|
|
|
|---|---|
|
Någon i Jönköpingstrakten som kan tänkas hjälpa mig av att låna däck m fälg med load index 88 (560kg) för en dag? Det gäller till en e34, kvittar om det är sommar eller vinterdäck bara dom är dubbfria! Bilen ska besiktigas speciellt med dessa däck! MvH Bmw 4-ever | |
| Ursäkta min nyfikenhet....men varför måste du besikta med just dessa däck? | |
|
för den ska reg besiktigas med dessa pga att sänka totalvikten med hjälp av däck och då krävs det för denna bil Load Index 88 560kg bärighet. Det är den enkla anldening. Därför söker jag någon som kan hjälpa mig med att låna däck m fälg för besiktning för detta ändamål. MvH Bmw 4-ever |
|
| Om jag förstår det hela rätt så skall du reg besiktiga om för att sänka din totalvikt? Varför kan du inte ha däck med högre loadindex? eller skall du höja bilens totalvikt för att kunna dra tyngre släp? | |
|
jag ska SÄNKA totalvikten på bilen med 60kg och då Måste jag ha dessa däck. JAg kan dra nu släp med 1400kg på b-kortet och för att dra lite tyngre på b-kortet så måste jag sänka toatlvikten för att dra en tyngre släp! Har en släp som väger 1450kg och för att dra den måste jag sänka totalvikten med minst 50kg. Så bilens 2100kg + släpets 1450 =3550kg vilket inte är tillåtet. sänker jag med 60kg så blir bilen totalvikt 2040kg + släpets 1450kg= 3490kg Tillåtet alltså 10 kg tillgodo! Här är länken vi snackade om detta: Länk MvH Bmw 4-ever |
|
|
Låter som ett lågt LI-värde! LI-värdet på däcken får inte underskridas, men det gör inget om du har däck med högre LI-värde än det minimala! (det visar att däcken klarar att bära högre vikt än vad som är minimikravet) Däremot brukar däck med högre LI-värde vara dyrare än de med lägre, pga högre krav på konstruktionens hållbarhet...därför använder de flesta biltillverkare däck med lägsta möjliga LI-värde från fabrik. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Nu har jag läst in mig på den tråden så nu är jag med på banan. | |
|
Johan B om du läser dig in i den länken jag skickade i förra inlägg så förstår du varför jag inte kan ha varken högre eller lägre LI-värde vid besiktningen. Besiktnings mannen Jesperado var så snäll och räknade ut till mig vilken LI-värde jag ska ha för besiktningen! Som sagt Det så dom med på besiktningen, läs länken! MvH Bmw 4-ever |
|
|
Det går lika bra om du hittar ett par vinterdäck med dubbar som uppfyller dina belastningsönskemål. Besiktningen har ingen synpunkt på om du kör sommar eller vinterdäck, det är bara polisen som det berör. |
|
|
Jaså det visste inte jag! Men det hade varit trevligt om någon kan hjälpa mig med detta problemet, finns det någon? Ingen från Jönköpingtrakterna? behöver inte vara e34 kan ju vara en e32. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Med tanke på att det är ett LI, som är lägre än brukligt på den bilmodellen, lär det inte vara många som har sådana däck på rätt fälg över huvud taget.... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
185/65-15 brukar ha LI88, du kanske bör starta en tråd med detta i rubriken istället? Jag tror inte det är många som vet vilket LI de har på sina däck utan att läsa på dem. Det finns säkert någon som har detta som vinterdäck, då dessa brukar vara billigare tack vara att det är en vanlig dimension till bl a Volvo och Saab. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Är däcken ditt enda sätt att "sabba" bilen så man inte kan lasta full totalvikt utan något blir överbelastat (däcken i detta fall), en kompis tog bort ett blad ur bladfjädrarna så bilen inte orkade med längre och det var ok enligt regler och bilprovning. Vad gäller igentligen här????Kan man väga ned bilen istället för att laga rosten i balkarna t.ex? Det är ju igentligen igen skillnad mot att montera undermåliga däck som expolderar i hög fart vid totalvikten? Det är ju ok enligt regler och besiktning???? |
|
|
Detta gäller ju bara för denna reg. besiktning ju JanF och inget annat. Sen är det på med 18" igen! Så jag tänker inte sabba bilen för det första och för det andra är det så att 60kg mindre på en bil när vi är bara 2vuxna och 1 barn kan ju inte påverka maxlasten så mycket! Jag har ju ingen laståsna (Kombi) precis till bil. Sen hur många gånger lastar du max på bilen? Jag aldrig! Så sluta upp med era på hopp dom skiter jag fullständigt i. Tråden handlar om något annat än att puckla ner folk på eller? Jag behöver hjälp med detta och inget annat! Det finns faktiskt andra däck som har dessa värden Jesperado beskrev precisdetta i länken jag ställde ut i några inlägg tillbaka! MvH Bmw 4-ever |
|
|
Aj aj.... det var inget påhopp alls på dig Peter, tvärt om, det var ett påhopp på alla galna regler som finns, det var det jag vill påvisa. Plus ge dig fler möjligheter än bara däcken. Jag är i samma situation själv som du, jag de flesta bokstäver i mitt körkort så jag drar våra släp lagligt. Men min sambo får inte dra våra släp ens tomma. Men genom att "sabba" bilen och slänga på kassa däck som inte håller för full last (eller sabba fjädrarna) och regga om så skulle min sambo får köra, det känns rätt konstigt tycker jag i alla fall, det höjer ju inte trafiksäkerheten tycker jag. |
|
|
ok då missförstog jag dig....sorry! jo sveriges lagar är konstiga! Låt oss säga att du drar en vagn som väger 1500kg med en mondeo på b-kortet som är då tillåtet och om du skulle dra samma vagn med en e39 på b-kortet vilket är ej tillåtet är du en sämre förare för att du kör med bmw som har totalvikt lite högre? Det borde finnas någon annan gräns för detta tycker man. Hallo alla Jönköping tokiga bmw folk finns det ingen som kan hjälpa mig? MvH Bmw 4-ever |
|
|
Peter!! du borde veta att du har en bil med en viss lI kod?? BMW e lag |
|
|
Vad menar du? Antingen är jag så trött att jag fattar inte eller så fattar jag inte! MvH Bmw 4-ever |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.