AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
636

Ris och ros?

Var har det tagit vägen?

Tog de inte bort den för den missbrukades av vissa?
Hur missbrukades det?
Skrev olika verkstäder skit om varandra eller?

En annan avdelning som jag tycker mycket om är "Rykande läsarbrev", tyvärr innehåller den inte så mycket. Jag uppmanar härmed alla som orkar ta sig tid att skicka in lite nya. Det e enligt mig, om ni ursäktar uttrycket, skitkul att läsa.

Det är inte vikten som är för tung, det är du som är för svag.
Det är ju jädrigt synd att det missbrukades av vissa.
BMWPower läses ju av många så det borde ju sätta lite respekt hos handlarna.

sportsbmw
Jag förstår inte heller varför den togs bort!?
( kanske web master kan svara på detta? )
Jag menar, negativ kritik från exempelvis mig, nås ju som positiv kritik för den som läser det i hopp om att han / hon inte ska göra eller utsättas samma sak som jag blivit drabbad av. Detta speglar ju mest riset. Men inlägg av roskantad handling fanns det ju också gott om, så vitt jag kunde se så var RIS & ROS bra, hoppas attt den kommer tillbaka!

mvh / Rickard!

/// BMW RULES ///
tm
18
tma
730i, 1990
Ris och Ros är en utmärkt avdelning på ett ställe som det här. Men jag kan se hur det missbrukas. Kanske det skulle kunna utformas så att man måste ha varit registrerad användare ett par månader innan man kan skicka in utlåtanden till det forumet?

sebbe_bmw
Jo jag håller med ovanstående... Det var en utmärkt avdelning.. Men visste ju vilka handlare som man borde akta sig för osv...

Sebbe
Problemet var kanske att alla "varningar" om en viss handlare kanske inte var helt sanningsenliga.
Det kanske blev lite väl mycket pajkastning, vad vet jag.

När detta forum kom i sin nuvarande form ersatte det väl i stort sett Ris och Ros. Forumet har väl ungefär samma funktion och fungerar på ett smidigare sätt anser jag.

Det är inte vikten som är för tung, det är du som är för svag.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Problemet som vi hade med Ris & Ros var precis vad några antyder ovan. När man är anonym är det väldigt lätt att vara kritisk. Ibland blev det pajkasting också, precis som det står ovan.
Det var ju vi som fick alla mail från handlarna, där de hade en helt annan uppfattning om ärendet. De ville naturligtvis att den som klagade på Ris & Ros skulle prata med handlaren först innan de la ut något på nätet. En högst rimlig önskan tycker jag, men ändå var det många som inte gjorde så.
Sedan visade det sig att en hel del ärenden var bevisligen helt gripna ur luften, bara för att misskreditera en viss handlare. Sådant kan vi ju naturligtvis inte acceptera.
Kort sagt, idén var bra, men det missbrukades så mycket att det inte gick att hantera längre.

Mvh Johan (BMWPower)
tm
18
tma
730i, 1990
Någon frivillig kanske skulle kunna tänka sig att lägga upp en sida som enbart innehåller ris och ros. Tanken då skulle väl kanske kunna vara att ingenting publiceras direkt utan att granskas av sidinnehavaren.
Detta gäller främst ris sektionen.
Min tanke är det det skulle fungera på följande vis.
* Ris kommer in, uppgiftslämnaren lämnar namn + telefonnr till sig själv.
* Sidinnehavaren kontaktar den anklagade firman som får chansen att publicera sin version av händelsen som föranleder riset.
* Allt publiceras.
Detta är givetvis ganska tidsödande men jag tror att vi skulle kunna bidra till att "svinerierna" som tyvärr är ganska vanliga i den branschen minskar.
Vad tror ni?

Visa användare
ProPro-medlem
861
Tommie (AutoPower)
G08 iX3 2022 Carbonsvart
G08 iX3 2022 Mineralvit
F45 225xe 2017
Idén kan tyckas vara jättegod, men är nog helt ogenomförbar när man tänker efter.

