|
|
|
|---|---|
|
Hej I morse skulle jag checka kylarvatten nivån i bilen, ja ni vet efter motor bytet och allt. Bilen var i garaget och jag kunde inte se nåt, så jag startar motorn och backar ut några meter och då upptäckte jag lite vatten på plastskivan som sitter under motorn (jag vet inte vad den kallas). Vatten nivån i behållaren var lite under ”kalt” strecket. Jag körde till jobbet, och vid lunch tiden när jag skulle hem torkade jag vattnet med en trasa och börja köra hem (ca 2km). Direkt när jag kom hem kollade jag efter och det fanns lite vatten igen, mindre än i morse. Så jag går upp och käkar lite snabbt och kör sedan direkt till verkstaden som provtrycker och kollar efter läckage. Men de hittade inget och gubben sa att det kan vara för att motorn är varm, och även om det skulle finnas en läcka skulle den vara väldigt liten. Stämmer detta och vad kan jag göra för att vara helt säkert på att det inte är något. Var kom vattnet ifrån? Tacksam för råd och svar!! | |
|
Det kan var 2 saker jag kan komma på: antingen är det så att du har ac på och då kommer det från den vilket är vanligt. Sen kan det vara så att när kylarvattnet är varm så kan det bli för hög nivå och då åker vattnet ut genom en slang. Hoppas du förstår mig vad jag menar! MvH Bmw 4-ever |
|
|
Brukar inte ”AC relaterat vatten” droppa ungefär i mitten av bilen? Är det normalt om det nu är slangen, om inte vad kan man göra åt det? |
|
|
Kontrollera nivån vid kall motor, fyll på med nitritfri kylarvätska(köp den på bmw för säkerhets skull) vid behov. Håll koll på nivån framöver, samt kika noga efter läckage. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
| Ska nivån vara vid ”kalt” strecket, när motorn är kall? | |
|
Ett sätt att skilja kondensvatten från kylarvätska är att ta lite på fingern, och smaka försiktigt på det. Kondensvattnet smakar just vatten, kylarvätska med glykol smakar sött. Svälj inte, smaka bara ytterst lite. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
528M: Nu vet ja inte exakt hur indikeringen för nivå ser ut på e39. På e46 är de ett flöte som flyter upp när man öppnar locket på kylaren och visar nivån. Läs manualen och konstatera hur nu ska läsa av nivån. De brukar alltid kontrolleras vid helt kall motor. Tänk på att de är farligt(skållningsrisk) att öppna locket när motorn är varm. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
stefannorr |
528Mora> nivån ska vara vid kalt när du fyller på kall motor. |
|
Verkstads gubben skruvade åt några klämmor, och i eftermiddags hade jag ingen läckande vatten alls, det kanske var det som var felet. Men jag ska för säkerhets skull hålla koll på nivån nu ett tag! Tack för hjälpen grabbar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.