|
|
|
|---|---|
Fia |
x-modellerna är väl fyrhjulsdrivna om jag inte fattat fel.. Men är resten bakhjulsdrivna? Funderade på det i helgen då de flesta framhjulsdrivna stccbilar inte hade insidans bakhjul i marken medan bmwbilarna såklart hade det ;) Varför är det så? Eller snarare, bättre eller sämre med fram- resp bakhjulsdriven bil i just den situatuionen? // Fia som ber om överseende med sina (o)kunskaper... |
|
Så vitt jag vet så är alla bmw bakhjulsdrivna förutom dom som är fyrhjuldrivna då. När det gäller stcc bilarna så kan nån anna svara på det. Det är utanför mitt område.. Ha de gött Mvh Jojje |
|
|
Att STCC-bilarna lyfter olika hjul beroende på drivande axel beror på en mängd, ofta komplicerade, faktorer, man har en helt annan bil än vad som säljs till en vanlig kund även om den ser likadan ut. Dock så är grundprincipen densamma även om det är väldigt stor skillnad på en racingbil och en vanlig standardbil. Skillnaden mellan en framhjulsdriven och en bakhjulsdriven racebil är väldigt stor om man ser till chassisättningar osv. /Anton |
|
| Som racebil kan vi väl i stort säga att en av de största fördelarna med bakhjulsdrift är att du fördelar arbetsuppgifterna mellan fram och bakhjul. En framhjulsdriven måste bromsa, styra och driva med samm hjulpar vilket som regel slutligen äter upp däcken. | |
|
och med bakhjulsdrift får man ner kraften i marken lättare då bilen tenderar att lyfta eller "stegra". då det blir mer tryck på bakhjulen/drivhjulen, ökar friktionen och accerelationen blir snabbare jämfört med en likvärdig framhjulsdriven bil. I tex ETCC är det bara BMW som är bakhjulsdrivna därav får de oftast de bästa starterna. *om en människa behärskar allt, är hon inte obehärskad då?* |
|
|
Som exempel så tog väl Göransson fyra bilar i starten i andra loppet på Ring Knutstorp och var i ledning i första kurvan...vann sedan överlägset :) BMW - När du älskar att köra! |
|
| såg en etcc tävling för ca ett år sedan. i ett heat låg bmw i topp 6 och de enda två volvobilarna bröt. alforna var på 7 och 8 plats. var inte bmw nya då eller rent utav hela klassen ETCC? fick för mej att det var nytt och bmw ledde överlägset över alfa och volvo. sen har de kommit ifatt lite grann. det är min uppfattning men jag följer inte tävlingarna har bara sett lite när jag zappat på TVn. | |
ormen |
racing hänger på mycket mer än biltyp, mycket mer... |
|
Vad gäller racing är bakhjulsdrift helt klart bättre än framhjulsdrift, av flera anledningar. Jämnare däckslitage och bättre drivgrepp i starten och ut ur långsamma kurvor är väl de viktigaste. Bakhjulsdrivna bilar har ett vikthandikapp i standardklasserna (ex ETCC och STCC) för att jämna ut oddsen lite så 'framkrafsarna' ska ha en chans. Framhjulsdrift fungerar hyfsat i racing så länge motoreffekten är rimlig (i STCC/ETCC knappa 300 hästar) men i t ex F1, Indycar/CART och NASCAR där vi pratar om effekter på minst 700-800 hk är det uteslutande bakhjulsdrift som gäller. (NASCAR-bilarna är bakhjulsdrivna, trots att standardmodellerna de är baserade på numera är framhjulsdrivna nästan hela högen!) Alla BMW-modeller (utom de fyrhjulsdrivna) har i alla tider haft bakhjulsdrift, det är något av en helig princip! Dock har det rullat en framhjulsdriven prototyp, den eldrivna E1 från 1991, som tyvärr brann upp och inte finns bevarad till eftervärlden. Och sen har vi ju förstås 'bilen med världens bästa framhjulsdrift', Mini, som är en ren BMW-produkt men inte får heta BMW av produktpolitiska skäl. /// Gunnar E. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.