|
|
|
|---|---|
|
har sökt men inte hittat nått riktigt bra svar. Min bil (e39 touring-97 18000 mil börjar vibrera i 110 km/h och det känns som det kommer bakifrån,slutar vibrera runt 125......har provat med 3 olika uppsättningar däck både 15" och 17" men vibrationerna finns kvar. Om jag gasar upp bilen i tex 150 km/h och sen frikopplar och låter den rulla ner till 110 så kommer vibrationerna även då fast att friläget är i. skakar även i fram när jag bromsar försiktigt i från höga farter.har bytt bromskivor bak och smörjt upp handbromsen på bmw verkstad..(den tog inget alls förut) men vibrationerna finns kvar.har även bytt skivor fram men de verkar ha slagit sig direkt för skakningarna vid inbromsning kom tillbaka efter ca 100 mjuka mil....vart ska jag börja?? kar nivåreglering så det är ju såna luft kuddar bak....de är också bytta föresten. tacksam för hjälp....... | |
|
Kolla om du har ovala däck/hjul det hade jag. |
|
|
tjena .. har du kollat upp hjullager , bussningar ..!? du har inte sladdat in i nån trottoar kant på sistone . !! :) det verkar ju inte som om det skulle vara däcken det beror på när du ju testat med olika däck .. känns det i ratten nånting vid 90 / 120 km/h .. vid dessa hastigheter känns oftast vibrationer lättast .. ifall det känns i ratten så kan det vara spindelled/styrled ..!? kolla även mellanaxel lagringar etc .. om vibrationer avtar när bilen är varmkörd så brukar det oftast peka på ett lager glapp nånstans .. bussnings & led glapp känns oftast hela tiden .. Micke.l |
|
|
jag glömde säga att jag vart tin på en hjulistälnning också där allt ser bra ut......fick ett tips på något så simpelt som att bakluckan är fel justerad kan det verkligen påverka? |
|
|
hazzard var köpte du dina framskivor? Jag köpte framskivor och klossar på Motornord för ett tag sedan och de slog sig efter ca. 60mil! Och så gnisslar de, jag har inte varit med om varken slagna eller gnisslande skivor på en BMW förrut. :( MVH /Jonas Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter... |
|
|
Kolla om du har ovala däck/hjul det hade jag. Alltså balanserade däck men ovala däck kan vara balanserade ok, men ovala tänk på resultatet Mät med en mikrometer när bilen är upphissad Jag hade två uppsättningar där tre av däcken (1+2) inte var tillräckligt runda |
|
|
hazzard: Jag hade samma problem med min bil. (105 km/h) Jag har provat att byta bussningar bak, bytt skivor fram, balanserat hjulen ett antal gånger, bytt däck mm. Sen gjordes en fyrhjulsinställning och problemet var borta! |
|
|
Hej igen tack för alla tips....var in och kolla däcken nu på morgonen men de verkade helt ok....vet inte om man kan kolla som vi gjorde men vi hissade upp bilen och körde den i "luften",när jag kom upp i 105Km/h så började hela bilen vibrera....men det kasnek inte går att göra på det sättet??kanske blir fel vinklar på det mesta när däcken hänger i luften? men vibrationerna kom i exakt rätt hastighet ......blir knäpp på det här snart:-) |
|
|
Kan det inte vara så att splinsen till bakaxlarna har varit lös någongång och sedan har råkat blivit felmonterade. Hela drivlinan balanseras väll i ett stycke på fabrik, monteras det då ett hack fel vid reparationer så kan man få de där symtomen. Det är långsökt men om du vet av att du har haft lös dem någon gång så kan ju det vara en orsak |
|
|
Bara en liten rättelse: Om du vrider splinsen i kardanaxeln så ligger inte knutkorsen i linje, och då för du varierande rotationshastighet ut från axeln. Detta påverkar mer än ev obalanser. |
|
|
misstänker också att dina vibrations problem beror på nånting i kraftöverföringen och då säkerligen " mellanaxeln " vibrationer ifrån denna känns i hela bilen och då speciellt extra kraftigt när du motor bromsar vid högre fart .. precis som /jan-E skrev så kan den vara felmonterad .. men kolla knutkors som kan ha rostat ihop och fastnar / kärvar och då tvingas axeln att arbeta i en felaktig vinkel .. när du hade bilen upphissad och körde den och fick vibrationer kollade ni då under bilen hur mellanaxel snurrande - man kan ibland se hur den vibrerar när man gasar på upp till ca 90 och släpper gasen .. bilar som har ett stödlager monterat mitt på mellanaxeln kan få mkt kraftiga vibrationer när stödlagret blir dåligt .. t ex volvo 245 så var det ju vardags mat med detta fel .. Micke.l |
|
|
Har samma problem. Minns dock inte om det fanns i vintras med sommardäcken. Har köpt nya däck, hjälper inte. Funderar på dämparna bak men är osäker. Det med att du hissade upp bilen i luften var intressant. Har dock en automat, kan man göra så med den? Verkar bara hända med touringarna. Jag blir också tokig av detta vibrerande. Sa testa med vinterdäcken på. Då borde det vara däcken. Jag hör av mig. Hoppas du fortsätter skriva hur det går för dig. Har förresten byt däckuppsättning 3 ggr. Om det är däcken borde väl inte vibbarna sluta vid 120-125 km/tim eller? |
|
| I vintras med vinterdäcken menar jag. | |
|
jag har provat med en massa olika däck men vibrationerna är kvar......har tid på bmw nu på måndag....de tror att det ev är bakvagnsbussningarna som kan va dåliga men vet inte om man törs lägga 4000 på nått som det kanske inte är fel på. kanske är det stötdämparna för när jag kör i ett gupp så käns det så 2-3 små vibrationer efter första stöten. /jonas |
|
|
Hej! Jag bytte dessa bussningar i bakvagnen.Efter att ha haft vissa vibrationer. Dessa försvann. LOAH |
|
|
Problemet är just att man inte VET var felet ligger. Kan bli dyrt att byta allt som det kan tänkas vara. Själv funderar jag på en fyrhjulsinställning. Byter man dämparna borde den bli ännu stötigare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.