AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.601

Problem, ryckig tomgång

ve
222
vevarsel
328 Touring - 96
har fått lite ryckig tomgång efter ett motorbyte, först var tomgången helt ok skogen då den pendlade mellan 1400 och 500 varv. Det är åtgärdat nu men den går fortfarande ryckigt på tomgången (bluddar som att den missar på en cylinder), avgasvärdena var inte bra heller. Har dessutom bytt LMM och Tändkablar innan.

HC = 308
CO=1.996
Lamda=0.949

Vad tror ni om detta?
Pratade med dom på Bmw och dom trodde med 99% säkerhet att det skulle vara lamdan som behövs bytas. Har hittat en beggad lamda nu (vill inte betala 1.675 kr) och hoppas det ska ge resultat, nån annan som har några andra teorier får gärna dela med sig av dom =)
min tomgång på en e46 var också ojämn...det var ett membran nåstans som var dåligt kostade 800 att byta på bmw

bensinfilter och nya stift löste det för mig

MVH // Harris
Bilder på Bilen: Länk
Kockjäveln
Har haft liknande trubbel på min. Blev bara värre och värre. Pillade den insuget och bytte ut insugspackningarna, sen dess går den som en dröm. Det var varken dyrt eller jobbigt. Köpte packning på tub, tror den kostade typ 80 spänn
ve
222
vevarsel
328 Touring - 96
har redan kollat runt insuget och bytt den där stora bälgen men till ingen verkan på tomgången, nu är det lambda som ska bytas och hoppas med alla fingrarna att det kommer att bli bättre =)
Pa
67
Patrik141
325iA Coupe -92
köp ingen begagnad lambda jag har hört att den är en förbrukningsvara och man bör byta den ca var 15.000mil lr nåt sånt om det nu stämmer köp universal typ på autoexperten lr nåt det gjorde jag den funkar bra den kostade 800
ve
222
vevarsel
328 Touring - 96
hehe redan köpt en beggad för 400 kr så vi får hoppas att den funkar =) Återkommer om det blev nån skillnad
ve
222
vevarsel
328 Touring - 96
har nu bytt men till ingen nytta, spelar ingen roll om jag kopplar ur lambdan heller, den går lika kass ändå på tomgång, tycker mig finna att det till och med har förrvärrats :(
Nu blir det att lämna in den igen hos bmw.....
ve
222
vevarsel
328 Touring - 96
hade även lös batteripolerna för att nolla datorn men jag hade bara bort dom i 20-30 min, läste nyss att man ska ha bort dom minst en timme så nu lämnar jag bilen strömlös övernatten och hoppas att det hjälper =)
ve
222
vevarsel
328 Touring - 96
nej det funkade inte med nollning av boxen fortfarande extremt ryckig tomgång, tycker dessutom att det förvärrats efter det att jag bytte lambda tomgången är helt katastrof och bilen hoppar och skuttar bokstavligen på tomgång, tycker även att den rycker lite när man kör på låga varv.
Tyvärr så köpte jag en beggad lamda som hade suttit i motorn som jag köpte så jag vet ju inte om den ens om den funkar som den ska, ångrar att jag inte köpte en hos motornord istället så man kunde utesluta lambdan helt.
Tycker det är lite lustigt att tomgången har förvärrats sedan bytet av lamda.Är det nån som har några mera förslag på vad det kan vara????
fr
70
froodi
318i -91
garanterat att det är nån slang som har spruckit.
jag hade också problem med ryckig gång men det var en slang som hade lossnat satte tillbaks den sen gick den jättebra.
fr
70
froodi
318i -91
det är ju bara att kolla om du tar startgas och sprutar på alla slangar. om du har nån sprucken slang där han tar in luft så kommer han att rusa i varv.
ve
222
vevarsel
328 Touring - 96
Frodi: vilken slang var det som hade lossnat för dig då?

ska kolla det med slangarna lite nogrannare först men jag är nog lite lur på att det kan vara nån spridare som är lite galen. Har en som tickar rätt friskt när bilen blivit varm. Ska lämna in alla spridare i veckan och "tvätta" upp dom, en sak till som man kan utesluta efter det.
Var iaf hos bmw och lamdan var det inge fel på.....visade helt ok.
Blir bara så frustrerad när man inte hittar skitfelet!!!!! jaja hoppas på spridarrengöringen eller nån slang som är sprucken =)
fr
70
froodi
318i -91
det var en slang som sitter vid gasspjället men vi har ju inte samma motorer så jag tror du får testa med startgas det var det jag gjorde när jag hittade vars slangen skulle sitta.
fr
70
froodi
318i -91
Nu vet jag vad det var för slang det var en kolkanister slang som ska ta hand om bränsleångorna kolla om den är trasig för det var den som gjorde så jag fick ryckig tomgång m.m
zi
60
zippe84
318i -92 (E36)
det finns någon slags automatshoke eller kallstartsventil kanske det heter. Den styrs utav en tempraturgivare om nån elkontakt är glapp där i givaren eller mottagaren som styr denna ventil så vet han inte hur mycket han skall släppa på så då pendlar han fram och tillbaka.
Min motor tickar som en disel när han e kall när det är nollgradigt eller kallare. e rädd för att det är lyftarna som låter, men vad kan jag göra åt saken??

Mvh//Niklas
Pe
165
Pekka Power
530dt -99
850iA -91 735iA -87
Hej zippe det finns ett rengörings medel som heter nåt me valveclanig som man häller i oljan kör ett tag sen byter olja det brukar hjälpa i vissa fall
ve
222
vevarsel
328 Touring - 96
kan verkligen en spridare göra så att bilen går så här ojämt på tomgången? börjar bli lite småtrött på att felsöka nu.......ska slänga in spridarrengöring och kolla om det blir nån skillnad
Visa användare
33
tdpower
3.0/3.5Csi-72
320/2.5-88
524td-87
Har samma problem på min 325-87 som bara har gått 11200mil.
Den missar på någon cylinder när den är kall. Den är också svårstartad vid kallstarter. Jag har bytt tändstift, spridare, kollat alla slangar. Ibland när bilen är kall och man ska köra iväg så ökar tomgången till ca 2000 varv men alla symtomer försvinner när bilen blir varm. Mycket konstig.
ve
222
vevarsel
328 Touring - 96
ja spridarrengöring blev då ingen skillnad iaf, har en eller flera spridare som tickar satan när bilen blivit varm, det är bara att ta ur dom och lämna in dom för rengöring hos närmaste bosch verkstad, dyrt är det oxå :(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.