|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Alexxx, då blir det till att leta efter en annan bil. Det är helt "normalt" på en M5a. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
"Alla sportbilar drar olja". Inte alls sant. Min M coupé drar inte en droppe och det gjorde inte heller M roadstern som jag hade tidigare. Jag har frågat mekarna hos min lokala BMW-verkstad om diverse kända standardåkommor på olika modeller och har alltid fått samma svar: "Nej, något sådant har jag aldrig hört talas om". Jag frågar dem inte längre om omtalade standardfel kan jag tillägga... /Andreas _____ Länk |
|
|
Hur kan det vara "normalt" Min M3:a drog inte en droppe på 2 år, o jag e inte blyg på gasen!!!! *Gasar tills det rasar* |
|
Sandro |
Det där med oljeförbrukningen diffar från bil till bil. Jag tycker det är illa om den inte drar lite olja, lite olja ska den dra. ...kan den ju vara värd ;o) Sen att vanosen saknar backventil och låter som en tvåtakts gruvdieseltruck i några sekunder kan man väl leva med.. En sak till, tänker man ens på oljekostnaden om man är i köpartagen av en M5:a ska man nog tänka om... |
|
Läs det här: Länk In fact, the oil issue is no problem according to BMW. In fact I have seen pictures of M5 in different tests in car magazines where there is a Castrol RS in the luggage compartement... According to a source from Germany BMW M GmbH say that the oil consumption is normal until around 10000 km. Known from this source extensive experience that 0.5 to 1L at 1000 km is possible within the first 15000 km with BMW M models. |
|
|
Att tänka på om man jämför M5 med M3. M5: drar mer bensin, mer olja, dyrare skatt m.m., alltså nästan mer av allt när det gäller ekonomi. |
|
|
Om man glömmer allt som har med ekonomi att göra, så har man en underbar bil att köra & äga (komfort & sport). 5 stjärnor av fem i nästan alla provtester sen den byggdes. Utmanare: Audi RS6, Mercedes E55 AMG & Jaguar X-Type R. Är dessa bättre? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Xit: En bilmek har "tystnadsplikt" :)) Sedan läser dom väldigt sällan de servicemanualer som dom har att tillgå har jag märkt. Det är ingen påhittad skröna utan det finns väl dokumenterat i BMWs servicemanuler som åtminstone jag läser :)) 1,5 liter på /100 mil gäller inte enbart M5 utan de flesta BMW.modeller. The old fashion way är att en motor ska renoveras ok det går åt mer än 1 liter på hundra mil. Här är en M5 som fått nytt block på garantin Länk ///MVH Hasso Länk |
|
hasso, du verkar ha koll på detta. Hoppas du har tid med några fler frågor! Om bilen drar mer än 1 liter olja/100 mil, betyder det att motorn är slut då eller att man kan köra 10.000 mil till, även om oljeförbrukningen är hög? Jag vet inte vad Castrol 10W60 kostar, men kan nog tänka mig att pytsa i en liter per 100-300 mil så länge motorn inte tar skada av förbrukningen. Jag antar att man är körd om man försöker få ett nytt block på garantin på en -00:a? Jag vet att BMW har speciell hantering av förste ägare, men som andre/tredje är det väl kört? Har hört någonstans att man kan kolla hos BMW-verkstäder om en viss bil har gjort garantiåtgärder, stämmer det? Det ska tydligen räcka med regnumret/chassinummer, funkar t o m på tyskimporterade bilar. Om man skulle köpa en 00:a och upptäcka efter ett tag att oljeförbrukningen är väldigt hög, kan man ta det på maskinskadeförsäkringen? De flesta bilförskringar har 5 år/8000 mil, en 00:a uppfyller de kraven ungefär ett år till. |
|
|
första året med min M5 00 så körde jag 1100 mil med den, ibland lungt och i bland hårdare. dock ingen bankörning. Jag fyllde på 1 liter på dessa mil. Inte så mycket att säga om Annars en härlig bil som är billigare på försäkring en M3 an. Hade' " Varför bara ha 1 st, när man kan ha 2 st" Macc |
