AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
585

Skuv eller bult?

På förekommen anledning kan det behövas lite upplysning.

BULT, ogängad stång eller pinne, avsedd att sammanfoga maskindelar e.d. med. Jfr skruv.

SKRUV (medellågty. schruve, ett ord av oklart ursprung), samlingsnamn på fästelement av stål eller annan metall, vars främsta kännetecken är en helt eller delvis (höger)gängad, cylindrisk eller svagt konisk, oftast långsmal, kropp med huvud (skalle) i den ogängade ändan. Genom att vrida gängan in i mjukare gods eller invändig gänga (mutter), åstadkoms önskad klämkraft. Maskinskruv har cylindrisk gänga, träskruv konisk gänga. Cylindrisk plåtskruv med trubbig spets har en särskilt vass utvändig gänga, som kan skära ut en invändig gänga även i hårt gods. Skruven dras åt resp. lossas genom att man anbringar ett vridmoment på huvudet, som för detta ändamål är ut- eller invändigt sexkantigt, eller har spår för platt- eller stjärnskruvmejsel, den senare med ett flertal standardiserade utföranden.

Skruven är en av de klassiska enkla maskinerna. Att skruvar användes redan i det antika Rom visar fynd som gjorts i Pompeji.

Visa användare
472
w9816
D7 -??
Och följdaktligen heter det också pinnskruv, inte pinnbult...även om jag själv använder "fel" benämning för det mesta.
Visa användare
215
beijnoff
328i -00
Men visst har väl bulten en gängad del också, eller är vagnsbulten en skruv?

Och OM ovanstående stämmer så finns det väl pinnskruvar som är ogängade en bit på mitten och således en bult.

Om bulten inte har någon gängad del hur sammanfogar den då något, med en saxsprint kanske?

jag vet icke, upplys mig
Johan
Intressant information... synd bara att inte alla visste detta, inte ens proffsen.
Tex dessa firmanamn får ju nu en lite skev betydelse:

Länk
Länk

En bult kan vara gängad, men saknar skalle.

Kallermo: Du skriver "På förekommen anledning kan det behövas lite upplysning."
Har jag missat någon intressant diskussion? Länka gärna. ;-)

För övrigt har detta disskuterats i denna tråd tidigare: Länk

/Anton
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.