|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 318 touring (facelift/valvetronic) som jag vill få ner lite på marken. Jag hade planer på att skaffa BilsteinSprint dämpare med några lämpliga fjädrar till, men efter annat roligt som åkt på bilen iår så får jag pausa lite för att inte döda min budget totalt :) Jag är ute efter väldigt marginell sänkning, jag har sett Eibach fjädrar som ska sänka 30/25-20, finns det någonting annat i det segmentet?? Inte ute efter någon 60/40 sänkning då jag inte kommer förbi alla gupp på min gata (skojar inte:() och så vill jag inte avliva orginaldämparna. BMW's M-chassie består väl både av Sachs dämpare och andra fjädrar? Vilka har bra priser på bra fjädrar med vettig sänkningsnivå? /Wille | |
|
Om du hittar ett kit med den sänkning som du vill ha till din bil så kan jag bara rekommendera Eibach som har väldigt bra kvalitet. En av få tillverkare som också gör riktiga progressiva fjädrar (olika tjocklek på varven och diameter på tråden). Många andra gör sina progressiva fjädrar på ett enklare sätt så att de första varven slår ihop och de blir då stötigare eftersom fjäderkonstanten inte ökar progressivt (plus att det låter när de slår ihop). Eibach är därför oftast ganska snälla mot original dämparna och de är bara ca 10-25% hårdare beroende på bilmodell. Ska man ha större sänkning så måste man ha ca dubbelt så hårda fjädrar för att det inte ska slå igenom. /RS2 |
|
|
Länk Denna sänkning gjorde jag på min e46. 35/15 tror jag dom uppgav, hur som helst tyckte jag det var lagom. 10´ betalade jag inkl.frakt från Motornord för bilsteindämpare och fjädrar. Bilen kändes riktigt bra med dessa på, inte stötig men "fast". /Anders Länk |
|
|
Tackar för svaren, det är som sagt bara fjädrar som jag är på jakt eftersom jag köpt fälgar/däck, avgassystem och gjort massa annat småpyssel på bilen i år. Sedan stundar ommålning av mitt hus i sommar och där går det också några spänn:( 35/15 sänkning såg mycket bra ut på din bil Anders, men jag tror jag går på Eibach fjädrar när jag hittat ett bra pris någonstans. Kanon inlägg RS2! Jag har haft progressiva H/R fjädrar i kombination med Gula Koni på en tidigare bil, där funkade det helt ok, men jag tror inte de skulle lira lika bra med orginaldämparna. Efter vad du skrev tror jag ännu mer på Eibach... Mvh, /Wille |
|
|
Det blev Bilstein Sprint dämpare och Eibach fjädrar, chassiet kändes helt annorlunda (mycket rappare och mycket mindre svajig-mast-känsla) efteråt utan att vara stötigt:) fjädrarna har inte riktigt satt sig än för att dämparna och fjädrarna byttes idag. Mycket nöjd så här långt... /Wille |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.