|
|
Alexxx! Om du esugen på en M5:a köp den, problem finns på alla bilar, men Vanos och massemätarna är dom STÖRSTA förrekommande felen på denna bil. Har haft en -99 som inte drog mer än dom nyare modellerna så allt är relativt.Beror nog bla på hur den vart inkörd när den var ny, samt samma års modell på bil kan ha sämre (hk effekt) än en annan bil med samma årsm. Kör du fullt gasspäll så drar bilen mer bensin precis som med oljan. men det är väl logiskt för alla högprestandabilar eller hur ;) Det har alltid kostat att ligga på topp Alexxx :) Vad är du ute efter för bil, ev kan jag hjälpa dig att hitta en bra |
|
|
Svart med titaninredning och svartgråa sportstolar, nav e ett måste!!! max 11000 mil och nya optiken=) *Gasar tills det rasar* |
|
|
Exakt samma svart med titaninredning och svartgråa sportstolar, med TV & Navi gärna Facelift skulle jag ha innan jag köpte min :) Det blev istället en annan & jag är lika glad ändå :) Länk BMW M5 NAVI TV TEL FACELIFT. Heritage svart skinn, Trä. Årsmodell: 1999 Mätarställning: 11.500 mil Färg: Carbonsvartmet Karosseri: Sedan Pris: 268.000 kr Extrapris: 255.000 kr REG: UMH093 BMW M5 TV/NAVI Facelift. Silverstone svart/grått skinn, titan. Registreringsmånad: Maj -99 Mätarställning: 11.000 mil Färg: Carbonsvart.met Karosseri: Sedan Pris: 289.000 kr Extrapris: 269.000 kr REG: TCR100 BMW M5 -Med nytt facelift -toppexemplar - FULLUTR. Svart skinn, titan. Registreringsmånad: Maj -99 Mätarställning: 7.500 mil Färg: Carbone svart met Karosseri: Sedan Pris: 279.000 kr REG: ROJ301 |
|
| Hasso: ok du vet vad du pratar om det hörs. undrar bara varför bmw mörkar detta "bekymmer" måste ju finnas pengar att tjäna på detta för dom? | |
|
Ok, Mina erfarenheter angående oljeförbrukning på BMW är följande: Jag har haft om jag inte minns fel 8 st BMW dom senaste 12 åren. Den som dragit minst olja är min nuvarande Biturbo, den drar ca 1 liter på 300 mil, normalkörning. Den som dragit mest var en M5 92, den kördes förvisso ganska hårt. ca 1 liter på 150 mil. Den BMWmeck jag haft kontakt säger att drar den mer än 1 liter per 100 mil så är det inte normalt. Jag har ingen som helst erfarenhet av nya M5, så om den drar mer av naturen vet jag ej. Det låter däremot konstigt om det skall vara normalt att en i stort sett ny bil skall kunna dra så mycket som 1,5 liter på 100 mil. Då har man ju hunnit hälla i 22,5 liter olja innan första 1500 mila sevicen. ? |
|
|
B10Biturbo394!!! Håller med dej, väldigt konstigt, måste ju ha en M5 över en helg om man ska köpa en, annars kan man ju åka på en riktig NIT=) *Gasar tills det rasar* |
|
|
Alexxx: Du bör byta ut din signatur ifall en säljare ska gå med på att låna ut sin bil till dig över en helg ;)) /Andreas _____ Länk |
|
Morten B |
Min erfaring er at E39 M5'en drar mer olje når den kjöres "aktivt", dvs på höye varvtall og i "sport" modus. Kjörer man lungt og "vanlig" drar den mye mindre olje. Det kan kanskje også väre en forklaring til at mange har ulik erfaring med olje-forbrukningen? |
|
Alexxx. Har du inte hittat en bil ännu? Svart och gråsvarta sportstolar :) går det inte bra med helsvart? Är en tysk bil ok? Vad får den kosta? Vill du ha allt orginal? fälgar motor avgassystem mmm? |
|
|
Ja helsvart inredning är okey. Tyska bilar går oxå bra, Sportavgas är en fördel och ev sänkt!!!!! Annars ska den vara orginal!!! Max 11000 mil och 240.000sek (Obs jag är extremt pedant, så inga repor o dylikt!!) *Gasar tills det rasar* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.