För det första så är det ingen som vill skriva ett ros-inlägg och dessutom publicera sitt eget namn och telefonnummer.

Och det finns nog heller ingen handlare som bemöter hård kritik genom att svara typ: "Åh, jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag sålt en skruvad bil till dig låtsades som om jag inte hade en aning om att den var krockad. Självklart köper jag tillbaka bilen och du får 100.000:- av mig för det som skett. Jag lovar att det aldrig ska ske igen. Istället uppstår bara munhuggeri som slutar med att båda parterna blir sura på varandra och om vi sen väljer att publicera allt så är det vi som får skit för det och blir i värsta fall hotade (har hänt).

Jag skummade igenom den gamla databasen för Ris & Ros och såg följande:

Vi hade avdelningen öppen i ca 14 månader. Under den tiden kom det in 650 inlägg, varav vi tvingades ta bort 250 inlägg eftersom dom inte höll sig till reglerna, eller var felaktiga på ett eller annat sätt.

Trots rekommendation var det ingen (!) som skrev sitt fullständiga namn och telefonnummer. Däremot var det ca 10-12 st som skrev sitt fullständiga namn. Av dessa var samtliga utom ett (1) av negativ karraktär. Övriga som valde att skriva sitt namn hade alltså enbart positiva saker att säga.

Av de som hade enbart positiva saker att säga var det många som var svåra att bedöma riktigheten i inlägget.

Av de inlägg som innehöll ris var det väldigt många som var misstänkt felaktiga. Många handlare hörde även av sig till oss och förklarade deras syn på saken och då förstod man att den som gjort inlägget bara var ute efter att jävlas med handlaren.

Vid flera tillfällen uppstod häftiga diskussioner, munhuggeri och pajkastning. Vissa handlare blev mycket hårt utsatta bara för att någon skrivit ett nedlåtande omoget inlägg. Det följdes av stormar av inlägg som tyckte ännu mera illa om handlaren baserat enbart på vetskapen i det ursprungliga inlägget - som i vissa fall sedan visade sig vara förfalskat.

Minst en handlare blev mordhotad. Vi på BMWPower blev mycket hårt belastade med enorma mängder mail från handlare, köpare och andra som ansåg sig vara illa behandlade (av oss i vissa fall). Om ett inlägg visade sig vara felaktigt efter grundliga efterforskningar och togs bort, så överöstes vi av mail och inlägg till Ris & Ros som ville ha förklaringar till varför inlägget togs bort. Dessa mail ledde till häftiga diskussioner mellan oss och andra som ansåg att inläggen skulle ligga kvar - även om de var felaktiga... Hmm...

Någon eller några handlare gick eventuellt i konkurs eller bytte namn som en direkt följd av kraftig exponering på Ris & Ros.

Jag blev hotad och fick stora mängder otrevliga mail av någon okänd samt telefonsamtal nattetid av någon som lade på hela tiden. Vi kom senare fram till att det förmodligen berodde på att vi tog bort ett inlägg där personen ville sälja ett par kantstötta 15" fälgar på avdelningen Ris & Ros...

Finns det någon frivillig som vill ta hand om avdelningen? :-)

Sökes:
BMWPower söker en medarbetare för avdelningen Ris & Ros. Du får huvudansvaret för våran värsta och mest utsatta och kritiserade avdelning innehållande anonyma inlägg från argsinta personer som gör felaktiga inlägg som du sedan måste kontrollera. I dina arbetsuppgifter ingår att åka land och rike runt för att kontrollera uppgifterna och besöka handlare, köpare och andra personer som är förbannade på någon annan. Du fungerar som ett slags språkrör och reder galant ut alla oklarheter samtidigt som du ignorerar alla anonyma telefonsamtal från folk som stönar i telefonen eller skäller ut dig och mordhotar dig. I dina arbetsuppgifter ingår även att besvara enorma mängder mail varje dag på ett trevligt och förklarande sätt. Du har god kännedom om alla handlare som finns och ser direkt vilka bilar som är skruvade eller krockade - och av vem. Du har god samarbetsförmåga och kan förvandla vilken säljare som helst till en ärlig medborgare som öppet förklarar varför han medvetet sålt en defekt bil. Vidare får du köpare att snabbt inse att dom gjort fruktanvärt dålig affär och att dom ska anklaga sig själva att dom inte tog reda på fakta innan köpet och ska anklaga sig själva istället för att uttrycka sina agressioner på våra avdelningar.

