AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
916

Det tjuter & varningslampa lyser..hjälp!

Har 2 problem som jag undrar om någon kan förbarma sig över:

1. Varningslampan för "motorns avgasvärden har försämrats" tändes för ett tag sen. Hade tankat 95 okt (brukar tanka 98). Så när soppan var slut fyllde jag på med 98 igen - då slutade lampan lysa och jag trodde allt var frid och fröjd! Besiktade bilen - Allt var grönt inkl avgasvärden! Nu har lampskrället börjat lysa igen. Vad kan problemet vara?

2. Vad jag trodde var fläktremmen - tjuter vid låg hastighet/växel när man gasar på tills man kommit upp i högre hastighet. Men det verkar inte vara den ...kan det vara något med vattenpumpen eller varför skriker det? Är det kostsamt tro?

Tacksam för all hjälp!! (Har en 318 -00)// Maria
Antagligen lagren i vattenpumpen som börjar ge upp. Låter precis som fläktremmen slirar, hade detta på min.
Tack, hade mina misstankar åt det hållet (vattenpumpen)! Är det en dyr historia? // MVH Maria
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Jag har en arbetskamrat som hade ett liknande problem med sin 318i-00,antar du menar "motorlampan" dvs den som ser ut som en motor?...
Det visade sig vara luftmängdsmätaren som felade.
Kan säkert vara ett antal "grejor" men låt en kompetent verkstad felsöka.
Svårt visst för vissa verkstäder att hitta detta fel men som sagt så kunde en duktig BMW mek hitta felet till slut.En nu luftmängdsmätare går väl på ca3500kr...En begagnad hittar du väl för ca1500kr.
Spring nu inte och köp en lmm på "vinst o förlust" utan hitta felet först :)
Kan ju vara en del annat...T.ex lambdasond.

Vad gäller fråga nr 2 så har jag inte några direkta tips annat än>>Går motortemperaturen upp?Varför skulle det inte kunna vara remmen?Hur konstaterade du att det inte var remslitage/för slappt spänd rem?

Mvh Janne.
Tack för svar! Bad en kompis (hyfsat bilkunnig) spänna och kolla remmen - men vad vet jag,kanske är den ändå. Vad gäller varningslampan så är det den som ser ut som en liten motor och står för "avgasvärdeförsämring" enl instruktionsboken. // Maria
du kan känna på hjulet till vattenpumpen om den glappar.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Går bilen dåligt också?Dvs "tappar den kraft" t.ex med gaspådrag på t.ex tvåans växel?Drar den mera bensin nu än förut?

Det symptomen hade den 318i som jag refererade till när lmm var en smula def,dvs när "motorlampan" lyste..

Mvh Janne.
Ta
106
Talwar
325IM TIC -89
Hej.
Jag vet inte vad du har för motor, men farsan hade ett liknande skrikande ljud som du beskriveri sin 525 (M50b25 motor). Det var en spännrulle till remmen som hade gett sig i lagringen. Skitsvårt att hitta då det bara "skrek" ibland. Varken remmen, spännrullen/rullarna eller vattenpumpen är särskilt dyra som reservdelar. Hitta nån som kan byta billigt bara.

Mvh Andreas
Tack, ska kolla upp vattenpumpen. Glömde säga att jag även bytte ut remmen + spände den, vilket alltså inte hjälpte. Janne T, jag hittade tidigare matnyttig tråd om "motorlampsproblemet". Ska lämna in bilen på BMW för felsök, men det kan ju vara skoj att ha lite hum om vad det kan vara innan! // MVH Maria
SpineKracker
Om jag inte minns helt fel så kostade vattenpump till 325 e36 runt 800 kr hos bmw så det borde väl landa där någonstans..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.