|
|
|
|---|---|
|
Har haft delar på bilen lackerade, så frågan är när kan jag börja vaxa/polera bilen? MvH Bmw 4-ever | |
|
Ett bra tips är att söka här på forumet så lär du hitta massa om detta....Dom brukar väll säga ca:4 veckor innan lacken har härdat klart och man kan börja vaxa bilen.... BMW CS Nr:05043 Mvh Ricke |
|
|
Som sagt - sök. Men DuPont som är störst som färgtillverakre anser att 90 dagar krävs för att garantera full härdning. Dock bör det vara en klar skillnad på lackskydd (kan enligt vissa källor vara så täta att genomhärdning försvåras), polering (dvs med polermedel) och påläggandet av ett flytande hårdvax. |
|
|
Har precis hämtat ut min från lack och där sa de att polering kan göras direkt (man kan faktiskt se att de själva maskinpolerat lite på några ställen...), men att man bör vänta med vaxning ungefär 2 månader, eftersom lacken måste släppa ifrån sig (andas?) vissa kemikalier innan den kan ses som genomhärdad. Jag blev lite förvånad eftersom jag trodde att härdningen hade med hållbarheten och styrkan i lacken att göra, men om det går att maskinpolera redan någon dag efter lacjering så verkar ju inte det vara orsaken... Vad menas då egentligen med genomhärdning kan man ju undra...? __ Mvh /Pewe |
|
|
Genomhärdning tolkar du rätt, så en polering direkt kommer därför att avvekar betydligt mer på lacken nu jämfört med om du väntar. Proffsen polerar direkt för att fixa till imperfektioner, men för en amatör bör man vara ytterst försiktig. Har man lämnat in bilen skall ju resultatet vara "perfekt". Skalman kan säkert förtydliga detta - men det finns redan i gamla trådar om jag inte minns helt fel... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.