AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.947

För högt bränsletryck i 320i -85?

Sida 1 av 2
sl
56
slackern
320i -85
Har fått problem med en BMW som inte vill hoppa igång, den gick kanonfint innan den lade av. Satte en bränsletrycksmätare mellan filtret och tryckröret (fuelrailen), den stack iväg långt över graderingen upp till 12 kg/cm2 när jag körde den på startmotorn. Enligt instruktionsboken ska det vara "3 kilos tryck", antar att det är 3 kg/cm2 som menas.

Tyder väl på att det är tryckregulatorn som spökar, men tycker att den borde ge lägre tryck när den blir sliten snarare än för högt, eller tänker jag helt fel?

670 spänn vill dom ha för den lille, huga! =)
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Testa att plocka bort tryckregulatorn och byt ut den mot en annan. Ska som du säger hålla 3 bar orginal. (regulatorn sitter på fuelrailen)

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
sl
56
slackern
320i -85
Jo, men när ska den hålla 3 bar, vid vilken belastning av motorn? Tryckregulatorn är vakuumstyrd och reglerar trycket allt efter gaspådrag... men 12 bar är såklart helt uppåt väggarna... eller är det rätt i startögonblicket?

Det enda jag har att byta med är att köpa en ny regulator, vore lite tråkigt om det skulle visa sig vara vakuumdelen som spökar istället, det är därför jag frågar dom som eventuellt vet hur det förhåller sig här.
ew
189
ewert84
320ik 88
kolla vad skrotarna tar för den Länk det går att lämna till baka den om den i´nte fungerar
An
23
AnnsiA
320i -86 e30
Hadde ungefär samma fel på min.. världens tryck till varje cylinder när man körde på starten..och ville inte häller gå igång visade sig att vara styrboxen/datan för insprutningen...
lånade en exakt likadan styrbox av en polare å då gick den som en klocka igen..

Kolla så att den inte har pressat soppa ner till oljetråget.
Det gjorde nämligen min efter alla start försök, tydligen så blir det ett sådant tryck att den pressar soppa ner dit på någevis och blandar sig med oljan, hadde nivån på stickan som var ruskigt hög, stank bara bensin från den oxå...
Bytte olja å filter....

De är inte lätt å va tung!
sl
56
slackern
320i -85
ewert84.

Tack för tipset, ringde upp Granaths och det visade sig att lagernummret på dom där regulatorerna avsåg tankarmaturer. Han tyckte dom skulle spränga den där databasen i luften och han visste inte vad det var för idiot som lägger in dom där uppgifterna, är tydligen fel ofta. :-))

Jag får chansa på att det är regulatorn och hoppas jag inte kastar 700 i sjön, allt tyder på den.
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Som du skriver är BRT vakuumreglerad. Den gör att bränsletrycket sänks med ung. 0.5 bar vid stängt spjäll (tomgång osv.) Detta för att inte bilen ska få för fet balandning då. 12 bars tryck tror jag är hur fel som helst, men fattar inte riktigt hur det kunde bli så. Det skulle betyda att BTR inte öppnar alls eller bara minimaliskt.

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
sl
56
slackern
320i -85
Den måste ha hängt sig på något jäkla höger, har även kollat att det inte är stopp i returledningen, bytt filter, tändning som den ska, spridarna är uppmäta... det är bara den kvar. Funderade på om det kunde vara pumpen som fått frispel och skickar på mer än regulatorn hinner göra av med, men då skulle trycket sjunka till normal nivå när man stänger ner och pumpen stannar, men det ligger kvar på 12 bar... Det är nog inte mycket att diskutera, det måste vara den.
sl
56
slackern
320i -85
Då var den bytt, det hjälpte inte... drog ur alla tändstift och körde ur den på startmotorn, den var rejält sur. I med dom tillbaka och den snurrade någon sekund för egen maskin på 400-500 varv, sedan är den död igen.

Lade märke till en annan sak idag, när tändningen är på och jag drar ut och in ljusknappen snabbt så startar soppapumpen under en sekund... samma sak med automatlådan om jag drar spaken snabbt från P till 1 och tillbaka, då startar soppapumpen helt kort. Gör man det långsamt så drar den dock inte igång, låter väl spännande!! =)

Tar snart gummisläggan och får ett frispel på bilsatan.
Har själv problem med soppapumpen, men den starta när jag blinkar med helljuset när bilen är på tändningen.
Vet inte var felet ligger, har inte letat efter det heller för inget tar ju skada om pumpen snurrar någon sekund på helljuset.
Nu när jag funderat lite så har nog min soppapump också gått igång på ljusknappen. Men det var för ett tag sedan och det bara försvann.
sl
56
slackern
320i -85
Ja, det är märkliga ting som sker, pumpen och ljuset ska väl inte ha ett dyft med varandra att skaffa tycker man...

Har slut på ideér här... det enda som återstår är själva styrboxen... får försöka få fatt i en och prova med...
Jag tror men inte säker, men pumpmatningen o ljuset ska ha någon kontakt gemensamt tror jag under ratten där all el finns inna de går in till säkringarna.
Jag skulle kanske inte tro att ljuset o.s.v har något med att bilen inte startar.
Har du fortfarande högt tryck efter bytet?, startar pumpen när du försöker starta den?
sl
56
slackern
320i -85
Nej, har inte kollat trycket, tycker inte jag ska behöva det, det finns inga stopp i returen, och regulatorn är ny, så då ska det helt enkelt vara rätt tryck. Finns inget annat än det som styr den saken. Pumpen går hela tiden när jag kör på startmotorn, går en kort stund när jag slår på tändningen, så det verkar helt ok.

Men du säger en annan intressant grej här, kommer ihåg nu att bilen började krångla efter att jag hade fixat upp "kåpan" som sitter vid knäna på förarplatsen, under ratten, den hängde ner mot pedalerna när jag köpte bilen... det var efter detta som den började krångla faktiskt, kanske det är nån kontakt som är glapp under där... får kolla upp kablaget och se om man hittar nått skumt...
Gör det. Har du orka också så kan du ju följa bränlematningen som kommer från kabelstammen på vänstra tröskel som sedan mynna upp under ratten. Har för mig att den är grön/lila.
Slackern: Har du hittat elfelet?, är lite nyfiken för jag har väll precis samma fel som du.
sl
56
slackern
320i -85
Nej, har rivit isär och kollat men, hittade inga konstigheter, annat än när man vred på dimmern till instrumentbelysningen så tog sig bränsleförbrukningsmätaren en svängom fram och tillbaka också. =) Vet inte vad det är för jäkla flipperspel jag gått och skaffat mig, trycket ska vara rätt, gnista är det, och ändå vill den inte hoppa igång... rejält trött på den nu!
sl
56
slackern
320i -85
Efter att ha köpt nytt batteri, ny tryckregulator, tändstift, rotor och fördelarlock så visade det sig att det var tändspolen som lagt ihop. Hämtade en från skroten på en 318i för en hundring. Efter lite malande hoppade den igång med en jättekvast svartrök, härlig känsla och höra sexan spinna igen. :-)

Får tacka för all hjälp och synpunkter gott folk!

Skönt att den gick igång :-), men du har alltså fortfarande kvar elfelen?.
sl
56
slackern
320i -85
Nej, dom är som bortblåsta, när den väl startade så försvann dom där konstigheterna också, har inte gjort något annat än grejat med tändsystemet, kan ha varit några krypströmmar som spökat kanske... jag vet inte... :-/
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.