|
|
|
|---|---|
|
Jag har trimmat min e30 325 1988 med öppet luftfilter 535 lmm 535 spridare fullportad topp 280graders cam extraktorgrenrör och trimchip som som jag köpte begagnat av en som säger att den ska vara mapad för de saker jag har. ska även fixa ställbar bensinregulator min fråga är måste jag mappa eller kan jag ställa in den så den inte går för rent men bra ändå. tänkte kanske köpa en mätare med lysdioder för att ställa rätt blandning. frågan är alltså går det att ställa in utan mappning och lysmätaren och ändå få hyffsad resultat. hur har ni gjort som inte har mappat? | |
|
Det är sällan eller aldrig jag hör talas om att nån mappar om Motronic-boxen, kanske för att så få har utrustning att göra det med. Men man har ju en del saker att styra med på andra sätt om man antar att mappen i det chip man har fungerar hyfsat med den motor man har, nämligen tändläget och bränsletrycket. Bara här kan du gå på känsla, men har man tillgång till bredbandslambda och avgastemp har man nog bra möjligheter att få den att gå hyfsat, man känner ju om den har mera mos med en speciell inställning så att säga. Ska man däremot få den att gå bra över hela registret och inte bara vid fulla spjäll, då behöver man mappa om från scratch. Inte dumt med ett SMT-6 åtminstone, helst då man använder det för att eliminera LMM och istället använder en MAP-sensor (rensa LMM). Skulle vara kul att höra andras tankar om just den här typen av trimning då det är det enklaste alternativ många har. Det är något jag själv överväger att göra.. |
|
|
finns en kille i usa som skrivit ett program för att mappa motronicen, dock så måste du programmera ett nytt chip med någon "chip-brännar-utrustning". men då kan du ju kasta på ett programmeringsbart så går det att göra flera gånger. Turbocenter säger att de kan göra detta.. TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
Jeppe W |
Har du möjligtvis adressen till killen i USA?? Jeppe W |
|
Jag kan minnas fel men det finns nån kille på TPC-forumet (Volvo) som mappar gamla Motronic. Sök omkring lite där. Länk |
|
|
har även för mig att turbocenter klarar såna grejer.. tror det var dem jag ringdeför läääänge sen å frågade.. TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
| Ditt chip är ju en annan mapp till viss del. som borde gå rätt bra ihop med din kam tex... | |
|
Bror Jaktlund mappade min M20B23 sugmotor. Han gjorde ett väldigt bra jobb och tog 10000:- för det. /Hellas #49 Experience Driving Endurance Länk |
|
Jeppe W |
Jag hoppas det blev en nolla för mycket där...!!!??? |
| Jeppe W: Det blev det garanterat inte... 6-10k är normalt för en mappning oavsett motorstyrning. | |
Jeppe W |
Vad tar dom betalt för då??? Kunnandet och svindyr licens på mjukvaran eller vad??? man kanske skulle byta bransch! ;) |
|
dom tar nog betalt mkt för tillgång och efterfrågan --- WWW.JK-RACING.SE I samarbete med: www.tribal-racing.se www.bobkit.se TMT |
|
Jeppe W |
jo de e klart förstås...vad finns det annars man kan göra med (mkt) begränsad budget samt lite överkurs i elektronik?? |
|
Det är inte helt enkelt att mappa en motor bara så där. Man kan ju gå på fingertoppskänsla och erfarenhet, men saknar någon av dom egenskaperna ska man nog inte ens tänka på det. Bredbandslambda och avgastemp är minimum jag förväntar mig om motorn ska mappas av ett proffs och allt jobb runt om det innan motorn kan börja bromsas kostar det också. Sen kan vi ju lägga till det där med licenser, hyra av lokal och arbetsgivaravgifter så tycker jag att det är billigt med 10.000 kr. /Mattias |
|
|
om du ska köpa den billigaste färdigbyggda bredbandslambdamätaren går den lös på c:a 5500kr inkl sond. därefter en avgastempmätare som kostar från c:a 1500kr sen måste du ha ett programmerbart chip att sedan ersätta det befintliga ROM-minnet (som redan sitter där) med ett omskrivbart dito. kostnad i material för detta = c:a 500-1000kr. därefter måste du ha utrustning för att bränna chippet, kostnad från 3-400 till väldigt mkt. Nu är det bara börja ut å mappa. dessvärre så tror jag inte att motronicen går att mappa i realtid, utan man måste lägga in den nya mappen å testa mellan varje pull. = tidskrävande! och VÄLDIGT jobbigt utan rullande landsväg!! så som ovanstående skrev, lämna in, det är bäst. om du nu bestämt dig för att mappa din bil med motronic. ett annat alternativ till att mappa motronic är att köpa ex. en SMT6. se www.perfectpower.com TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.