AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.176

X3 ägare på forumet?

Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Någon här som kört bilen ett tag och har något intressant att rapportera?Man blir ju lite nojig när man hör om nya 3-serien.
/Anders
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Vad är du nojig om när det gäller nya 3-serien?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Nya 3-serien har väl inga rykten än, eller menar du E46 (som kom för 6år sen)?

Länk Länk
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
nojig över kvaliten, med tanke på spindlarna;-)Tänk om nya X3 har problem också, och som inte blir kända förrän om 3 år. Är nu inne på att köpa en X3, och vill höra lite från ägarna.
/A
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Om du köper en sprillans x3 och spindellederna spökar så lär det inte vara ditt problem dom närmaste 3 åren. :)

Sen har jag svårt att tänka mig att det är samma hjulupphängning på x3 som E46 men jag kan ha fel.

P.s
Barnsjukdomar har väl alla nya modeller och på X3 vet vi ju inte än vad som kommer att krångla. Kan ju vara nåt som är betydligt värre än att få utbytta spindelleder på garantin... ?

Länk Länk
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
jag menar inte den nya som inte kommit än naturligtvis, utan de äldre alltså.Den nyaste på marknaden alltså.
/A
Hur kan man vara nojig för ett problem som bmw tar fullt ansvar för? Totalt kostnadsfritt dessutom.

Problem är till för och lösas, den senaste generation länkarm som sitter på min 330 har de inte fått något "återfall" med enligt förenade bil. Den skall vara speciellt förstärkt i spindel leden.

Dvs de finns en föbättrad variant som kommit efter den perforerade varianten.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Th
59
TheHenk
318i -04 (04.06.18)
Wendtan: har du någon aning om den länkarm du talar om numera monteras på nya bilar från fabrik eller om de bara eftermonteras vid garantiåtgärd som på din? Blir ju också lite orolig eftersom jag precis beställt en ny 318i. (preliminärt 4 veckor kvar till leverans)

/TheHenk

__
En gång BMW - Alltid BMW
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Köper du en ny X3 så har du inget att vara orolig för som Anders skriver. Ska man vara nojig så är det att köpa en tidig e46a som är importerad med tveksam historik och 13.000 mil på mätaren. Men om du nu skulle ha gjort det skulle jag oroa mig för mer saker än länkarmarna :)

Bara för att kvällstidningarna skriver att BMW har problem emd kvalitén behöver det inte vara sant. Isf är det smått otroligt att Mercedes säljer några bilar i huvudtaget numer med tanke på att rätt många bilar är mer på verkstan än i trafik :)
The Henk: Nej tyvärr så vet jag inte det.
Jag vet dock att de har monterats på garantin sen i januari 2004.

De borde vara så att de monterar dessa även på fabriken, men jag kan bara föreställa mig vilka kvantiteter som bmw har i lager med tanke på deras produktions hastighet.

Jag skall fråga vad de är för visuella skillnader på den nyaste varianten i jämförelse med den "halv gamla"
Troligtivs är de inga direkta visuella skillnader utan bara själva spindelleden som är omkonstruerad.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
En tillverkare av BMW´s dignitet för inga stora lager utan har allt på avrop från tillverkarna. Det medger ganska bra snabbhet i produktionen, men med tanke på hur länge de kört med de "sämre" länkarmarna så kommer de säkerligen inte kasta det som finns hos tillverkaren utan ändringen kommer införas när deras backuplager är slut. men det borde inte vara alltför stort. (kostar ju pengar att ha stora lager liggande.)
Th
59
TheHenk
318i -04 (04.06.18)
Vi får väl se om c:a 3 år då...

/TheHenk

Sigdarve
X3 3.0i -04.
TheHenk!
Du har trots allt 80% chans att klara dig:-)Lycka till med bilen! Eller som Fantomen skulle ha sagt: Det är ingen bil, det är en BMW!
/Anders
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Det verkar dåligt med X3 ägare här! Kanske beror det på detta,
www.caranddriver.com/article.asp?section_id=3&article_id=7592&page_number=2

slutsatsen låter så här;

Until then, if you still want an X3, perhaps it wasn't really a BMW you wanted after all.

COUNTERPOINT
PATRICK BEDARD
I've seen sillier cars. There was an angry, slotted Bizzarrini GT back in 1968 that scraped its belly on the ground like a skulking lizard. The AMC Gremlin, a subcompact created by chopping the useful space out of the compact Hornet, was pretty silly, too. But this BMW X3 is the 21st-century record holder. Especially with the sport-suspension option and six-speed box, BMW seems to have combined the worst features of sports cars and SUVs—the jarring ride, fast-wearing tires, and dinky cargo area of the former with the excessive weight and precious pricing of the latter. For $41,000 you get a sports car on stilts. Mondo silly.

LARRY WEBSTER
A BMW sport-ute had me skeptical from the start, but I grew to appreciate BMW's first effort, the X5. I once used an X5 to tow my race car—at a very comfortable and fast velocity—and once at the track exploited the car's flexibility by using it for a handful of not-too-slow demonstration laps around the course. I couldn't have done both in the 5-series wagon. But I don't think the X3 is any more useful than the 3-series wagon. Plus, the X3 gives up plenty of performance, and it's the worst-riding BMW I've ever driven. Sure, the X3 has a roomier interior, but from a driver's standpoint, it's not even a contest—I'd take the wagon version.

RON KIINO
I might have thought more of the X3 had I not driven it back-to-back with a Subaru Forester 2.5XT. Yes, the Bimmer is ritzier, offers more niceties, such as a power liftgate and hill-descent control, and handles and brakes in a league above, but it's more than two seconds slower to 60, a lot harsher in the ride department, and about 15 grand more on the bottom line. And as far as I can tell, it doesn't offer any real advantage in rear-seat space, cargo room, or all-weather traction. By itself, the X3 is an able performer, but next to the Forester, it simply seems like an inflated 3-series wagon, in both size and price.

Här finns hela artikeln för den som orkar att läsa

RON KIINO
I might have thought more of the X3 had I not driven it back-to-back with a Subaru Forester 2.5XT. Yes, the Bimmer is ritzier, offers more niceties, such as a power liftgate and hill-descent control, and handles and brakes in a league above, but it's more than two seconds slower to 60, a lot harsher in the ride department, and about 15 grand more on the bottom line. And as far as I can tell, it doesn't offer any real advantage in rear-seat space, cargo room, or all-weather traction. By itself, the X3 is an able performer, but next to the Forester, it simply seems like an inflated 3-series wagon, in both size and price.

RON KIINO

Kanske modellen tilltalar andra än äkta BMW-freaks?
/A

Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
sorry, är inte så bra på att klippa och klistra;-)Bidde lite fel där!
/A
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.