länk |
|
|
Korrekt, det står om det är inspektion eller oljeservice i indikatorn. Om det är insp 1 eller 2 måste man dock kolla sig till i serviceboken. Om det var en "etta" man gjorde sist skall man nu göra en "tvåa", och vice versa! /B |
|
| Men det står oilservice på lampan som lyser i intrumentpanelen..måste bara vara ett ojlebyte som gäller då. Vad är det för skillnad på ett oljebyte och en inspection 1?? | |
|
Vilken service gjordes förra gången? Är det en stor bilverkstad borde dom ha en släckare för bmw tycker man, om det inte är så att dom typ aldrig servar just bmw. Annars kan du ju åka in på en bmw-verkstad och få den släckt för en hundring (eller billigare om dom är snällare). Länk Länk |
|
|
Yatooil: Ja det är en oljeservice om det står det, så Du kommer billigt undan denna gång.. /Caspar |
|
|
Ja, tur det ;) Nästa service blir väl en inspection 2 då, men tills dess har man nog bytt upp sig till en Ferarri 355! |
|
|
Om man av kostnadsskäl inte lämnar in bilen till en auktoriserad BMW-verkstad för service så skall man nog inte köpa en Ferrari........ ;-) /B |
|
|
bra poäng Beppo. Tittade ett tag på en gammal Ferrari 400i, främst för längtan efter en udda bil medd gurglande tolva. Reparationskontot visade sig däremot vara en smula underdimensionerat för ett sådant val för tillfället.. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
Beppo: håller helt med dig. Ferrari 355 är mkt dyrare att underhålla samt äga. Konstigt resonemang ifrån yatooil;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.