|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hörde idag utav en firma som trimmar och stylar bla BMW och Ferrari att man ska akta sig för att köpa en 99-00:a Dom har tydligen lagat flera stycken med för stort glapp mellan kolvar och cylindrar med ett resultat av att bilen drar massor med olja, (Pris 50-70.000) Detta åtgärdades tydligen i månad 6 år 2000, så nu undrar jag om det är flera som har hört om detta "problem"? För det ska tydligen vara ganska så vanligt............. *Gasar tills det rasar* | |
|
Har jag aldrig hört "Luft ska man ha i däcken inte i hjulhuset"/Ryssen Länk |
|
| Folk snackar mkt.. man ska inte tro allt ;) Gör tätare oljebyten så minimerar du oljeförbrukningen ännu mer. Funkar bra? min drar 1L/ 350/400 Mil | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Stämmer mycket bra att det fått bytas block på på det första generationens M5 fram till mars 2000 då den fick bättre kolvbestyckningar det har ändrats också i janurai -99 med optimerad finlsipning av cylinderväggarna pga hög oljeförbrukning. Så det är ingen skröna. klapprande Vanos är också vanligt på de första generationens M5, ändrades också med backventiler så att oljan stannade kvar i vanoshydraliken med avstängd motor. Så det kan nog vara ide att inte köpa en M5 tillverkad före mars 2000. Personligen tror jag att problemet med hög oljeförbrukning till en viss del skapades av den första ägaren som kanske inte körde in bilen ordentligt när den var ny, vem kan låta bli att stoppa plattan i botten på en M5 om tillfälle ges :)) inte jag i allafalla . ///MVH Hasso Länk |
|
Tyvärr ett välkänt fel som finns dokumenterat i en intern BMW service bulletin. De som haft extrema problem har också fått sina motorer utbytta på garanti (förlängd). Därför skall också Castrol TWS Motorsport 10W-60 användas till dessa motorer (t o m februari 2000). Observera dock att det inte är något annat problem mer än lite hög oljeförbrukning så det krävs att man hela tiden håller koll på nivån. /RS2 Engine oil consumption E39 / S62 Complaint: Engine oil consumption is greater than 1.5 litres per 1,000 km after a running-in phase of 10,000 km. Cause: Unfavourable running-in characteristics of cylinder barrels with the piston rings. Affected vehicles: E39 S62 (M5) Manufacturing period: Start of series production (September 1998) until end of February 2000. The following actions have been taken in series production: January 1999: Optimised honing procedure for cylinder barrels. February 2000: New, improved piston rings fitted. |
|
|
Okey, jag blev lite fundersam när jag fick höra det, Så man ska alltså inte köpa en M5 som är äldre än 00? Går det att kolla upp om en svensksåld M5 har detta fel, eller om det är åtgärdat? *Gasar tills det rasar* |
|
|
Som vanligt så tycker jag att utrustning, skick, antal ägare, milantal, mm som är det som främst ska avgöra om bilen är intressant eller inte. Men det är också bra att känna till vilka vanliga fel man ska vara vaksamma på och eventuellt kolla upp. Jag vet flera som aldrig haft några problem med ovanstående då de kört in bilarna som man ska och alltid gjort service och extra oljebyte emellan. Så att säga att man helt ska undvika dessa tycker jag är fel. BMW Sverige vet vilka bilar som är åtgärdade men man brukar oftast inte få denna info om man inte är ägare. /RS2 |
|
| Jag har aldrig behövt fylla på någon olja mellan oljebytena, och oljenivån har heller aldrig varit låg vid servicetillfällen. Att säga att man ska undvika alla M5or förre mars 2000 ar lika dumt som att säga man inte ska köpa begangnat. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Christer; Knappast dum att att välje en bättre och åtgärdad årsmodell. Det lär inte göras några flera garantirep på en -99 som börjar dra olja. Runt 5- 7000 mil så har det fått bytas block. Sedan kan man ta 5 exact lika BMW bilar 2 drar olja och tre inte och det finns ingen riktig förklaring till detta. Så det finns förbättringar på nyare M5or som man inte ska bortse ifrån, sedan är ju en del åtgärdade och modifierade i vanosen tex. och den modifiering kostar en rejäl slant om det inte gjorts på garantin. (Överhuvudtaget så har BMW tvingats byta ut massor med motorer i England och USA från 96-98 för högoljeförbrukning just pga felaktigt ytbehandling av cylinderloppen , som inte funkade med den "dåliga" bränslekvalitet som US´-UK har/hade.) men det är en annan historia. ///MVH Hasso Länk |
