|
|
|
|---|---|
|
Min M5 3,6 -91 går ojämt på tomgång, de syns inte på varvräknaren, den ligger stadigt på ca 900. men de skakar till me jämna mellan rum å går inte riktigt jämt. Och när man först trampar till på gasen så suckar den till innan den varvar upp, och om man har för hög växel i kan den rycka innan den ökar i varv. När man har gas går de jämt å fint. De är samma sak om ja har kall eller varm motor. kanske inte ska gå helt jämt, men bättre än så här ska de va? Jag har bytt *bränslefilter *luftfilter *stift *mätt tändkablarna *sprayat upp en burk startgas, utan resultat, tror inte den tar luft. Vad ska man prova nu?? spelar de nån större roll om man har 95 eller 98 oktan?? vilken ska man ha? | |
| prova att byta fördelarlock... 98oktan är nog den som är mest optimal av dom olika sorterna. brukar kunna gå lite bättre med 98.... | |
| Motorn saknar knacksensorer och är i grundutförande inställd för 95 oktan. Kör du utan chip el dyl så vinner du formodligen ingenting på att köra på 98 oktan. | |
|
fördelarlock? Va kostar de...? Kan ja se om de är nå fel på de? |
|
Smiley© |
Jag har samma "problem" med min M5a 3.8 -92 Och jag har också servat bilen som munken sa, men jag har inte märkt nån skillnad av det. men jag märkte liiiten förbättre efter att jag rengjort LMM. Skulle vara kul och veta hur man får bort dom irriteradnde ryckningar man har. Och inte är jag hjälp av att byta fördelarlock för jag har inget :-/ |
|
Efter vad jag har läst här på forumet så dom små ryckningarna å den smått ojämna tomgången på s38 motorerna nått man får leva med. Men är det någon som hittar en lösning så blir jag gla :-) Mvh Jojje |
|
Gemini__ |
"Per L" fick ett gott resultat när han UNICIP:ade sin M5:a. Kanske ngt att fundera på? Länk Mvh: Thomas |
Gemini__ |
"UNICHIP", heter det ju... |
|
Elektroderna i fördelarlocket bränns bort med tiden, efter ~7-9000 mil ser man lätt att det är dags att byta fördelarlock. Men jag har för mig att det inte är fördelare på M-modellerna?? Till 7-serien kostar locket ~8-900:- , på Biltema finns de för 500:- Rotorn är lite mer "massiv" och klarar sig längre. Kolla upp tändspolen annars... Mvh |
|
| Jodå fördelare finns på 3,6an iaf | |
|
89-92 3,6l finns fördelare 92b-95 3,8l är de tänd spolar locket kostar 1000:- rotorn vet jag ej men tror 300+ man bytter alltid bege enligt mig |
|
|
Ett alternativ är ju att kolla luftbälgen mellan luftmassmätare och insug. Den brukar spricka. Kostar 150 spänn tror ja Och när du pressar gasen i botten på tomvarv (Varvar upp den) så blir det ett litet döläge innan det händer nåt! Mvh Andreas |
|
|
Tändmodul heter det på M5 3,8 (alla bilar har tändspolar) och det är lämpligt men inte nödvändigt att byta rotorn beroende på hur sliten den är... Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.