AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.042

spindelleder i Z3

med anledning av dagens revelationer i pressen att BMW 3-serien inte håller måttet och var 5:te bil av årsmodell 200 blev underkänd pga av dåliga spindelleder, ett fel som tydligen har återkommit år efter år från tidigare modeller.
Eftersom Z3 har komponenter från E30 och E36 undrar jag hur det är med Z3ans spindelleder ? är inte hjulupphängningen samma som på 3 serien?
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
När jag var inne och besiktigade för ett par veckor sen så bad jag besiktningskillen kolla allting riktigt noga så man inte kör omkring med nåt som är lite halvkass.

Och då sa han just att spindellederna brukade kunna vara kass på Z3 men dom var fina på den bilen jag var inne med.
Så det verkar hänga med från 3-serien isåfall.... inte för att jag nånsin märkt något sådant....
det finns väl 2 olika sorters BMW-bilar.... bilen för dom som bara kör BMW och sedan häller i Biltema-olja var 5000 mil och så finns det dårar som oss här på forumet som sliter ut gängorna nere vid oljepluggen och putsar så mycket så lacken nästan flagnar :-)

Vi får väl se om nån här råkar ut för det eller om det bara är "sletbilarna"

/Magnus
Visa användare
215
beijnoff
328i -00
Jag fick nerslag på spindellederna i höstas på bilprovningen, bilen hade då gått drygt 9000mil.

Båda sidorna behövde bytas.

Spindellederna är väl inte direkt någon komponent man förlänger livet på sådär dramatiskt genom underhåll.
Det jag kan tänka mig påverkar borde väl mer vara körstilen.

/Johan
bl
61
bln
Z3 M Coupe -99
Kan ändå inte vara i närheten av de spindelleder som finns på Volvo V70. Har en V70 XC där båda lederna har behövt bytas två gånger från 0 mil till 8.000 mil (räknar med att de behöver bytas igen nu när den skall in på 10.000 mila service...).

Spindellederna har dock inte behövt bytas på Z3'an och den har nu gått över 7.000 mil

bl
61
bln
Z3 M Coupe -99
Kan ändå inte vara i närheten av de spindelleder som finns på Volvo V70. Har en V70 XC där båda lederna har behövt bytas två gånger från 0 mil till 8.000 mil (räknar med att de behöver bytas igen nu när den skall in på 10.000 mila service...).

Spindellederna har dock inte behövt bytas på Z3'an och den har nu gått över 7.000 mil

ajdå, det är alltså samma vissa med Z3. ska oxå be besiktningsmannen titta extra noga på mina. bilen har 5200 mil så jag hoppas på att allt är som det ska, men man vet inte när var femte bil ska ha problem. Tragiskt BMW !!!
Men man borde väl känna nåt om det inte var som det ska? eller? allt känns bra på min bil men om man nu antar det värsta: vad går ett byte på?
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Allting kring Z3'ans hjulupphängning verkar vara lite för klent. Knäckte höger fram i höstas på en trotoarkant i <5km/h.. Numera med fel castervinkel efter lagningen (skall till verkstan som gjorde lagningen nu på måndag)..

Påverkar dåliga spindelleder bilens uppträdande?? Den är fortf orolig på vägen efter 220Kh/h trots fjäderbenstag och framvagnsinställning.

/Caspar
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Upptäckte att min högra spindelled var sopor när jag demonterade bilen i vintras.
7800mil

Hmm...
Kanske lika bra att bygga egna hjulupphängningar också :)
Enl.info.förbättrade BMW dessa framvagnskomponenter från -01.Så från och med 2001 skall det vara åtgärdat,detta gäller vad jag vet Z3,kompakt,3 serien.Andra som vet mera?
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Kan det skilja på castervinkel för en -01 och en -97?? Funderar på om skillnaden beror på en nyare hjulupphängning på den reparerade sidan..

Erik: Var fick Du info ifrån??

/Caspar
Efter att ha läst statistik om fel på bilar ,där BMW låg bland dom sämsta,påstod BMW att problemen skulle vara lösta på dessa från 2001 års modeller.BMW erkänner tydligen att det varit problem,och det framgick tydligt vi svenskbliprovnings redovisning.Jag antar att flera av oss BMW ägare läst detta.Däremot tro jag inte att det är en förbättrad konstruktion,utan en högre kvallite`på delarna.Man har ställt högre krav på undeleverantörer ev bytt.Framvagns problemen är faktist ett genomgående problem för många biltillverkare,ex.WW.Någon bättre bakgrund för detta har jag ej.Erik
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Alla som har haft/har en Audi A4/A6 vet ju vilka problem det har varit med framvagnarna på dom.
Jag fick problem på båda sidor fram , bytte delar flera ggr pga knarrande framvagn och glapp i lederna detta det mesta mellan 5000 - 9000 mil.
Även Volvo S/V40 har haft samma problem, dom flesta tar ju vissa komponenter från samma tillverkare så samma symptom uppträder på flera bilmodeller.
BMW kanske har tagit samma leder som Audi gjort.

Som "bln" sade V70 strular också.... hepp

Mvh
PG
Bl
342
Black Z3
Z8 -00
116i-04
tror inte att 2001 förbättring hjälpte.
I artikeln talas det om 2002 år modeller som lider av samma fel...
BMW försöker väl få oss att tro att dom löst problemet.
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Hur som helst, hur märker man om de är slitna?????
Ska man känna/höra något när man kör???

För övrigt så plockade jag ut en sprillans V70 2,4T våren 2002 och hela framvagnen på den har varit strulig från första början. Nu är jag inte säker på vad det var som var paj, men på 3000mil så var den inne 5ggr och de "åtgärdade" diverse kända fel enligt Volvo. På den slog det i framvagnen när man körde på gupp och i bland vid acceleration.
OK jag kör kanske inte silkesmjukt men en 200hk hissingetraktor ska väl ändå tåla lite hårdare tag.

Z3MPOWER
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.