|
|
|
|---|---|
|
Jag funderar lite på vad som är bäst att handla från. Eftersom mina bilkunskaper är ytterst begränsade känns det som att det är lätt att bli lurad om man köper privat. Hos en handlare så får man ju en viss garanti så att man kan åka in och få det fixat om det händer något. (Hur lång garanti brukar det vara förresten då man köper beg. hos en bilhandlare?). Har ni några bra funderingar? | |
|
se det snarare så här: bilhandlare är professionella bilskojare, privata säljare är bara amatör-skojare... /Jonas |
|
|
jag hade hellre köpt en bmw på bmw niederlassung (BMWs egna begställe) eller annan etablerad firma än på en bakgata i Berlin. alternativ nummer två kan man nästan garantera skruvade mätare. finns ju alltid undantag. *om en människa behärskar allt, är hon inte obehärskad då?* |
|
|
Fördelen med att handla från en bilfirma är väl att om något skulle trilskas med firman så vet de att man alltid kan hänga ut dem offentligt... jag tror att de är mer rädda om sitt rykte än en privatperson. Men priset på en bil som säljes privat är nog oftast billigare. BMW4EVER! |
|
| desto nyare bil desto mindre risk är det att köpa privat. Samma sak gäller din kunskap. Desto kunnigare köpare desto mindre risk. Det finns ganska stora pengar att tjäna på att köpa privat. Men inget jag skulle rekommendera alla. | |
|
Bilen jag funderar på ligger i 20.000 kronors klassen, så inget jättedyrt alltså. |
|
|
I den prisklassen skulle jag absolut rekommendera att du köper privat. En bilhandlare säljer troligen bilar i den prisklassen med 100 % påslag, dvs du får en 10.000 kronors bil för pengarna... Nu är jag lite krass, men du får betydligt mer bil för pengarna privat. En firma lämnar troligen inga garantier i den prisklassen heller. Mr C |
|
Jirar |
Håller med Mr C, bil i den klassen skall du köpa privat, men en annan sak som jag inte kan låta bli att fråga om är det här med bilhandlare/bilfirma. Det låter som om att varenda en här på AP har blivit blåsta när dom köpt bil?(OBS från firma alltså) Nästan aldrig nån som säger nåt positivt om bilfirmorna. Har jag fel eller??? |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
iceaway. Du kan ju alltid snällt be ngn här på forumet att följa med (om det finns ngn som bor i närheten) ;) Mvh, Thomas E "I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!" |
|
Köpte min på firma och är nöjd. |
|
| Köpte min ochså min på firma och är jätte nöjd. | |
| För 20.000:- får du ingen bil värd namnet via handlare. Köp privat!! | |
|
Min polares polare köpte en Audi för nånting på 80 000kr på firma.Sedan dess har flera grejor pajat. AC och något annat roligt elfel. Men det har gått på garantin de lämnar. Och enligt trovärdiga rykten så har de slitit kopiöst lång tid på firman med dom där felen. Hade man köpt privat så hade man ju fått bekosta allt det där själv. Så att köpa på firma är i många fall jäkligt bra! |
|
|
Köp privat, det har jag istort sett alltid gjort. Det blir alltid dyrare i längden att handla på firma. Någon måste betala lokaler/löner mm. Man kanske ska passa sig lite för privat personer som "handlar" med bilar, fråga hur länge de haft bilen. Därmed inte sagt att det är fel att byta bil ofta men var lite extra vaksam. Ta med dig någon som har bra koll på bilar eller gör ett M-test. Tycker Kävlingepågen ide var bra, be någon på forumet hjälpa dig (kanske mot viss ersättning),det finns otroligt mycket hjälpsamma människor här. Om man har en bil i inbyte kan det vara enkelt och smidigt att bli av med den om man går till en firma. |
|
|
Hade tänkt kolla på bil i Stockholm och där bor säkerligen några av er i alla fall? :-) Jag får ta och skapa en ny tråd om det när det börjar närma sig och se ifall det är någon vänlig själ som vill hjälpa mig. Tack för de bra tipsen :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.