|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Jag var och hämtade min nya E36 Compact 1,9 (1999) i dag. BIlen är väldigt fin - men har lite konstighet med bromsarna. När man trycker ner bromspedalen väldigt snabbt (eller putter på den så att säga) , skakar ratten en liten bit mot höger. Vad kan det våra för konstighet? I boken står det desutom, att man bara får ha 17 tums fälgar om bilen har M-"chassis" (hetar det så på svenska?). Bilen är köpt med 17 tums fälgar - dom är väldigt sporkänsliga, så kanske man skulle byta enddå. Frågan till er är, varför det står så i boken. Skadar man delarna, eller? Mvh. Carl Johan, DK | |
|
Ojämn bromsverkan låter det som. Eller skakar den också? Då är det förmodligen dåliga skivor. Angående 17" vet jag inte, bromsarna är väl inte så värst stora att det inte går med 16. Och 18-19" går ju bra så länge det är samma offset och rullomkrets samt bredd på däcken. Länk Länk |
|
|
Det skakar inte - bara en gång i ratten om man trycker ner bromspedalen snabbt.. Ang. 17" - den är född med 15" - så det är inte bromsarna som är problemet. Jag undrer lite vad det kan våra.. Mvh. Carl Johan, DK |
|
|
Det är väl M-sportfjädring och styrbegränsning på framhjulen som krävs (=rekomenderas) för 17'' på E36. Antar att det kanske blir för lite luft i hjulhusen med 17 så stötdämparna är av mer progressiv typ som minskar hjulens elastisitet. Bara en teori... mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Kanske det.. Men det är också mest bromsarna som oroar mig.. âr det alllvarligt? Kunne åka till BMW men det är lite långt.. Mvh. Carl Johan, DK |
|
|
Kan det inte bara vara en balanseing som behövs? jag hade samma problem med min Compact och gjorde en balansering på mina framhjul. Funka perfekt efter det. Ratten höll sig helt stilla. Mvh K |
|
|
Men det värkar konstigt, att det är ffel på balanseringen, när man bara känner det när man bromsar. Och, däcken är helt nya.. Mvh. Carl Johan, DK |
|
|
CJP: 17-tum skall funka på compisen, bromsarna är inga problem. Balansering av hjulen kan vara en faktor men kolla om det är BMW original fälgar på bilen (Står "BMW" samt fälgdimension infräst runt BMW logotypen vid fälgcentrum). Kan bli lite instabilt om det är fel ET-mått på fälgen vilket många piratfälgar av lägre kvalitet har. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Kristoffer: Tackar. Det är inte original BMW, men dom ser ut som M3-fälgar (vet inte vilka, dock....:-)). Kan fel ET-mått våra årsaken till den lilla skakning i ratten, mot höger, värje gång man bromsar "plotsligt"? Det är bara en skakning - men känns lite konstigt... Har funderat på att sälja fälgarna och montera standard 15 tums alu-fälger på bra däck i stället. Däcken på de stora är det kända märket "Star Dynamic".... Mvh. Carl Johan, DK |
|
|
Låter som om det kan vara ett bromsok eller belägg som kärvar lite! Demontera bromsbeläggen och motionera kolven lite fram och tillbaka och rengör alla glidytor där metall möter metal från rost och smuts. Smörj sedan upp dessa delar med kopparpasta eller speciell bromspasta. OBS! se till att det inte kommer kopparpasta på friktionsytorna (beläggen och bromsskivornas kontaktytor)! Fel ET, (för lågt) medför ofta att bilen blir spårkänslig. Dåliga däck lika så... Har du gjort en ordentlig hjulinställning? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan: Tyvärr är jag inte typen som kan såna saker själv. Men en mekare skulle väl kunne klara av det utan större problem - om det nu är det som är felet.. Jag har inte gjort en hjulinställning - men det är vel inte så dyrt at få gjort det heller? Och, tack för alla svaren!:-) Mvh. Carl Johan, DK |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.