|
Okey, detta måste ju vara det viktigaste att tänka på vid köp av en M5:a, Alla tjatar om att kopplingar och vanos e det stora problemet, men råkar man ut för detta så är man ju 70.000 kr fattigare=( *Gasar tills det rasar* |
|
|
Detta måste ju vara det viktigaste att tänka på vid köp av en M5:a? Luftmängdsmätarna är det största problemet. Det viktigaste är att där inte är slitage delar som ska bytas, typ koppling, bromsar, däck & fälgar,skinn, lackskador (t ex. stenskott = omlackering). Att allt funkar, Xenon lampor, el rollo, el hissar, el lucka, däckktryckskontroll, abs-givare m.m. = DYRT Prestandan & hållbarheten på motorn försämras inte av att vanosen inte är åtgärdad (missljud). Hasso: Optimerad finslipning av cylinderväggarna pga hög oljeförbrukning 1999-01 Bättre kolvbestyckningar fr o m 2000-03 RS2: Inte är något annat problem mer än lite hög oljeförbrukning så det krävs att man hela tiden håller koll på nivån. Castrol TWS 10/60. Som vanligt så tycker jag att utrustning, skick, antal ägare, milantal, mm som är det som främst ska avgöra om bilen är intressant eller inte. |
|
|
Trasiga mängdmätare hör troligtvis ihop med en hög oljeförbrukning? *Gasar tills det rasar* |
|
| Hasso; inte meningen att kalla dig dum, du kan säkert mer om bilar än mig. Men så här ser jag på saken; att välja en nyare årsmodell är ju aldrig fel, men då lägger du ju ut en betydligt större summa vid inköp som du sedan garanterat förlorar i värdeminskning. Att välja en -99 innebär inte garanterat reparationskostnader eftersom inte alla går sönder. Hoppas du förstår hur jag menar. | |
|
Trasiga mängdmätare hör troligtvis ihop med en hög oljeförbrukning? Absolut inte. Alla sportbilar drar olja som körs hårt. Därför är det viktigt att man kollar oljan, ca. 100 mil. |
|
|
De bilar som denna firma har lagat har oxå bytt mängdmätana pga att dom varit igenoljade, eftersom oljan som smiter upp i förbrännings rummen dras in i insuget oxå!!!!! Visst så kan vevhusventilationen spela in oxå *Gasar tills det rasar* |
|
|
Intressant att höra Alexxx. Men även -01 -02 har fått byta sina luftmängdsmätare, så det gäller inte bara -99 & -00. www.bmwm5.com eller www.m5board.com Tips för alla: M5 & M3 är inte för snåla personer den kostar att äga & köra. |
|
|
Nä visst de e möjligt att dom går sönder av andra saker oxå!! *Gasar tills det rasar* |
|
|
Ursäkta en förvirrad människa, men är den höga oljekonsumptionen ett "skönhetsfel" eller är det så allvarligt att man bör undvika nämnda årsmodeller? Att pytsa i lite olja var 300:e mil låter inte så farligt, men att behöva byta motor vid 5-7000 mil låter extremt okul ... åtminstone om man måste hosta upp slantarna själv. Jag har nämligen kikat lite på en svensksåld -00:a (tillverkad före mars 2000) som har gått strax över 5.000 mil och är sugen på affär. Tacksam för svar. |
|
|
Var in igår på BMW i grannstaden och frågade angående detta påstående om hög oljeförbrukning pga fel på kolvar och cylindrar. Mekaren avslog helt detta påståendeom att BMW skulle haft problem med dessa 2 årsmodeller angående för hög förbrukning av olja. killen slog upp i en pärm och fick fram att M5an kan dricka 1,5L på 100mil utan att det skall vara några fel denna förbrukning kan förekomma vid extremhårdkörning typ autobahn. och det vore mer konstigt om M modellerna inte drack olja, det skulle vara mer oroväckande enligt han. han hade hört om detta ryckte tidigare också men bad mig andas ut och va lugn. han verkade insatt och trovärdig så jag antar att det stämmer..... |
|
|
Men Hallå, Skulle en ny bil drick 1.5 liter olja på 100 mil, Inte så värst normalt enligt mej iaf. Vem tycker att det är okey på en så pass ny bil, Stämmer detta så köper jag aldrig nån M5!!!!!! *Gasar tills det rasar* |
|
mr_xc99 |
då kommer ju oljan kosta nästan lika mycket som besninen om så e fallet :))) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.