Du ser det som en självklarhet att du även reser runt och köper slumpmässigt utvalda bilar hos handlare och lämnar in olika bilar på service och därefter noga undersöker resultatet, varpå du gemensamt med företaget för en mogen diskussion och går igenom resultatet. Av hela ditt arbete som du lägger ner räknar vi med att det kommer att resultera i ca 1 inlägg per år där alla parter är beredda att låta namn och telefonnummer publiceras, jämte en lång utredning om vad som hänt i samband med bilköpet, reparationsarbetet eller vad nu ärendet handlar om.

Eftersom kontakten med företagen företrädelsevis kan ske på kontorstid, och kontakten med köparna sker på kvällstid ser vi det som en fördel om du inte har något annat jobb vid sidan om.

Meriterande är även om du har dokumenterad erfarenhet av HTML, ASP, IIS, FTP, Access, VB, Exchange, SQL Server, administration av Windows 2000 Server, samt är van att kommunicera via e-post och har fast uppkoppling till internet.

Att du tidigare har arbetat som mekaniker hos BMW och varit försäljningschef på en bilfirma ser vi som självklarheter. Både killar och tjejer är välkomna.

Månadslön: 0:- eftersom du liksom vi andra på BMWPower jobbar gratis med det som du tycker är riktigt kul.

Välkomna med era ansökningar!
Jag har redan ett jobb, annars hade jag kanske varit intresserad...
Tommie...
Jag förstår dilemmat.

Da
23
Dahla
BMW 318(E46)-99
"Ris och Ros" saknar jag verkligen, ett utmärkt forum för positiva och negativa erfarenheter, hoppas att det kommer tillbaka i någon form, någonstans.........

/Ju fler bilar jag kör, desto mer älskar jag min BMW....Vadå 90 km/h!!!
Soton
Tommie:
Jag skulle allt ställa upp om du menar allvar.
Krav på fungerande mail o mobilnummer vore bra..

7 st fabriksnya BMW på 10 år! Slå det ni... eller ekonomisk idiot, välj själv.. Nr 8 kommer i februari!
Visa användare
ProPro-medlem
861
Tommie (AutoPower)
G08 iX3 2022 Carbonsvart
G08 iX3 2022 Mineralvit
F45 225xe 2017
Soton: Ställa upp på vad? Ta hand om avdelningen? Klart jag menar allvar.

Dahla: Duger inte forumet?
Förstår dilemmat, trist att det skulle få sådana följder...

Men vad säger ni, behövs verkligen Ris o Ros?
Om man undrar hur "den där" handlaren är, eller ge beröm till "den där" verkstaden är det ju bara att skriva ett inlägg på forumet och se vad andra människors erfarenheter är. Sen kan man alltid försöka bilda sig en egen uppfattning ut ifrån detta.

Så fungerar det nu och jag tycker det funkar bra, och p.s.s minskar man risken för en ev. icke befogad smutskastning av vissa handlare.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Tommie&Co: Jag tycker att forumet fungerar som ett bra komplement till det nedlagda ris&ros. Förvisso är konsumentkraft på frammarsch och en bra grej. Genom de eminenta forumen så får man en bra bild av de ev problem som uppstår och vilka handlare som är återkommande. De som upplever sig ha ett renhårigt case registrerar sig på forumet och bemödar sig att skriva ett inlägg. Självsanering kallas det. Och det har väl fungerat bra hittills?

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
Soton
Tommie:
Jo men visst, jag kan hjälpa till bor i Västerås också...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.