|
|
|
|---|---|
Fia |
Hej! Vad betyder bokstavsförkortningarna som står efter ex 330 mm? Förklara gärna så en total nolla förstår ;) i d Ci Cd // Fia som ber om överseende med sina (o)kunskaper... |
|
i = bränsleinsprutning (istället för förgasare) d = Dieselmotor Ci = Coupé med insprutning Cd = Coupé med dieselmotor Mvh, Kalle _____ Länk |
|
| Glömde det viktigaste: Välkommen till världens bästa forum!!! :-) | |
|
i står för insprutning ska jag ha för mej d står för Dieselmotor Ci är karossen i Coupe utförande Cd är Coupe med dieselmotor det finns en bra modellguide på Autopower. vet inte riktigt hur man länkar men det kanske finns en annan vänligt själ som kan länka. *om en människa behärskar allt, är hon inte obehärskad då?* |
|
| ojdå, kalle var snabbare än mej! | |
|
Modellguiden -->Länk Välkommen till världens bästa forum! En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW! |
|
|
tänk så tankspridd man e ibland! Glömde säga Välkommen! |
|
Fia |
Oj! Vilket mottagande;) Tackar så hemskt mycket!! Fina citat ni har med ;) // Fia som ber om överseende med sina (o)kunskaper... |
|
Välkommen Fia! AF-Racing.tk Länk |
|
|
Välkommen! /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
Fia |
Modellguiden fattade jag inte så mycket av men ändå ;) Men då kommer ju såklart en följdfråga (var skulle man ha lagt den som ny tråd, kan ju inte forumet så bra...): Vad är det för skillnad på bränsleinsprutning och förgasare? Fördelar/nackdelar? Vad används när för vilken effekt? // Fia som ber om överseende med sina (o)kunskaper... |
|
Förgasare är som namnet antyder en apparat som blandar och bensinen med luften för att sedan skicka blandningen vidare till förbränningsrummet. Insprut är en modernare teknik som innebär att bensinen sprutas med precision i insuget på motorn. Hur stor mängd som ska sprutas in i motorn avgörs genom att mäta upp hur stor mängd luft som motorn vill ha. Detta sker numera på elektronisk väg men det finns även insprutsystem som är mekaniska. Jag känner att mitt ordförråd inte riktigt räcker till. Vill någon rätta eller lägga till så gör gärna det. Enkla beskrivningar om motorer och en hel del annat kan finnas på Länk Just bränsleförsörjning av motorer tas upp här Länk /Anton |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.