|
|
|
|---|---|
|
Hej ! På Fredag så kom äntligen CD- Växlaren, fick bråttom ner till firman som skulle installera kalaset åt mej.......livet lekte.....nu var det inte lång tid kvar innan jag skulle få höra på annat än radio ..... JIIPPPIII ................ Så kommer samtalet; "Ledsen grabben, det är någon som har tryckt in den lilla skruvan som gör att vi kan ta ut din Business RDS stereo, man måste riva hela instrumentbrädan och eftersom det er airbag i bilen så vill inte vi utföra det jobbet" ..................AAAAAARRGGG ..........!!!!!! Hur i hela fridens dagar ska man få ut stereon utan att behöva plocka ner hela instrumentbrädan ?? Mycket tacksam för svar...... | |
|
Jag är också ytterst tacksam för svar då jag precis kom hem med en business cd spelare som jag vill installera och i.o.m detta så måste jag få ut min reverse bandare. Schnelle fart, Härliche fart. Länk |
|
|
Kofot....;-D Skämt och sido går det inta att föriktigt borra ut skruven så kanske den lossar? Kommer inte riktigt ihåg hur et ser ut där bakom men kan man inte lossa panelen till ACCn och sitcka in hande och trycka ut radion (när du borrat ut skruven). En idé bara. Lycka till! |
|
|
Under volym knappen finner du et litet hål, i det hålet ska det sitta en liten skruv som man ska vrida et halvt varv, då släpper stereon, och man kan dra ut den. Men problemet är att den lilla skruven finns inte mer....den är borta...så det är bara et hål rätt in.........Man kan fråga säg hur i helsike någon har kommit på den briljanta iden att förstöra den ??!! Man kunde ha gått in via ACC:n , men jag tror inte att det är en lösning då stereon sitter fast........ :(( Men tusen tack för förslaget.. |
|
|
Observera att det inte är alla modeller där man lossar stereon genom att vrida på den lilla skruven. På min tex finns inte skruven utan där skall man trycka på en fjädrande låspryl (som sitter innanför volymvredet, till höger) för att få loss den. Fast min är ju en 96:a... /Micke |
|
|
Kolla tex här: Länk /Micke |
|
|
...blev så nyfiken att jag var tvungen att springa ut i bilen för att kolla......men ack.....det är bara ett hål i plasthöljet efter att man har tagit bort volymknappen...och i det hålet er det ett ännu mindre hål ( där jag antar att skruven skulle ha suttit ) Men, jag börjar egentligen undra på en tidigare insändares tips om att försöka ta sig inn via ACC:n.......??! Eller så kan man kanske ta sig inn til stereon om man tar bort innredningen under och brevid ratten...det som är under "sargen" ?! |
|
| Tack Micke för [LÄNKEN] men det är inte någon "stjärna" eller någon annan möjlighet att trycka på något....det är bara plast rundt stången ( förrutom "hålet" ) | |
|
Jag har pratat med BMW i Karlstad, och dom pratade om att "spärren" ( den lilla biten som håller fast stereon ) sitter på vänster sida om volymknappen....och att jag kunde prøva få in en tunn plastbit ( personligen tänker jag mer på en liten spackelspade ) og kansje slå inn spärren......dom menar säkert att jag ska pröva slå sönder spärren...och sen dra ut stereon.... Men jag vet ju inte hur spärren ser ut, eller om det är fysiskt möjligt att göra på det sättet ?!..........................Jag vill ju så gärna slippa lyssna på Norsk radio !! :)) |
|
|
Spärren är av metall och slås inte av speciellt lätt... /Micke |
|
|
I samband med byte från kassett till CD kom jag i kontakt med en 528-ägare som ej kände till hålet under volymknappen. Han hade tagit ut sin enhet genom att använda en spackelspade och bryta. Det blev inga synliga märken efter detta.. Dock blev han överaskad över vad lätt det var när man vred på skruven! För övrigt finns det flera varianter beroende på typ och årsmodell. Dels trycka fjädrande bläck och dels vrida på skruv. Samtliga verkar dock sitta bakom volymknappen. /Mats |
|
| Är du helt säker på att skruven är borta? Jag satt själv och fnulade ganska länge i det där lilla hålet under volymvredet med en insexnyckel modell 2-3mm. Efter ett par försök hittade jag något som kändes som om det fjädrade lite. Efter en rusning in till datorn för att läsa på i mektipset om lågnivå.. så begrep jag att en liten vridning medurs och lirkande i kanten av panelen med en fin mejsel var vad som behövdes för att få ut hela härligheten:) Som den sitter till så har jag svårt att begripa vem som lyckats bryta av den där skruven, men det kanske går om man är envis?:) | |
|
Min variant är det väldigt enkelt att ta ut stereon. Bara två skruvar och sen är den ute. |
|
|
Hei ! Hålet som jag antar att den lilla skruven ( innsexnyckel) eller dyrligt skulle sitta i är helt tomt.......det är bara ett litet hål rätt inn.......det verkar som om någon i ren frustration har tryckt inn hela happarajset rätt inn.... det lutar mer och mer imot att jag tar en spackelspade og försöker å få loss stereon..... |
|
|
Har du provat i det hålet med en insex eller liten mejsel? på min sitter mekanismen innanför själva hålet, så det syns inte ett skit från utsidan. ungefär 5 mm eller så in är det nån sorts liten skruv, som man känner är fjäderbelastad vid vridning medurs, när man får dit något i rätt storlek vill säga. har man verkligen lyckats förstöra mekanismen på insidan av hålet så borde inte din panel sitta fast öht tycker jag. |
|
| Gick ut till bilen för att försäkra mej en gång till att jag inte hade någon "skru" och det har jag inte...men denna gången så tänkte jag att jag skulle kolla med hjälp av den lilla skruvmejselen om var spärren sitter....och om den satt i.......men när jag drar skruvmejselen opp och ned vid sidan av volymknappen så möter den inget motstånd....skruvmejselen var du inntryckt 3-6 centimeter....mystiskt....kansje är den upplåst som du skriver......men när jag försöker att "pila" den utåt så sitter den som berg ! | |
|
Ja kan du köra in mejseln så pass mycket och röra om utan att du träffar något, då har du nog ingen spärr där:-)Då går jag bet är jag rädd, spackelspade var det nån som sa... |
|
| Leta reda på någon stereo snattare och vips så har du den ute inom några sekunder '.) | |
|
:)) ...ja, man går väl ur bilen för att pissa i vägkanten....och vips så har en inbrottstjuv varit där och tagit stereon... :)) Jag såg på bmwtips.com........och där är det en jäkligt fin bildserie på hur man tar loss stereon....verkar som att det är den samma modellen som min också......och det skrämmer mej lite, för på den så sitter fästet till steroen bakom en liten kant, och det betyder at kanten kommer ivägen för min "spackelspade" som ska slå av spärren....uff...... Men, jag får samtidigt känslan av att "Heli" är på rätt spår....det är ett hål,utan någon som helst synlig skruv...men jag har stoppat in en liten skruvmejsel och försökt vri lite hit och dit....men jag møter liksom inget motstånd.....det verkar som at jag försöker att skruva rätt emot en järnplatta utan något spår .... |
|
|
Försök ta ut klimapanelen, den är bara snäppt fast. Ev. kan du lossa plastlisten längst ner (alt mugghållaren) och trycka ut panelen den vägen. Sen kanske (osäker) du kan få upp nåt verktyg i regionen runt hålet för skruven och föra den fjädrande spärren åt höger, och ta ut MID-panelen osv. Ej testat men kanske en möjlighet iaf. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.